Newsy

PKP Cargo realizuje największą w historii inwestycję transportową współfinansowaną ze środków UE

2013-06-07  |  06:55
Mówi:Artur Kostowski
Funkcja:dyrektor Biura Nieruchomości
Firma:PKP Cargo
  • MP4
  • Warta 40 mln euro budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie jak dotąd największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo . Skorzystają na niej klienci, a spółka zyska przewagę konkurencyjną, bo nowy terminal pozwoli przede wszystkim skrócić czas obsługi. PKP Cargo otrzymała na ten projekt ponad 14 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej.

     – Terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.

    Terminal powstaje blisko autostrady A2 – głównego szlaku komunikacyjnego ze wschodu na zachód.

     – Chodzi o przyszłe wykorzystanie odprawy kontenerów w różne miejsca zarówno Polski, jak i w stronę wschodnią, następnie przez Białoruś aż do Rosji – tłumaczy Kostowski.

    Na nowoczesnej inwestycji zyskają klienci, a PKP Cargo będzie mogło skuteczniej walczyć z konkurencją.

     – Dzięki temu terminalowi będziemy mogli skrócić znacznie czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Naszą przewagą będzie przede wszystkim możliwość świadczenia usług na naprawdę wysokim poziomie. Dzięki nowoczesnemu terminalowi możliwe będzie przede wszystkim zdynamizowanie tego miejsca w kontekście usług transportowych między krajami Unii Europejskiej, także z zachodu na wschód – tłumaczy Kostowski.

    Zapewnia, że aktualnie głównym celem spółki jest zakończenie działań w Poznaniu-Franowie do końca tego roku.

    Zarząd spółki rozważa też inne inwestycje z sektora transportowego (m.in. zapowiadany wcześniej zakup kolejnych platform kontenerowych oraz modernizację taboru). Dlatego przygląda się sytuacji na rynku, m.in. w kontekście pozyskania środków unijnych z nowej perspektywy.

     – Są rozważane różne scenariusze, nie chciałbym teraz przesądzać, jakie będą kolejne działania, jednak analizujemy sytuację i patrzymy czujnie na możliwość wykorzystania takich środków w przyszłości – deklaruje dyrektor z PKP Cargo.

    Wiele będzie zależało od sytuacji rynkowej. Jak zapewnia Kostowski, spółka będzie dynamicznie reagować na zmieniające się uwarunkowania.

     – Budowa terminalu kontenerowego w Poznaniu-Franowie jest między innymi wynikiem analiz dotyczących ciągłego rozwoju rynku intermodalnego, co wynika np. z publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego kwartalnych informacji. Wskazują one, że pomimo stagnacji w niektórych sektorach, rynek intermodalny ciągle rośnie. To pozwala nam w szybki sposób reagować na tę sytuację – wyjaśnia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki

    Zgodnie z Zieloną Wizją Warszawy stolica ma zredukować emisje gazów cieplarnianych o 40 proc. do 2030 roku. To cel pośredni przed zaplanowanym do 2050 roku osiągnięciem neutralności klimatycznej. Dużą rolę w tym procesie będzie odgrywać termomodernizacja budynków prowadząca do ograniczenia zużycia energii i ciepła. Elektrownie i elektrociepłownie podlegające administracji centralnej odpowiadają dziś za ok. 70 proc. emisji dwutlenku węgla w mieście. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki, wspierane również środkami z UE.

    Farmacja

    Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki

    Rynek wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie projektowania nowych leków wzrośnie w ciągu pięciu lat ponad pięciokrotnie – przewidują analitycy MarketsandMarkets. Symptomy dynamicznych wzrostów widać już teraz – w ciągu ostatnich dni giganci farmaceutyczni podpisali kilka dużych umów na wykorzystanie rozwiązań z zakresu SI w typowaniu i wstępnej ocenie kandydatów na nowe leki. Modele układu odpornościowego i algorytmy analizujące skuteczność oraz bezpieczeństwo terapii celowanych pozwalają przyspieszyć tempo wdrażania innowacji lekowych i zwiększać skuteczność procesu opracowywania nowych leków. Obecnie jest ona bardzo niska – wynosi zaledwie 10 proc.

    DlaWas.info

    Farmacja

    Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE

    Umieralność mężczyzn w Polsce, podobnie jak w innych krajach, jest wyższa niż kobiet. Jak wskazuje GUS, w 2023 roku przeciętne trwanie życia mężczyzn wynosiło 74,7 lat, a kobiet – 82 lata. Choć w ostatnim czasie ta różnica maleje, wciąż jest większa niż w innych krajach europejskich. Eksperci Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn podkreślają, że przyczynia się do tego wiele czynników społecznych, m.in. inny charakter pracy i większa wypadkowość czy bagatelizowanie profilaktyki zdrowotnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.