Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity: W kwietniu dwa razy więcej pasażerów na trasie Warszawa-Gdańsk
W tym roku mniej pasażerów może wybrać się na wakacje koleją. Wszystko przez remonty torów, które znacznie wydłużają podróż. Dlatego PKP Intercity chce zatrzymać klientów niższymi cenami biletów. Wprowadzona od 1 kwietnia obniżka na trasie Warszawa-Gdańsk przynosi rezultaty. W pierwszych 10-dniach liczba pasażerów wzrosła dwukrotnie.
Władze spółki zapewniają, że robią wszystko, by uciążliwości związane z ograniczeniem prędkości i zmieniającymi się rozkładami jazdy były jak najmniej dotkliwe dla pasażerów.
- Największym problemem PKP Intercity jest remontowana infrastruktura i zmieniający się rozkład jazdy. Pewnym ułatwieniem jest dla nas dysponowanie większymi zasobami taborowymi. To nam pozwala z punktu widzenia pasażera przygotować bardziej optymalny rozkład jazdy, chociaż on nie zawsze z punktu widzenia ekonomicznego jest najlepszy dla spółki - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Mimo wysiłków spółki modernizacja infrastruktury i związane z tym niedogodności zniechęcają pasażerów, którzy coraz częściej decydują się na podróż autobusem lub wybierają połączenia lotnicze. Na najbardziej dochodowych trasach liczba podróżujących spadła o połowę. To może się zmienić podczas Euro, w miesiącach wakacyjnych i po zakończeniu najbardziej uciążliwych remontów. Jednak PKP Intercity nie spodziewa się w tym roku wzrostu liczby pasażerów.
- Eliminując Euro to będzie pewnie ten sam poziom. Dużo więcej będziemy wiedzieli po Euro i po wakacjach. W wakacje przewozimy bardzo dużo pasażerów. Jeżeli czas mistrzostw byłby podobny do miesiąca lipca, to byłoby bardzo dobrze. Styczeń i luty to z reguły nie są miesiące przewozowe, ale od kwietnia przewozy idą w górę - wyjaśnia Janusz Malinowski.
Chcąc zatrzymać klientów spółka zdecydowała się na wprowadzenie niższych cen biletów. W zeszłym tygodniu wprowadzono promocję Super Bilet, czyli nowy cennik dla połączeń ekspresowych. Natomiast od początku miesiąca przewoźnik obniżył ceny biletów za połączenie między stolicą a Gdańskiem.
- Niejednokrotnie powtarzałem, że Intercity było gotowe obniżyć ceny biletów. Oczekiwaliśmy obniżki stawek do infrastruktury, która nie spełniała naszych oczekiwań ani standardu. Tak się nie stało, więc podjęliśmy ten ruch obniżki cenowej od 1 kwietnia i mamy dwukrotny wzrost pasażerów - przynajmniej w pierwszej dekadzie kwietnia - zapewnia prezes PKP Intercity.
Przewoźnik zapewnia, że po zakończeniu prac modernizacyjnych, które umożliwią wykorzystanie szybszego taboru, podróż z Warszawy do Trójmiasta będzie trwała ok. 2,5 godziny.
Czytaj także
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-07-23: Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.