Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Wiceminister Transportu |
PKP PLK straci, ale może wzrosnąć liczba przewozów
Wciąż nie ma decyzji Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych. Przewoźnik złożył do zatwierdzenia nowy, poprawiony projekt ponad tydzień temu. Poprzedni, zdaniem UTK, zakładał m.in. zbyt wysokie podwyżki opłat sieciowych.
Zarządca większości linii kolejowych, PKP PLK w marcu wnioskował o blisko 9-proc. podwyżkę stawek. Według prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, propozycja nowych stawek nie miała żadnego uzasadnienia, dlatego projekt odesłano do poprawki.
- Nowe stawki, które zostały przedłożone przez PLK są w pewnym sensie kompromisem, gdyż uwzględniają tylko część kosztów, które były wzięte pod uwagę przy pierwotnej wersji. Mówimy tu np. o kosztach Straży Ochrony Kolei - wyjaśnia wiceminister transportu Andrzej Massel.
Jak informuje UTK, przedstawiony poprzednio projekt cechuje również "nierównomierne określenie wysokości stawek dla przedziałów masy brutto pociągów i kategorii linii kolejowych". Ponadto odrzucono również propozycję stawek jednostkowych za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów.
O odrzucenie pierwszej wersji projektu wnioskowało do UTK kilku przewoźników, m.in. PKP Intercity oraz CTL Logistics, argumentując, że podwyżki opłat zmniejszą konkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego. Obecnie obowiązujące stawki stanowią ok. 1/3 kosztów ponoszonych przez przewoźnika, a i tak stan infrastruktury pozostawia wiele do życzenia.
Teraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego bada, czy nowy projekt uwzględnia wydane w kwietniu wskazania. Nawet jeśli UTK zaakceptuje proponowane stawki, PKP PLK może na tym stracić.
- To nie jest rozwiązanie neutralne. Coś za coś. Koszty mogą być niższe, ale kosztem większego deficytu PLK - podkreśla Andrzej Massel.
Jednocześnie dodaje, że niższa podwyżka opłat może pozytywnie wpłynąć na rynek przewozów w Polsce.
- Niższe stawki oznaczają większą dostępność infrastruktury dla przewoźników kolejowych, czyli zwiększoną atrakcyjność tej infrastruktury. To może się przełożyć na wygenerowanie dodatkowych przewozów - prognozuje wiceminister transportu. - My jesteśmy tego świadomi, dlatego patrzymy na tę sytuację dość spokojnie.
Wnioskowane stawki miałyby zacząć obowiązywać od grudnia 2012 roku.
Czytaj także
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.