Newsy

PNiG Kraków: nowe urządzenie pozwoli nam zaoszczędzić ok. 300 tys. dolarów w kilka godzin

2012-03-29  |  10:48
Mówi:Maciej Załubka
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Poszukiwania Nafty i Gazu Kraków S.A. (PNiG Kraków)
  • MP4

    Drillmec 2000 HP to maszyna, którą krakowska spółka wykona odwiert w Lubyczy Królewskiej. Dzięki niej możliwe będą prace wiertnicze na głębokości nawet 4,3 tys. m. I dzięki niej potrwają tylko około 100 dni.

    Nowoczesne urządzenie zostało skonstruowane z myślą o wykonywaniu odwiertów poszukiwawczych i wydobyciu gazu łupkowego. Jego główną zaletą jest tzw. system kroczący.

     - To, co jest podstawową domeną tego urządzenia, głównie - jeśli chodzi o poszukiwania lub już wiercenie eksploatacyjnych otworów, to jest tzw. walking system. To system, który pozwala „spacerować” urządzeniu po placu w 8 kierunkach, m.in. w przód, tył, prawo, lewo i po skosie - wymienia Maciej Załubka, prezes firmy Poszukiwania Nafty i Gazu Kraków S.A. (PNiG Kraków).

    Możliwości nowego urządzenia pozwolą zaoszczędzić czas i duże pieniądze.

     - Chcąc przenieść to urządzenie z jednego punktu do drugiego, nawet jeśli byłyby oddalone o zaledwie 6-8 metrów, musielibyśmy stracić 10 dni czasu. Tutaj w przeciągu kilku godzin przesuwamy urządzenie. 10 dni pracy to jest na okrągło licząc ok. 300 tys. dolarów, więc takie oszczędności przy takim jednym przejściu powoduje ten system kroczący - podkreśla Maciej Załubka.

    Przedstawiciele spółki PNiG Kraków, która wykona odwierty w Lubyczy Królewskiej, przyznali, że koszt wyposażenia platformy wiertniczej wyniósł 25 mln dolarów.

     - To jest najnowocześniejsza wiertnia stosowana w UE. To pokazuje, że Polska już dziś staje się liderem w poszukiwaniu niekonwencjonalnych złóż na terenie całej Europy - podkreśla minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski.

    Prace w Lubyczy potrwają 100 dni. W tym czasie spółka chce pobrać z głębokości 2,3-4,3 tys. m ponad 600 m rdzenia, który w toku dalszych badań pozwoli na oszacowanie znajdujących się na tym terenie zasobów gazu łupkowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.