Newsy

1 proc. podatku tylko w terminowo złożonych PIT-ach

2012-03-12  |  06:30
Mówi:Andrzej Marczak
Funkcja:Doradca Podatkowy
Firma:KPMG
  • MP4

    W tym roku podatnicy mogą przekazać 1 proc. swojego podatku na jedną z ponad 7 tysięcy organizacji pożytku publicznego. Ta forma wsparcia cieszy się coraz większą popularnością. Jednak ci, którzy złożą deklarację PIT po terminie, nie będą mogli skorzystać z takiej możliwości.

    W ubiegłym roku na przekazanie 1 proc. swojego podatku zdecydował się co trzeci podatnik.

     - Zasady, które zmieniały się przez lata i ułatwienia, które zostały wprowadzone, spowodowały, że coraz więcej podatników przekazuje 1 proc. Z danych za 2010 rok wynika, że ponad 10 mln podatników zdecydowało się przekazać 1 proc., a przekazana kwota to jest ponad 400 mln zł. To pokazuje, że z roku na rok jest to coraz bardziej powszechne i bardziej atrakcyjne dla wielu podatników, którzy mogą wesprzeć nie tylko organizacje, ale również konkretną osobę czy dziecko - mówi Andrzej Marczak, doradca podatkowy KPMG.

    To nic nie kosztuje i wymaga tylko minimalnego wysiłku - wystarczy w deklarację roczną PIT wpisać numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz obliczoną kwotę, którą chcemy przekazać - max. 1 proc. podatku należnego. Wykaz OPP znajduje się na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

     - Wpisujemy nie nazwę organizacji pożytku publicznego, tylko jej numer z Krajowego Rejestru Sądowego. Po tym właśnie urząd skarbowy identyfikuje, czy dana organizacja ma status pożytku publicznego, czy nie. Ograniczenie jest takie, że w zeznaniu podatkowym możemy wskazać tylko jedną organizację. Nie ma możliwości podania kilku - przypomina Andrzej Marczak.

    Jest tylko jeden warunek: deklaracja musi wpłynąć do urzędu skarbowego w terminie.

    - Jeśli złożymy zeznanie po 30 kwietnia urząd odmówi przekazania 1 proc. - ostrzega doradca podatkowy.

    Pieniądze rozdysponuje do OPP w naszym imieniu urząd skarbowy. Ma na to czas do końca lipca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

    Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

    Prawo

    Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

    Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

    Firma

    Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

    Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.