Mówi: | Leszek Wieciech |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego |
Branża paliwowa: solidarna odpowiedzialność w VAT mogłaby rozwiązać problem szarej strefy
Skuteczna walka z szarą strefą w branży paliwowej wymaga uszczelnienia systemu – postulują przedstawiciele branży. Pierwszym krokiem na tej drodze było przyjęcie przepisów o solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy m.in. w handlu paliwem. Prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego liczy, że podobnych inicjatyw będzie więcej i podkreśla, że od kilku miesięcy widać intensywne działania kontrolne ze strony resortu finansów i służb mu podległych.
Szara strefa ma nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny paliw, jednak jej efektem są bardzo niskie marże przedsiębiorców działających w branży.
– Jedna z naszych firm członkowskich, firma Neste zdecydowała się wycofać z Polski, ponieważ marże na paliwach są u nas naprawdę bardzo niskie. Przy obecnych marżach stacje nie mogą się utrzymać wyłącznie ze sprzedaży paliw. Dlatego placówki bezobsługowe, czyli np. firmy NESTE, znikają z polskiego krajobrazu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Nielegalna działalność to przede wszystkim strata dla przedsiębiorców, którzy muszą działać na marżach, które nie są wystarczające, by utrzymać się na rynku. Z drugiej strony to również ubytki w budżecie państwa. Leszek Wieciech przyznaje, że ten efekt w końcu został zauważony, ponieważ widać intensyfikację działań kontrolnych ze strony służb podległych ministrowi finansów.
– Działania kontrole sprawiają, że coraz więcej pieniędzy pozostaje w kieszeniach nas wszystkich, tzn. nie tylko w kieszeniach przedsiębiorców, którzy mają lepsze warunki konkurowania, ale też w budżecie państwa. Mam tu na myśli walkę z dużymi nieuczciwymi grupami, które wykorzystują luki i nieścisłości w prawie, łamią przepisy i omijają płacenie podatków – dodaje ekspert.
Dobrym krokiem, w ocenie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, jest także przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Senat nowelizacja ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej, która przewiduje mechanizm odwróconego VAT w handlu towarami wrażliwymi (wyrobami stalowymi, odpadami zawierającymi metal, odpadami z papieru, tektury i innymi surowcami wtórnymi).
Ponadto zmienione przepisy wprowadzają solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy wyrobów stalowych oraz paliw, jeżeli wartość kupionych od jednego podmiotu towarów przekroczy w danym miesiącu 50 000 zł. Uczciwi podatnicy będą mogli uwolnić się od odpowiedzialności poprzez złożenie np. kaucji gwarancyjnej.
– Szkoda tylko, że kaucje będą fakultatywne, nie obowiązkowe. Ten, który wpłaca kaucję, zyska status zaufanego sprzedawcy. Jeżeli będzie można sprawdzić w rejestrze, że sprzedawca wpłacił kaucję, to znaczy, że można domniemywać, że jest uczciwym sprzedawcą i można u niego kupić paliwo – podsumowuje Wieciech.
Liczy na to, że to dopiero dobry początek działań rządu w walce z nieuczciwymi firmami z branży.
– Możliwych rozwiązań jest mnóstwo, w różnych państwach są stosowane różne rozwiązania. Mam nadzieję, że to był dopiero pierwszy krok, że nastąpią kolejne kroki uszczelniające system – mówi Leszek Wieciech.
Z szacunków POPiHN wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym to 10-12 proc. rynku.
Czytaj także
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.