Newsy

Wracają odliczenia VAT na auta z kratką. Będzie trudniej z nich skorzystać

2014-01-02  |  06:35
Mówi:Michał Borowski
Funkcja:Managing Associate
Firma:Kancelaria Ożóg i Wspólnicy
  • MP4
  • Nowe regulacje umożliwiające pełne odliczenie podatku VAT od nowo zakupionych samochodów będą dotyczyć tylko części pojazdów. Jeszcze w ubiegłym roku auta o masie do 3,5 tony wykorzystywane w działalności gospodarczej umożliwiały odliczenie 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. W roku 2014 będzie możliwe pełne odliczenie VAT, ale przy znacznie wyższych wymaganiach.

     Zmieniają się przepisy dotyczące rozliczania VAT-u przy nabyciu i użytkowaniu samochodów osobowych i zmian jest całkiem sporo. Pewnych koncepcji Ministerstwa Finansów Komisja Europejska nie zatwierdziła. Na razie wracają przepisy uchwalone przy okazji wcześniejszej nowelizacji, ale należy się spodziewać dalszych prób modyfikacji zasad odliczania VAT-u od paliwa, od użytkowania aut osobowych i od samego nabywania samochodów osobowych – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Borowski, doradca podatkowy, Managing Associate Zespołu VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

    Wracają przepisy dotyczące tzw. aut z kratką, która umożliwiała homologację na samochód ciężarowy. Jednak tym razem, samo wmontowanie kratki nie wystarczy, ponieważ zmieniły się zasady dotyczące wydawania homologacji i część aut homologowanych w przeszłości jako ciężarowe utraciła taką kwalifikację.

     Wpływają one na zakres prawa od naliczenia od nabycia tego typu pojazdów, czyli, innymi słowy, wiele aut już nie otrzyma homologacji ciężarowej na gruncie nowych przepisów i nie będą miały równego prawa do odliczania VAT-u – wyjaśnia doradca w kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

    Zmienia się także kwestia odliczania kosztów paliwa. Wniosek derogacyjny do KE w tej sprawie (obok odpisów na zakup lub leasing samochodów) złożyło Ministerstwo Finansów: odliczenia 50 proc. VAT miałyby dotyczyć kosztów zakupu paliwa oraz wydatków eksploatacyjnych, jak np. naprawa czy zakup opon.

     – W tym przypadku mamy podobną sytuację. Oczywiście czekamy na rozstrzygnięcia Komisji Europejskej, moim zdaniem bardzo korzystne. Komisja wskazała, że jeżeli użytkujemy auto wyłącznie na cele związane z naszą działalnością gospodarczą, to prawo do odliczania zarówno od nabycia auta, jak i kosztów związanych z jego eksploatacją, więc również od paliwa, VAT z tego typu kosztów powinien być odliczany w całości – tłumaczy Michał Borowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.