Mówi: | Anna Bartosiewicz |
Funkcja: | młodszy specjalista ds. public relations |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Polacy chętnie dyskutują o prezentach w sieci. Najczęściej o książkach
Internet to coraz częściej miejsce wyboru i zakupu prezentów świątecznych. Polacy szukają w sieci nie tylko informacji o wybranym produkcie, lecz także porad dotyczących prezentów, korzystnych cen i pomysłów. Najczęściej dyskusje odbywają się na Facebooku, a najchętniej dyskutowanym prezentem są książki.
‒ Stworzyliśmy listę pięciu najchętniej dyskutowanych w social mediach podarków. Są to kolejno: książki ‒ pojawiło się na ich temat 34 proc. wzmianek, następnie zabawki ‒ 30 proc., galanteria i dodatki ‒ 18 proc., kosmetyki pielęgnacyjne ‒ 11 proc. Na ostatniej pozycji plasują się perfumy i wody toaletowe ‒ 7 proc. – wylicza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodszy specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.
IMM przeanalizował 10 kategorii produktów, które przed świętami sprzedają się najlepiej na portalu aukcyjnym Allegro.pl. Badanie objęło ponad 3 tys. wzmianek, z czego ponad 70 proc. pochodziło z forów, a niecałe 30 proc. z blogów. W ciągu jednego przeanalizowanego tygodnia ok. 600 razy poruszano temat prezentów na Facebooku – było to zdecydowanie najbardziej popularne medium. Rzadziej na ten temat rozmawiano wirtualnie na Twitterze, a tylko nieco ponad 100 wzmianek zanotowano na Google Plus.
‒ Święty Mikołaj nie bez powodu ma konto na Facebooku. To zdecydowany lider wśród wszystkich mediów społecznościowych. W każdej kategorii produktów, które analizowaliśmy, Facebook zajmował pierwszą pozycję, jeżeli chodzi o liczbę publikacji, jaka ukazała się na temat danego prezentu – podkreśla Bartosiewicz.
Około połowy wszystkich wzmianek w pięciu głównych kategoriach prezentów odnotowano na Facebooku. O książkach dyskutowano też na Twitterze (29 proc.), o kosmetykach, galanterii i perfumach na forum Netkobiety.pl (odpowiednio 37, 27 i 24 proc.), a o zabawkach na forum Gazeta.pl (31 proc.). W kategorii perfum popularnym źródłem był też specjalistyczny portal Perfuforum.pl (24 proc. wzmianek w tej kategorii).
Przygotowania do świątecznych zakupów w sieci widać już od połowy listopada. Pierwszy szczyt dyskusji o popularnych prezentach zaobserwowano 5 i 6 grudnia. Największe natężenie dyskusji i zakupów przypada na okres od ok. 13 do 21 grudnia.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2025-01-10: W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Transport
Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
Ryanair zakończył negocjacje z lotniskiem w Modlinie. Nie udało się podpisać wieloletniej umowy rozwojowej, w efekcie letnia siatka połączeń będzie o ok. 30 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przewoźnik zlikwiduje 11 tras i zredukuje częstotliwość na kolejnych 28 połączeniach, łączna liczba oferowanych miejsc z lotniska spadnie o ponad milion. – Jedynym powodem redukcji jest kwestia cen w Modlinie, które w tej chwili są wyższe niż rok czy dwa lata temu – tłumaczy Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Prawo
UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
Z danych Frontexu wynika, że w ub.r. liczba nielegalnych migracji do UE spadła o 38 proc., ale presja migracyjna na Europę wciąż pozostaje duża. Europol podaje, że 90 proc. migrantów korzysta z usług przemytników, co sprawia, że ten proceder jest jednym z najbardziej dochodowych obszarów przestępczości zorganizowanej, a pozyskane w ten sposób pieniądze mogą być przekazywane organizacjom terrorystycznym. Dlatego też europosłowie podkreślają m.in. konieczność dalszego zwiększenia finansowania Frontexu i lepszej współpracy między agencjami bezpieczeństwa.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.