Newsy

Polacy rzadko konsultują się z prawnikami. Ponad 80 proc. korzysta z ich pomocy dopiero, gdy sprawa trafia do sądu

2019-08-22  |  06:15

Dla zdecydowanej większości Polaków adwokat to ostatnia deska ratunku. Blisko 90 proc. na co dzień nie widzi potrzeby, by korzystać z ich pomocy, a 81 proc. konsultuje się z nimi dopiero, gdy dostają pozew sądowy. Tymczasem pomoc prawna może się przydać niemal w każdej sytuacji. Adwokat potrafi przewidzieć długoterminowe konsekwencje podejmowanych decyzji – podkreśla Anisa Gnacikowska, zastępca sekretarza Naczelnej Rady Adwokackiej.

 Polacy najczęściej korzystają z pomocy prawnej adwokata lub innego prawnika w sytuacjach, w których już muszą, w których jest już problem prawny i muszą go rozwiązać. Zwykle adwokat kojarzy im się z salą sądową – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes adwokat Anisa Gnacikowska, zastępczyni sekretarza Naczelnej Rady Adwokackiej.

Z badań przeprowadzonych przez Kantar Public na zlecenie Naczelnej Rady Adwokackiej wynika, że 87 proc. Polaków nie widzi potrzeby konsultowania swoich decyzji z adwokatem. 81 proc. osób robi to wówczas, gdy np. otrzymuje pozew sądowy. Ubiegłoroczne badanie SW Research „Problemy prawne Polaków” na zlecenie D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej wskazuje, że w ciągu ostatnich kilku lat nieco ponad 20 proc. osób miało problem natury prawnej.

 Pomoc prawna może się przydać właściwie w każdej sytuacji, w której mamy podjąć ważną decyzję dla naszego życia. Po takiej konsultacji wiemy o wszystkich okolicznościach, które są istotne. Prawnik może nam wskazać nie tylko nasze obowiązki i przysługujące nam prawa, lecz także pewne długoterminowe konsekwencje podejmowanych dzisiaj decyzji – tłumaczy Anisa Gnacikowska.

Z adwokatem można skonsultować takie kwestie, jak podpisanie pierwszej umowy z pracodawcą, wynajem czy kupno mieszkania, umowa pożyczki czy kredytu. W rzeczywistości robi tak niewiele osób, tymczasem można w ten sposób znacznie ułatwić sobie życie.

Nie wystarczy tylko poszukać na stronach internetowych informacji o danej umowie, dlatego że czasem drobny szczegół, który wydaje się nieistotny, może rodzić określone konsekwencje prawne i zmieniać diametralnie sytuację prawną u poszukującego pomocy – mówi Anisa Gnacikowska.

Badanie D.A.S. wskazuje, że najczęstszym problemem, z jakim borykają się Polacy, są te związane z urzędami lub instytucjami. Często wskazywaną kategorią były kwestie związane z samochodem lub transportem oraz sprawy dotyczące pracy i zatrudnienia.

– Kiedy np. rozpada się związek małżeński, strony są zaskoczone, że choć tylko jedno z nich pracowało, muszą się podzielić majątkiem po połowie. Gdyby przed zawarciem małżeństwa zgłosili się do prawnika, mogliby uzyskać informację o tym, jak można modyfikować majątkowy ustrój małżeński – wskazuje zastępczyni sekretarza NRA. – W mojej 15-letniej praktyce miałam trzech klientów, którzy to skonsultowali przed ślubem, z czego dwóch było cudzoziemcami.

Jednemu na pięciu Polaków w ciągu ostatnich 5 lat zdarzyła się sytuacja, w której zrezygnowali z dochodzenia swoich roszczeń, choć mogli to zrobić. Tu także przydatna jest pomoc prawnika. Wiele osób wskazuje jednak, że przed skorzystaniem z tego typu usług powstrzymują ich koszty, brak zaufania do efektu współpracy i konieczność samodzielnego szukania i weryfikowania jakości usług prawnych.

– Zasięgnięcie pomocy prawnej przed podjęciem decyzji pozwala ograniczyć ryzyko związane z błędną decyzją i stres wywołany komplikacjami, a często także pieniądze. Im wcześniej zjawimy się u adwokata, tym więcej możemy zaoszczędzić na kosztach ewentualnego postępowania sądowego, egzekucji komorniczej, a w sytuacjach ekstremalnych możemy uratować majątek – przekonuje ekspertka.

Zwiększenie świadomości prawnej Polaków oraz zachęcenie ich do korzystania z porad adwokatów to cel kampanii „Adwokat w każdym przypadku” organizowanej przez Naczelną Radę Adwokacką.

– W czasie kampanii chcemy pokazać Polakom, że ważnym jest, aby podejmowali ważne decyzje, mając pełną informację dotyczącą ich praw i obowiązków. Wtedy ta decyzja jest słuszna i mogą dzięki temu uniknąć ewentualnych problemów – podsumowuje Anisa Gnacikowska. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.