Mówi: | dr Ayça Akın |
Firma: | Antalya Belek University |
Połączenie lekcji muzyki i matematyki może wpłynąć na postępy w nauce. Dzieci łatwiej przyswajają podstawowe pojęcia i rozumienie arytmetyki
Muzyka może pomóc w nauce matematyki, zwłaszcza w początkowych etapach edukacji. Do takiego wniosku doszli tureccy naukowcy, którzy dokonali metaanalizy publikacji na ten temat z okresu ostatnich niemal 50 lat. Najlepsze rezultaty przynosi włączenie elementów edukacji muzycznej do lekcji matematyki, ale efekty widać także po uczniach, którzy uczestniczyli w równolegle prowadzonych zajęciach muzycznych lub uczyli się gry na instrumencie. Zdaniem naukowców to może być wskazówka, jak wspomagać dzieci w nauce trudnej i często nielubianej matematyki, szczególnie pojęć arytmetyki.
Wcześniejsze badania wykazały, że uzdolnione muzycznie dzieci wykazują też zdolności matematyczne. Nie było jednak wiadomo, czy istnieje związek między nauką muzyki a rozwojem umiejętności matematycznych.
– Poddałam analizie trzy różne czynności muzyczne. Pierwsze stanowiły standardowe lekcje, w ramach których dzieci uczą się percepcji muzycznej i słuchają muzyki, śpiewają, klaszczą itd. W ramach drugiego rodzaju czynności dzieci uczą się grać na instrumencie muzycznym indywidualnie i w grupie. W trzecim rodzaju czynności muzyka była istotnym elementem zajęć z matematyki – mówi agencji Newseria Innowacje Ayça Akın, adiunktka na Wydziale Inżynierii Antalya Belek University
Analizie zostały poddane artykuły badawcze poświęcone omawianej tematyce z lat 1975–2022. Badanie objęło 55 artykułów z całego świata i analizę danych prawie 78 tys. uczniów od wieku przedszkolnego do poziomu licencjata. Autorzy wszystkich analizowanych publikacji badali uczniów pod kątem umiejętności matematycznych przed wprowadzeniem aktywności muzycznych i po nich. Wyniki zostały porównane z grupą kontrolną, która nie uczestniczyła w zajęciach muzyki.
Najlepiej wypadli ci uczniowie, którzy brali udział w zintegrowanych lekcjach. Dzięki wprowadzeniu elementów muzycznych do edukacji matematycznej niemal trzy czwarte z nich uzyskiwało o wiele lepsze wyniki w miarę upływu czasu. Nieco gorsze były efekty związane z nauką gry na instrumencie – 69 proc. spośród uczestników tych zajęć poprawiło swoje zdolności matematyczne w sposób umiarkowany. Natomiast 58 proc. osób, które brały udział w zajęciach z kompozycji wokalnych w ramach ogólnych zajęć muzycznych, odnotowało niewielkie lub umiarkowane postępy w nauce matematyki.
Największe efekty, szczególnie w przyswajaniu arytmetyki i podstawowych pojęć matematycznych, zaobserwowano u młodszych dzieci.
– Matematyka i muzyka mają ze sobą wiele wspólnego: wymagają abstrakcyjnego rozumowania, myślenia liczbowego i korzystania z zapisów symbolicznych. Pojęcia matematyczne, takie jak wzory, szeregowanie, symetria, liczby, wskaźniki, ułamki, dzielenie oraz koncepcja całości i części, są istotne zarówno w matematyce, jak i w muzyce. Analogicznie każdy zapis muzyczny, taki jak tempo, rytm, melodie oraz harmonizowanie, można przedstawić matematycznie, a elementy te są związane z normami matematycznymi, takimi jak liczby i działania oraz statystyka i prawdopodobieństwo. Skomplikowane koncepcje muzyczne stają się przejrzyste i zrozumiałe dzięki wykorzystaniu technik matematycznych – wyjaśnia Ayça Akın.
Najważniejszym wnioskiem płynącym z badań jest odkrycie ścisłego związku między wprowadzeniem elementów muzyki do lekcji matematyki a pozytywnymi zmianami w nauce tego drugiego przedmiotu. Zintegrowane zajęcia pomagają uczniom budować powiązania między obiema dziedzinami. Poza tym takie lekcje są dla dzieci przyjemniejsze i bardziej angażujące niż tradycyjne, dzięki czemu mogą złagodzić stres związany z nauką matematyki.
– Postulujemy włączenie tego zagadnienia do programu nauczania. Zintegrowane lekcje można wykorzystać na przykład do zwrócenia uwagi na związek pomiędzy nutami a ułamkami. Pozwala to dzieciom nie tylko zrozumieć pojęcia matematyczne, ale także dostrzec związek między matematyką a muzyką, co zapewnia bogatsze i bardziej motywujące środowisko nauczania. Nie musi się to wiązać z dużymi nakładami finansowymi. Nauczyciel musi tylko zorganizować zestaw instrumentów rytmicznych, z których wiele mogą wykonać sami uczniowie. Mogą się przydać plansze lub plakaty przedstawiające instrumenty muzyczne, odtwarzacz płyt CD lub filmy wideo z muzyką odtwarzane na przykład z YouTube’a lub innych mediów społecznościowych – podkreśla badaczka z Antalya Belek Üniversitesi.
Wprowadzenie muzyki do lekcji matematyki wpisuje się w koncepcję edukacji STEAM opierającej się na takich filarach jak nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. Ważnym projektem, który miał zaprezentować, w jaki sposób szkoły mogą wykorzystać muzykę w nauczaniu przedmiotów ścisłych, był iMuSciCA finansowany z programu Horyzont 2020. W efekcie prac zespołu koordynowanego przez Athena Research and Innovation Centre powstał internetowy zbiór zasobów oraz pakiet narzędzi i usług programowych, które nauczyciele mogą wykorzystywać na lekcjach matematyki czy fizyki. Jedną z możliwości jest skorzystanie z technologii generowania i przetwarzania muzyki w celu stosowania i interpretacji powiązanych z tym zasad matematycznych czy fizycznych. Przykładowo, tłumacząc teorię fal, nauczyciel może zadać uczniom zaprojektowanie instrumentu strunowego. Eksperymentowanie z jego wielkością, grubością, materiałem, z jakiego wykonane są struny, pozwoli uczniom sprawdzić, w jaki sposób te zmiany będą wpływać na właściwości dźwięku.
Czytaj także
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-11-20: Ponad 82 tys. nauczycieli z nowymi kompetencjami cyfrowymi. To kluczowe obok wyposażenia szkół i rozwoju e-zasobów
- 2023-11-20: Firmy łączą siły dla zrównoważonego rozwoju. Ten temat jest w centrum zainteresowania także małych i średnich przedsiębiorstw
- 2023-11-21: Firmy przemysłu chemicznego inwestują w zrównoważony rozwój. Program „Razem dla planety” promuje te najbardziej innowacyjne
- 2023-11-17: W trwającej perspektywie finansowej UE Mazowsze dostanie na rozwój ok. 9,5 mld zł. W tym i przyszłym roku na beneficjentów czeka prawie setka naborów w nowych konkursach
- 2023-11-23: Coraz więcej Polaków regularnie inwestuje swoje oszczędności. Edukacja i rozwój własny najpopularniejszym obszarem inwestycji
- 2023-11-14: Polskie mleczarstwo na zielonej ścieżce. Wdrożenie proekologicznych zmian przełoży się na wzrost cen nabiału
- 2023-10-31: Publikowanie wizerunku dzieci może łamać ich prawo do prywatności. Potrzebne są zmiany
- 2023-11-07: W Polsce brakuje już kilkunastu tysięcy specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Zapotrzebowanie na ich kompetencje będzie skokowo rosło
- 2023-10-30: Rośnie popularność zdalnej profilaktyki. Dzięki technologiom telemedycznym firma może nawet przebadać pracownika w biurze [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej
Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.
Przemysł
Duże ożywienie w energetyce jądrowej w Europie. Planowane są nowe elektrownie atomowe, a w Polsce nawet kilka takich inwestycji

Rosyjska agresja na Ukrainę i kryzys na rynkach energetycznych stały się katalizatorem ożywienia w energetyce jądrowej, w którą obecnie planuje inwestować wiele państw UE. Jest wśród nich Polska, która zamierza w nadchodzących latach wybudować kilka takich jednostek, a według rządowych założeń po 2040 roku ok. 20 proc. krajowej produkcji energii ma pochodzić właśnie z atomu. – Projekty jądrowe wiążą się z licznymi wyzwaniami. Część z nich jest natury politycznej, chociaż na szczęście w Polsce panuje pewnego rodzaju konsensus polityczny co do potrzeby inwestycji w energetykę jądrową. Drugim obszarem niepewności jest kwestia finansowania tych inwestycji, a trzeci to kwestia zapewnienia odpowiednich kadr niezbędnych do budowy elektrowni jądrowych – wskazuje dr inż. Paweł Gajda z Wydziału Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Firma
Ogromna zmiana w diagnostyce chorób układu pokarmowego. Mała kapsułka endoskopowa zastąpi uciążliwe badania

BioCam – wrocławska spółka z branży medtech – finalizuje prace nad kapsułką endoskopową, która ma umożliwić wczesne wykrywanie schorzeń w układzie pokarmowym. Zaawansowane technologicznie rozwiązanie, wsparte sztuczną inteligencją, w pierwszej połowie 2024 roku ma zostać poddane międzynarodowym badaniom klinicznym, a pod koniec przyszłego roku zadebiutuje na rynku, początkowo w sektorze prywatnym. – Równolegle z procesem komercjalizacji będziemy się również skupiać na uzyskaniu refundacji, tak aby w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat ta technologia była ogólnodostępna – mówi Maciej Wysocki, współzałożyciel i prezes zarządu BioCam. Spółka domyka obecnie rundę inwestycyjną na maksymalnie 3 mln zł, a na II–III kwartał 2024 roku zapowiada swój debiut na rynku NewConnect.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.