Mówi: | Karolina Masalska |
Funkcja: | młodszy specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: W maju w polskich mediach dominowały tematy polityczne. „Do Rzeczy” liderem wśród tygodników
W wyborczym maju zgodnie z oczekiwaniami w polskich mediach dominowały tematy polityczne. W przygotowanym przez Instytut Monitorowania Mediów rankingu najchętniej cytowanych tytułów liderami są gazety i stacje specjalizujące się w poważniejszej tematyce. Na najwyższych miejscach podium znalazły się konkurujące ze sobą dzienniki.
– Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w maju zdobyła „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Drugie miejsce zajęła „Rzeczpospolita”, a trzecie – stacja TVN. Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN24 oraz Radio RMF FM. „Gazeta Wyborcza” została zacytowana ponad 430 razy, zdobywając o prawie 100 cytowań więcej niż „Rzeczpospolita”. Natomiast kolejne tytuły od miejsca trzeciego do piątego miały ok. 300 cytowań.
W maju teksty publikowane przez „Gazetę Wyborczą” cytowane były 432 razy, zaś przez „Rzeczpospolitą” – 348 razy. Na główny kanał TVN powoływano się 317 razy, zaś 295 razy na kanał informacyjny tej stacji, czyli TVN24.
– Najczęściej poruszanym tematem była oczywiście kampania wyborcza, II tura wyborów prezydenckich, a także słaby wynik wyborczy Bronisława Komorowskiego – informuje Karolina Masalska. – Szeroko komentowano również nowe fakty w sprawie afery podsłuchowej, a także kwestie lokalizacji pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. Nowe zapisy rozmów pomiędzy minister Elżbietą Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem sprawiły, że „Do Rzeczy” zostało najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w maju, wyprzedzając „Newsweek” oraz „Wprost”, który w ostatnich miesiącach był w czołówce rankingu.
„Do Rzeczy”, na które w maju powoływano się 229 razy, zdecydowanie wyprzedziło inne tygodniki. Kolejny na liście „Newsweek” cytowano 145 razy, zaś lider wcześniejszych rankingów, „Wprost”, cytowany był zaledwie 81 razy i spadł na trzecią pozycję w rankingu tygodników, a na 14. w rankingu wszystkich mediów. W rezultacie wśród najczęściej cytowanych tytułów w Polsce „Do Rzeczy” zajął szóste miejsce. Częściej niż tygodnik, bo 290 razy, cytowano w tym czasie radio RMF FM, zaś Radio Zet, cytowane 195 razy, znalazło się na miejscu siódmym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.
– Radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych – podkreśla młodsza specjalistka ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Natomiast wśród stacji telewizyjnych podobnie jak miesiąc wcześniej dwa pierwsze miejsca przypadły stacji TVN oraz stacji TVN24. Wśród mediów ekonomicznych najbardziej opiniotwórczym medium został „Dziennik Gazeta Prawna”, zdobywając 161 cytowań i wyprzedzając „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. W tym samym rankingu najbardziej opiniotwórczym portalem ekonomicznym został portal Money.pl, prawie dwukrotnie wyprzedzając portal Bankier.pl.
Majowe badanie Instytut Monitorowania Mediów przeprowadził po analizie ponad 900 gazet, czasopism, stacji telewizyjnych, radiowych oraz portali internetowych. W tym okresie informacje podawane przez media cytowano w innych tytułach 4,8 tys. razy, z czego ponad 3 tys. w prasie, przeszło 900 w telewizji i 875 razy w radiu.
– Dużo informacji znalazło się w mediach regionalnych – zwraca uwagę Karolina Masalska z IMM. – O czym świadczy fakt, że w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych mamy aż 7 tytułów. Zwyciężyło Radio Merkury, pokonując Radio Gdańsk, które w kwietniu było liderem rankingu.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-16: L. Kotecki (RPP): Dyskusje o obniżkach stóp procentowych mogą się rozpocząć w marcu 2025 roku. Pierwsze cięcia powinny być ostrożne
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-08: Katarzyna Ankudowicz: Jestem zdruzgotana i przerażona, że Donald Trump został prezydentem. On przecież się chwali, że Putin to jego najlepszy kumpel
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-11-04: Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.