Mówi: | Michał Kobosko |
Funkcja: | poseł do Parlamentu Europejskiego, Polska 2050, frakcja Renew Europe |
M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
W pierwszych dniach drugiej kadencji prezydent USA Donald Trump zapowiedział wprowadzenie od 1 lutego ceł na import z Meksyku, Kanady oraz Chin. Na razie nie ma konkretów co do towarów z UE, ale takie „groźby” pojawiały się zarówno w kampanii wyborczej, jak i w trakcie niedawnego przemówienia podczas szczytu w Davos. PIE ocenia, że to kwestia najbliższych dni, tygodniu lub miesięcy. To może znacząco wpłynąć na relacje handlowe na linii UE–USA.
– Prezydent w kampanii mówił o możliwości wprowadzenia nowych ceł na towary, produkty, usługi, także z Unii Europejskiej, żeby chronić własny rynek. Na razie to hasło się nie zmaterializowało, na razie tego nie ma w dekretach, zobaczymy, jak będzie, czy zostaną w pierwszej kolejności wprowadzone nowe cła na import z Kanady i Meksyku od 1 lutego – mówi agencji Newseria Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050.
Trump zapowiedział cła w wysokości 25 proc. na Meksyk i Kanadę oraz 10 proc. na Chiny. Jak podkreślają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, to nieco ostrożniejsze zmiany niż deklarowane w kampanii wyborczej. Ich zdaniem, chociaż pierwsze decyzje ominęły UE, należy się spodziewać, że to się zmieni w perspektywie dni, tygodni lub miesięcy. Trump bowiem wielokrotnie krytykował partnerów z Europy z powodu nadwyżek w handlu z USA. Nie wiadomo na razie, jaka mogłaby być wysokość nałożonych ceł, czy obciążenia będą jednakowe da wszystkich państw członkowskich, czy będą selektywnie dotyczyć tylko wybranych sektorów.
– Gdyby rzeczywiście Ameryka wprowadziła nowe cła na nasze produkty i usługi, to niestety staniemy przed decyzją co do ewentualnej kontrakcji wprowadzenia podobnych obostrzeń czy obciążeń celnych na wszystko, co płynie z Ameryki do Europy. To byłoby fatalne dla naszych relacji. Europa i Stany Zjednoczone są swoimi najbliższymi partnerami i to naszym zdaniem się nie zmieni. To nie jest tylko w interesie Europy, ale także w geostrategicznym interesie Stanów Zjednoczonych – ocenia Michał Kobosko.
Wyliczenia EY, które przytacza analiza PIE, wskazują, że obciążenia celne w eksporcie mogą skutkować skurczeniem unijnej gospodarki o 2 proc. do 2027 roku. Eksperci oceniają, że amerykańskie cła dotkną przede wszystkim kluczowych partnerów handlowych Polski, czyli m.in. Niemiec, co pośrednio wpłynie również na krajowych dostawców.
– Pierwszych kilkadziesiąt rozporządzeń, dekretów, które podpisał pan prezydent, pokazują, że on chce zupełnie inaczej kierować Ameryką i zupełnie inaczej zaznaczać obecność amerykańską w świecie niż właściwie wszyscy poprzednicy. Na początku, w tych pierwszych słowach nie było wiele o Europie, więc my możemy tylko mówić o tym, co wcześniej słyszeliśmy w kampanii. Pan prezydent z jednej strony wyraźnie ma kłopot z rozumieniem, akceptowaniem takich konstrukcji jak Unia Europejska, on wolałby rozmawiać z poszczególnymi krajami i tworzyć układy bilateralne. Dla nas to jest oczywiście nie do przyjęcia, bo my jesteśmy wspólną Unią Europejską – podkreśla europoseł z Polska 2050.
Podobnie jak polityka celna wobec UE wielką niewiadomą pozostają na razie kwestie bezpieczeństwa. Kobosko podkreśla, że Europa musi przygotować się na taki scenariusz, że Stany Zjednoczone będą ograniczać swoją obecność wojskową na Starym Kontynencie czy pomoc wojskową udzielaną Ukrainie.
– W dzisiejszej sytuacji Unia nie ma innego wyjścia, jak tylko inwestować więcej w obronność, przemysł obronny, ściśle i bliżej współpracować z NATO i szykować się na wojnę, po to, żeby jej uniknąć, czyli zniechęcić potencjalnego agresora ze Wschodu, żeby nie realizował tych swoich chorych planów, a Putin takie plany ma wobec Europy – mówi europoseł.
O takim podejściu mówił również premier Donald Tusk podczas prezentacji priorytetów polskiej prezydencji na sesji w Parlamencie Europejskim w ubiegłym tygodniu. Jak podkreślił, wypowiedzi prezydenta USA powinny być dla Europy zachętą do tego, by stawała się coraz silniejsza – nie tylko umacniała współpracę w ramach sojuszy, ale też zwiększała własne zdolności obronne, podnosząc wydatki na ten cel.
Czytaj także
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-18: Instytucje unijne przyglądają się kryzysowi politycznemu w Serbii. Kolejny miesiąc potężnych demonstracji
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.