Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
W mediach społecznościowych toczy się emocjonalna debata na temat JOW-ów. Internauci odważnie wypowiadają swoje poglądy
Na portalach społecznościowych toczą się gorące dyskusje na temat zbliżającego się referendum w sprawie JOW-ów, czyli jednomandatowych okręgów wyborczych. Duża część zabarwionych emocjonalnie opinii internautów ma wydźwięk pozytywny, natomiast krytycznie wypowiadają się o roli mass mediów w debacie na temat zasadności wprowadzania JOW-ów w Polsce.
Z analiz Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że zaplanowane na 6 września referendum w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych wzbudziło duże poruszenie społeczeństwa, co miało spore odzwierciedlenie w mediach.
– Zaledwie w ciągu jednego miesiąca, między 25 lipca a 26 sierpnia, pojawiło się aż 32 tys. publikacji na temat JOW-ów, z czego najwięcej w najbardziej demokratycznym medium, czyli na portalach społecznościowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Monika Tomsia, specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Tam pojawiło się aż 28 tys. wzmianek.
Te wzmianki stanowią 88 proc. wszystkich badanych treści. 10 proc. to publikacje na portalach internetowych, a 2 proc. w prasie.
W treściach social mediowych idea wprowadzenia w Polsce nowego systemu wyborczego cieszy się dużym poparciem. Zdecydowana większość wpisów z tych zabarwionych emocjonalnie ma wydźwięk pozytywny. Uczestnicy internetowych debat odważnie wypowiadają swoje poglądy.
– Dyskusje, które toczą się przede wszystkim na Facebooku i Twitterze, świadczą o dużym zaangażowaniu internautów w debaty polityczne na temat zasadności wprowadzenia JOW-ów w Polsce – mówi Monika Tomsia. – Tak jak przed wyborami zazwyczaj zdania są podzielone. Natomiast możemy powiedzieć, że media są bardziej za niż przeciw, ponieważ z 32 tys. wszystkich publikacji 4,7 tys. było zabarwionych emocjonalnie, a w tym 3,7 tys. pozytywnie, a tylko 1 tys. negatywnie.
W prasie najwięcej publikacji poświęconych JOW-om ukazało się w tytułach regionalnych. Tam zamieszczono aż 70 proc. wszystkich tekstów na ten temat. IMM przeanalizował publikacje z prasy ogólnopolskiej z dwóch tygodni między 10 a 24 sierpnia. Okazało się, że w tak krótkim okresie pojawiło się 96 publikacji na temat JOW-ów, z czego 26 proc. zabarwionych emocjonalne.
– Co ciekawe, zestawienie to wypada trochę inaczej niż w internecie i mediach społecznościowych, ponieważ w prasie jest przewaga materiałów negatywnie zabarwionych, natomiast rozkładają się one pomiędzy różne typy prasy – zwraca uwagę ekspertka IMM. – Mam tutaj na myśli podział na zorientowanie polityczne poszczególnych tytułów, te, które bliskie są poglądom prawicowym, lewicowym oraz centrowym. We wszystkich tych tytułach pojawiały się zarówno wzmianki pozytywne, jak i negatywne, ale większość to artykuły neutralne.
Opinia internautów obiektywizmu mediów w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych jest niemal jednogłośna.
– Razem z opiniami na temat JOW-ów internauci chętnie wypowiadają się także na temat roli mass mediów w informowaniu o nich – mówi Tomsia. – Ich opinia jest niemal jednogłośna. Uważają, że mass media nie do końca wykazują się profesjonalizmem w informowaniu na ten temat, nie przekazują do końca rzetelnych informacji. Razem z nadejściem referendum 6 września prawdopodobnie wszelkie spory i niejasności zostaną rozwiązane, natomiast internetowa dyskusja prawdopodobnie będzie się toczyła dalej.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-16: Mołdawia zdecyduje o dalszym kursie. Rosja próbuje wpłynąć na wyniki wyborów i referendum
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.