Mówi: | Elżbieta Bieńkowska |
Funkcja: | Minister Rozwoju Regionalnego |
Połowa unijnych pieniędzy z nowego budżetu dla małych i średnich firm
– W nowym budżecie Unii Europejskiej znacznie więcej pieniędzy będzie zarezerwowanych dla małych i średnich przedsiębiorstw – mówi minister rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska. Przeznaczonych na ten cel będzie około połowy środków, jakie trafią do nas z Brukseli w latach 2014-2020. – To nie będą łatwe pieniądze – podkreśla minister w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
W bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013, na rozwój szeroko pojętej przedsiębiorczości, wzmacniania konkurencyjności i promocji zatrudnienia zarezerwowanych było ponad 30 proc. środków budżetowych. W kolejnym budżecie ma być ich jeszcze więcej, na czym skorzystać mają, m.in. polskie przedsiębiorstwa z sektora MSP.
– Pewnie ok. 50-55 proc. środków pójdzie bezpośrednio do małych i średnich przedsiębiorstw – mówi szefowa resortu rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska. – Będą to ogromne pieniądze.
Ale też ich uzyskanie nie będzie takie proste. Formalności stawiane przyszłym beneficjentom na pewno nie będą mniej restrykcyjne niż w obecnej perspektywie finansowej.
– Nie ukrywam, że regulacje, które Komisja Europejska przedstawiła są trudne, więc to będą też trudne pieniądze – przestrzega Elżbieta Bieńkowska. – Nie chciałabym jednak mówić, że będą trudniejsze niż te, które były, bo one już były dostatecznie trudne dla firm.
Jednocześnie dodaje, że polscy przedsiębiorcy doskonale sobie z tymi trudnościami poradzili, pozyskując do tej pory wiele miliardów złotych z łącznej puli środków, przeznaczonych na ten cel. Dlatego i w lata 2014-2020 z dostępem do pieniędzy większych problemów być nie powinno, tym bardziej, że będzie ich dużo więcej.
Znacznie wcześniej, bo już w przyszłym roku, zmieni się kształt polityki regionalnej w aspekcie rozwoju miast.
– Od 1 stycznia, bo już jest zmieniona ustawa o działach administracji rządowej, przejmujemy kompetencje z ministerstwa transportu, dotyczące rozwoju miast – mówi Elżbieta Bieńkowska.
Pierwszym krokiem będzie stworzenie dokumentu, w którym szczegółowo opisane będą problemy i bolączki polskich miast. Krajowa Polityka Miejska będzie proponowała konkretne instrumenty np. zmiany prawne, planistyczne czy instytucjonalne, które wspomogą rozwój miast i otaczających je obszarów.
– Dokument będzie wyznaczał również kierunki finansowania miast, czyli zarówno te infrastrukturalne, związane z komunikacją, i to nie tylko drogami, również z transportem miejskim i ze sprawami środowiskowymi, z rewitalizacją, ale uzupełnione o cały pakiet społeczny – wyjaśnia w czasie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw minister rozwoju regionalnego. – To są nasze zamiary na najbliższy pewnie rok.
Kilkanaście naborów wniosków na pieniądze z UE dla małych i średnich przedsiębiorstw jeszcze w tym roku
PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
Czytaj także
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-03: Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.