Newsy

Polscy producenci okien i drzwi podbijają rynki europejskie. Do zagranicznych klientów trafiło blisko 9 mln produktów

2016-06-08  |  06:35

W ubiegłym roku Polska wyprzedziła Niemcy w sprzedaży za granicę stolarki budowlanej. Na eksport trafiło łącznie 8,8 mln okien i drzwi, a wartość sprzedaży, po wzroście o blisko 12 proc., przekroczyła 1,55 mld euro. – Na europejskim rynku stolarki budowlanej atutem polskich firm jest wciąż relatywnie niska cena, ale w połączeniu z wysoką jakością – przekonuje prezes Oknoplastu. Na znaczeniu zyskują także różnego rodzaju innowacje, głównie w zakresie energooszczędności i termoizolacji.

Atrakcyjność polskich producentów okien wynika przede wszystkim z konkurencyjnej ceny. Istotne są także innowacje, czyli wszelkiego rodzaju nowinki techniczne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mikołaj Placek, prezes firmy Oknoplast.

Branża stolarki okiennej i budowlanej jest jedną z najbardziej konkurencyjnych sektorów polskiej gospodarki. Na krajowym rynku prowadzi działalność około 2,5 tys. producentów tego rodzaju wyrobów. Nawet 60–70 proc. ich produktów trafia za granicę, głównie do Unii Europejskiej.

Zdaniem Mikołaja Placka firmy dostosowują profil produkcji do wymagań rynku docelowego. W poszczególnych krajach klienci zwracają bowiem uwagę na nieco inne elementy. W Polsce jedną z najważniejszych cech okna jest termoizolacyjność, czyli oszczędności związane z ogrzewaniem. Na rynku niemieckim szczególnie ważne są aspekty techniczne – produkt musi dobrze działać, być ergonomiczny, łatwy w obsłudze i służyć latami. We Włoszech i Francji klienci przykładają większą niż w innych krajach wagę do designu, koloru oraz wykończenia.

W całej Europie rośnie przy tym zapotrzebowanie na okna energooszczędne – wskazuje Mikołaj Placek. – Trend ten widzimy od lat w Polsce, Niemczech i na pozostałych rynkach Europy Środkowej. Ostatnio postępuje on także na innych rynkach UE, szczególnie południowych, takich jak Włochy, Francja czy Hiszpania. Tam jednak nie jest to związane z oszczędnością energii w ogrzewaniu, ale w klimatyzacji.

Z danych Centrum Analiz Branżowych (CAB) wynika, że w ubiegłym roku powstało w Polsce prawie 13 mln okien, o 4,5 proc. więcej niż w 2014 roku, oraz ponad 8,2 mln drzwi (wzrost o 9,5 proc.). Boom w branży wynika w głównej mierze z szybko rosnącego eksportu. W tym samym czasie spadała aktywność najsilniejszych wcześniej producentów niemieckich. W rezultacie Polska, z 21-proc. udziałem, stała się największym eksporterem tego rodzaju wyrobów wśród krajów UE.

Obecnie 70 proc. okien sprzedanych za granicę trafia do Unii, z czego 60–70 proc. do Niemiec – precyzuje Mikołaj Placek. – Eksport stanowi dzisiaj ponad 70 proc. przychodów Oknoplastu. Nasz udział w eksporcie z Polski okien z tworzyw sztucznych wynosi ponad 15 proc.

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

W Polsce jest ponad 1 tys. ładowarek dla samochodów elektrycznych. W Niemczech ich liczba przekracza już 20 tys.

Wszystkie auta z napędem alternatywnym, mimo dynamicznych wzrostów sprzedaży, wciąż stanowią raptem kilka procent zarówno polskiego, jak i europejskiego rynku. Klienci nie mają wystarczającej wiedzy na ich temat, więc boją się je kupować. Zwłaszcza że zakup elektryka wiąże się też z większym wydatkiem i problemami z jego ładowaniem. Dlatego też część nabywców wraca do silników benzynowych, co znów prowadzi do większych emisji CO2. – Rynek wymaga edukacji i rozwiązań, które pozwolą na korzystanie z samochodów elektrycznych w modelu abonamentowym i szybkie ładowanie – podkreślają eksperci Bowkett Auto Consulting.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Prawo

Duże zmiany dla spółek publicznych. Będą one musiały upubliczniać szczegóły wynagrodzeń władz firmy

Nowelizacja ustawy o ofercie publicznej to rewolucja, która ustanawia kilka nowych obowiązków dla blisko pół tysiąca spółek publicznych notowanych na głównym parkiecie GPW. Część z nich emitenci już mają obowiązek stosować, ale najistotniejsze – czyli dotyczące wynagrodzeń wszystkich członków ich zarządów i rad nadzorczych – muszą zostać poddane głosowaniu przez ich akcjonariuszy do 30 czerwca br. Do tego czasu spółki muszą opracować sformalizowane polityki wynagrodzeń, które następnie będą zatwierdzać ich akcjonariusze w bezpośrednich głosowaniach na walnych zgromadzeniach. Drugi ważny obowiązek to konieczność wdrożenia z końcem listopada ub.r. specjalnych procedur dla pracowników zgłaszających nieprawidłowości, zapewniających im anonimowość. Obie te zmiany mają zapobiec nadużyciom oraz zapewnić większą przejrzystość.

Zdrowie

Ministerstwo Zdrowia: Będziemy pracować nad poprawą koordynowanej opieki nad wcześniakami. Od lipca będą też dostępne bezpłatne leki dla kobiet w ciąży

– Polska neonatologia jest już na światowym poziomie – mówi wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski. Nie brakuje jednak problemów, których rozwiązanie jest konieczne dla prawidłowej opieki nad noworodkami. W lipcu 2020 roku kobiety w ciąży będą miały dostęp do bezpłatnych leków. Jeszcze w tym roku mają też ruszyć prace nad poprawieniem koordynowanej opieki nad wcześniakami. Konieczne jest też zwiększenie liczby neonatologów i zadbanie o ich odpowiednie wynagrodzenie.

Ochrona środowiska

Polacy wciąż niewiele wiedzą o stanie środowiska. Prawie połowa neguje fakt, że klimat się ociepla

Jedynie co trzeci internauta interesuje się stanem środowiska i zagrożeniami związanymi ze zmianami klimatu. Blisko połowa neguje globalne zmiany klimatyczne, a aż 80 proc. nie zna pojęcia śladu węglowego. To wnioski z badania „Green Generation” przeprowadzonego przez Mobile Institute wśród polskich internautów. – Niezbędna jest edukacja i zmiana przyzwyczajeń, która przyniesie pozytywne skutki w przyszłości – apelują twórcy badania.