Newsy

Polska odpowiada na niedobory specjalistów w branży IT w całej Europie

2022-06-22  |  06:20

Jeszcze kilka miesięcy temu niedobór specjalistów z branży IT w Polsce był szacowany na około 50 tys. osób, a w całej Europie na około 300 tys. Dzisiaj liczby te są wielokrotnie wyższe, co oznacza nowe wyzwania dla firm technologicznych działających w regionie. Wiele z nich z powodzeniem rozwija jednak działalność i to pomimo aktualnie bardzo trudnej sytuacji na świecie. Przykładem jest GlobalLogic, lider w branży usług inżynierii cyfrowej, który w odpowiedzi na europejskie braki zamierza pogłębiać współpracę z uczelniami i kształcić wysoce wykwalifikowanych specjalistów stricte na własne potrzeby.

– Wszyscy mierzymy się z różnymi nieprzewidywalnymi okolicznościami wynikającymi z pandemii czy problemów w łańcuchu dostaw, dlatego potrzeba transformacji cyfrowej narastała już od prawie dwóch lat. Od tego czasu borykaliśmy się z niedoborami wyspecjalizowanych pracowników – podkreśla w wywiadzie dla Newseria Biznes Dharmendra Sethi, senior vice president, head of global TAG w GlobalLogic.

Szacunki sprzed pandemii sugerowały, że w ciągu mniej więcej sześciu lat niedobór specjalistów na europejskim rynku IT sięgnie około miliona osób. Pandemia spowodowała gwałtowny wzrost popularności usług cyfrowych i przeniesienie wielu dziedzin życia do świata online, co tylko pogłębiło niedobór pracowników z odpowiednimi umiejętnościami. Branża IT zauważyła, że tę lukę na rynku pracy może przynajmniej częściowo wypełnić napływ specjalistów z Europy Wschodniej – Ukrainy, Rosji i Białorusi. Z badania przeprowadzonego przez JustJoin.it wynika, że do niedawna aż 75 proc. polskich firm z branży IT skłonnych było zatrudniać pracowników pochodzących z Europy Wschodniej. Sytuację skomplikowała jednak rosyjska napaść na Ukrainę i wybuch wojny w tym kraju.

– Ze względu na obecne wydarzenia w Ukrainie mierzymy się z niedoborem rzędu 300–400 tys. pracowników, ponieważ wiele osób z Rosji i Białorusi nie mogło kontynuować pracy. Mamy również licznych specjalistów w Ukrainie, którzy chcą pracować, ale nie mogą. Na tym już ograniczonym rynku tracimy więc w sumie dodatkowe 400–500 tys. osób, które musimy zastąpić – mówi Dharmendra Sethi. – Obecna sytuacja sprawia, że mierzymy się z większymi wyzwaniami, ale jesteśmy bardzo solidnie przygotowani do tego, by sobie z nimi poradzić.

GlobalLogic, jeden z liderów branży usług inżynierii cyfrowej, zatrudnia około 25 tys. pracowników w 14 krajach na całym świecie. Każdego roku firma zwiększa swój personel o około 34 tys. pracowników i spodziewa się utrzymania tego poziomu pomimo obecnych wyzwań.

– Ten wzrost rozkłada się na poszczególne działy, a zaletą bycia globalną i zróżnicowaną firmą jest to, że możemy przekierowywać nasze zapotrzebowanie z jednego miejsca do innego – mówi senior vice president, head of global TAG w GlobalLogic. – W tej sytuacji musimy wykorzystać fakt, że nasza organizacja ma tak dobrze ugruntowaną pozycję w różnych regionach. Nasze oddziały znajdują się w wielu lokalizacjach, co daje nam przewagę – możemy bowiem działać szybciej niż nasi konkurenci. Inwestycje, które poczyniliśmy w Polsce, na Słowacji, w Chorwacji i w Niemczech, zapewniły nam dobrą pozycję, dającą podstawy do rozwoju. Mamy plan dalszego inwestowania w ekspansję w tym regionie.

Część pracowników firmy GlobalLogic jest zatrudniona w Polsce, w jej centrum technologicznym we Wrocławiu. Na początku bieżącego roku rozbudowała swoje wrocławskie centrum, otwierając nowe biuro, i zaplanowała podwojenie stanu zatrudnienia z 500 do około 1000 pracowników – a docelowo nawet 1,52 tys. inżynierów i specjalistów IT. Jednak ze względu na intensywne plany rozwoju działalności w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej ostateczna liczba zatrudnionych może być jeszcze wyższa.

– Mam nadzieję, że w najbliższych latach będziemy mogli zatrudniać w Polsce nawet kilka tysięcy osób – dodaje Dharmendra Sethi. – Rozmawiamy z wieloma państwami w regionie o naszych silnych związkach z Polską oraz na temat tego, jak chcemy wzmocnić i poszerzyć nasze zaangażowanie w tym kraju.

Jak zaznacza, GlobalLogic zamierza rozwiązać problem niedoboru wykwalifikowanych pracowników m.in. poprzez pogłębianie współpracy z uczelniami wyższymi oraz szkolenie kadry w sposób ściśle dopasowany do własnych potrzeb organizacji.

– Zapotrzebowanie na wysokiej jakości kadrę jest bardzo duże – mówi przedstawiciel firmy. – Chcemy odpowiedzieć na ten problem, rozwijając nasz zespół pozyskiwania talentów i zwiększając obecność firmy na rynku; zarazem pragniemy też silnie inwestować we współpracę z uczelniami wyższymi, z ludźmi, którzy mają ambicję, aby się uczyć. Zależy nam na tym, aby osoby, które obecnie prezentują podstawowe umiejętności, w krótkim czasie stały się zdolne do pracy w obszarze inżynierii IT. Dlatego, szkoląc pracowników wewnętrznie – zamiast polegać wyłącznie na zasobach rynkowych – zamierzamy wpływać na zmianę stopnia pokrycia rynku. W przeciwnym razie nie będzie możliwy żaden rozwój – a aspiracje i oczekiwania naszych klientów są bardzo wysokie.

GlobalLogic pomaga globalnym markom projektować i tworzyć innowacyjne produkty, usługi i platformy cyfrowe, współpracując z organizacjami z niemal każdej branży – od motoryzacji i telekomunikacji, poprzez usługi finansowe, opiekę zdrowotną, produkcję, media i rozrywkę, aż po sektory półprzewodników i nowych technologii.

– W okresie mniej więcej najbliższego kwartału zamierzamy wypełnić lukę, która pojawiła się w regionie, a w dalszej kolejności planujemy stworzyć szerszą bazę do wzrostu – zapowiada Dharmendra Sethi. – Jesteśmy częścią procesu cyfrowej transformacji inżynierii produktu. Wymaga to posiadania bardzo odmiennego rodzaju personelu od typowych firm świadczących usługi IT. Dlatego skupiamy się nie tylko na pozyskiwaniu talentów, ale także na ich kreowaniu, angażując ludzi z niewielkim doświadczeniem lub bez doświadczenia i czyniąc z nich profesjonalistów branży cyfrowej lub motoryzacyjnej.

Oprócz rekrutacji i zatrudniania pracowników GlobalLogic skupi się również w najbliższych miesiącach na pomocy klientom z Ukrainy w ograniczaniu ryzyka związanego z wojną.

– Realizujemy nasz program ciągłości biznesowej – oparty na tymczasowych możliwościach dalszego prowadzenia działalności gospodarczej poza Ukrainą, aż do czasu rozwiązania zaistniałej sytuacji – mówi ekspert.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

U młodych pacjentek rak piersi występuje rzadko, ale jest bardziej agresywny. Dla wielu z nich taka diagnoza brzmi jak wyrok

Liczba zachorowań na raka piersi w Polsce sukcesywnie wzrasta. Co roku taką diagnozę słyszy ok. 20 tys. kobiet. Pacjentki przed 30. rokiem życia stanowią niewielki odsetek chorych, ale w ich przypadku często nowotwór jest bardziej agresywny. To m.in. dlatego dla młodych kobiet, które są aktywne zawodowo, mają rodziny i dzieci bądź planują je mieć w przyszłości, taka diagnoza często brzmi jak wyrok. – Niektóre kobiety mają poczucie, że jak rozpoczną leczenie, to skończy im się życie, że nie będą mogły już realizować najprostszych ról społecznych. To nie jest prawdą – podkreśla psychoonkolog, dr Mariola Kosowicz. Lekarze wskazują, że metody leczenia raka piersi są już dziś na tyle zaawansowane, że ten nowotwór, o ile zostanie wcześnie wykryty, może być niemal w 100 proc. uleczalny.

Handel

Coraz większa niepewność w gospodarce zbiera żniwo. Liczba upadłości firm rośnie

– Czynników ryzyka w biznesie jest dziś tak wiele, że dla przedsiębiorców, zwłaszcza małych i średnich, sytuacja stała się nieprzewidywalna jak nigdy dotąd – mówi Tomasz Starus, prezes zarządu Allianz Trade w Polsce. Widać to w statystykach dotyczących niewypłacalności firm. W maju było ich o 17 proc. więcej niż rok temu i aż o 150 proc. więcej niż na początku pandemii. W całym roku może być ich o 12 proc. więcej w ujęciu rocznym, podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, które są głównym partnerem gospodarczym dla polskich firm. Dlatego rodzime firmy muszą dziś działać zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania wobec kontrahentów, dokładniej analizować partnerów biznesowych oraz korzystać z narzędzi pozwalających zabezpieczyć się przed wzrostem ryzyka w biznesie.

Konsument

Członkostwo w Unii Europejskiej znacząco poprawiło polski system prawny. Zwiększyła się m.in. ochrona i bezpieczeństwo konsumentów

Wspólnota prawa w ramach UE ma przełożenie na życie zwykłych konsumentów. Od 2004 roku znacznie zwiększyła się bowiem ich ochrona wobec usługodawców i producentów. Unijne wymogi poprawiają także bezpieczeństwo żywności, samochodów i wielu innych towarów użytkowanych na co dzień przez Europejczyków i Polaków – wynika z raportu „Osiemnaście lat Polski w Unii Europejskiej” przygotowanego przez In.Europa. Jak podkreślają jego autorzy, to także unijnej legislacji zawdzięczamy większe bezpieczeństwo energetyczne w czasie kryzysu w relacjach z Rosją.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.