Newsy

Polski rynek handlu elektronicznego warty ok. 5 mld euro. Rośnie udział transakcji mobilnych

2013-10-04  |  06:10
Mówi:Damien Perilatt
Funkcja:dyrektor zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią
Firma:PayPal
  • MP4
  • Polski rynek handlu elektronicznego jest już wart ok. 5 mld euro i cały czas bardzo szybko się rozwija. Co dziesiąta transakcja jest dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Mimo to udział tego typu handlu w całej sprzedaży detalicznej to tylko ok. 3-4 proc.

     – Polska to duży rynek e-commerce i m-commerce w Europie, tak duży jak Hiszpania. Jego całkowita wartość to ok. 4-5 mld euro. Wciąż obserwujemy na nim znaczący, dwucyfrowy wzrost, czego nie widać na dojrzałych rynkach jak Wielka Brytania czy Niemcy, które są bardzo duże, ale nie rosną już tak szybko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Odsetek transakcji dokonywanych za pomocą internetu i technologii mobilnych rośnie w całej Europie, ale w Polsce wciąż jest na bardzo niskim poziomie i wynosi 3-4 proc. całej sprzedaży detalicznej. Perillat zauważa jednak, że coraz więcej przedsiębiorstw z każdego segmentu wielkości korzysta z internetowych kanałów sprzedaży. Wraz ze wzrostem liczby smartfonów i tabletów, rośnie też liczba konsumentów korzystających z m-commerce.

    W tym roku na całym świecie PayPal planuje przetworzyć płatności mobilne o wartości 20 mld dolarów. Spółka przewiduje, że dynamika wzrostu tego segmentu płatności wyniesie w 2013 r. w Polsce ponad 5 proc. Z kolei w ciągu kolejnych dwóch lat 10 proc. transakcji elektronicznych w naszym kraju będzie wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Rozwój tego segmentu wpłynął na decyzję o udostępnieniu w Polsce aplikacji mobilnej PayPal na systemy operacyjne iOs oraz Android.

     – Można również zauważyć, że telefony komórkowe zdobywają coraz większą część w handlu internetowym. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy w nadchodzących latach – przewiduje Perillat.

    Dodaje, że dzięki rozwojowi handlu elektronicznego i mobilnego nawet małe firmy mogą znacznie łatwiej sprzedawać towary za granicę – nie tylko na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, ale także globalnie.

     – Mamy znakomite przykłady polskich firm, które ruszyły ze sprzedażą online na całym świecie. To pozytywny trend, ponieważ koszty prowadzenia biznesu w internecie są bardzo niskie – podkreśla Perillat.

    Według niego, najważniejszym problemem dla dalszego rozwoju handlu elektronicznego i mobilnego pozostaje zaufanie pomiędzy kupującymi a przedsiębiorcami. Z tego powodu niezwykle istotne są dobre przepisy dotyczące ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa transakcji online. Zdaniem Perillata, klienci sklepów kupujący towary przez internet muszą mieć pewność, że zakup jest tak samo bezpieczny, jak w tradycyjnym sklepie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.