Mówi: | Damien Perillat |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | PayPal |
Polskie e-sklepy mają coraz więcej klientów zagranicznych. W ubiegłym roku zamówienia spoza Polski wzrosły o 45 proc.
Cudzoziemcy coraz częściej robią zakupy w polskich e-sklepach. Najwięcej zamówień jest z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Rosji. Co trzeci z nich nabywa odzież i obuwie, a co szósty kupuje elektronikę i komputery. Zjawisko może spowodować dynamiczny rozwój rynku e-commerce szacowanego na 25 mld zł. Tylko w ubiegłym roku zamówienia zagraniczne wzrosły o 45 proc., a między innymi dzięki temu cały rynek wzrósł o 10-12 proc.
‒ Obserwujemy gwałtowny wzrost e-commerce. Ostatnio we współpracy z firmą IPSOS przygotowaliśmy raport, który wskazuje Polskę jako jedno z nowych miejsc rozwoju zakupów transgranicznych, z silnym połączeniem z krajami takimi jak Wielka Brytania, Niemcy i Rosja ‒ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal.
Jak dodaje, jeszcze do niedawna rozwój następował tylko w jednym kierunku. Co roku rosła liczba Polaków kupujących online za granicą (robi to ponad 30 proc. konsumentów w Polsce). Nowym trendem jest pojawienie się obcokrajowców, którzy zaglądają do polskich e-sklepów. Niemcy stanowią 28 proc. takich klientów, dalsze miejsca zajmują Wielka Brytania i Rosja (odpowiednio 24 i 20 proc. kupujących).
‒ Obcokrajowcy kupują wszystko, co jest do kupienia online, a więc towary takie jak odzież, elektronika użytkowa, lecz także produkty cyfrowe ‒ tłumaczy Perillat. ‒ Polskie e-sklepy stają się liderami w swoich kategoriach, przykładem jest choćby Reserved w segmencie moda, Krakvet w segmencie produktów dla zwierząt czy Audioteka w sektorze multimediów. To oznaka dojrzałości rynku e-commerce w Polsce.
Według danych PayPal 36 proc. klientów z Niemiec zamawia odzież, obuwie i akcesoria, co szósty z nich kupuje elektronikę, komputery i urządzenia mobilne, a 17 proc. nabywa rzeczy związane z edukacją i rozrywką. Dwa główne powody wyboru takich zakupów, na które wskazują obcokrajowcy, to oszczędność pieniędzy oraz wygoda.
Ekspert podkreśla, że w rozwoju handlu transgranicznego pomaga obecność w UE. Polscy klienci mają dostęp do większej liczby e-sklepów i większego wyboru produktów, a polscy przedsiębiorcy ‒ do 500 mln konsumentów. Jak podkreśla Perillat, 10 proc. firm prowadzi sprzedaż online, z tego co trzecia z nich przyjmuje zamówienia z innych krajów UE.
‒ W tym roku polski rynek e-commerce będzie wart około 25 mld złotych. Wzrost będzie generowany przede wszystkim przez dwa obszary – zakupy mobilne i transgraniczne. Ubiegłoroczne dane PayPal mówią o 45-proc. wzroście zamówień zagranicznych w polskich e-sklepach. To dużo, ponieważ handel elektroniczny w Polsce rośnie w granicach 10-12 proc. rocznie. Zleceń zagranicznych przybywa znacznie szybciej niż zleceń krajowych ‒ zaznacza Damien Perillat.
W jego ocenie fluktuacje walutowe nie powodują spadku obrotów handlowych, a raczej zmianę miejsc dokonywania zakupów. Kiedy dolar zyskuje na wartości, więcej klientów kupuje w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Słaby złoty przyciąga klientów zagranicznych, choć polskie sklepy konkurują nie tylko ceną, lecz również jakością usług i towarów.
‒ W badaniach przeprowadzonych wspólnie z firmą IPSOS mniej więcej jedna trzecia polskich konsumentów zadeklarowała, że robiła zakupy zagranicą. To mniej więcej tyle samo, co w Niemczech, ale mniej niż np. we Włoszech czy Hiszpanii, gdzie większość klientów to praktykuje ‒ tłumaczy Damien Perillat. ‒ Co ciekawe, polscy konsumenci bardzo często podkreślają, że mają zamiar kupować w zagranicznych e-sklepach. Ten odsetek jest jednym z najwyższych w Europie.
Jedną z barier w handlu transgranicznym jest obawa konsumentów o wysokie koszty przesyłki lub też problemy z ewentualnym zwrotem lub wymianą towaru. Jak podkreśla Perillat, właśnie dlatego PayPal uruchomił usługę „Free Return Shipping”, która umożliwia kupującemu odesłać daną pozycję za darmo, jeśli ma on wątpliwości co do zakupu lub nie spełnia on jego oczekiwań.
‒ Bardzo ważne jest, by kupujący wiedzieli, że jeśli cokolwiek pójdzie nie tak, będą mogli w łatwy sposób odesłać towar do sklepu. Uruchomiliśmy usługę darmowego zwrotu przesyłki w Polsce, gdzie spotkała się ona z dobrym przyjęciem. Pozytywna jest nie tylko reakcja konsumentów, lecz także sprzedawców, bo to dodatkowa usługa i korzyść, która oferują klientom za pośrednictwem PayPal ‒ podsumowuje Damien Perillat.
Czytaj także
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-01-10: Ewa Minge: W moich książkach pokazuję, jak tworzy się celebrytów. Właściciele farm hodujących takie postaci zarabiają potężne pieniądze
- 2024-01-17: Przyspieszają prace nad obowiązkowym czipowaniem psów i kotów. Ogólnopolski rejestr pomoże zwalczać bezdomność i karać znęcających się nad zwierzętami
- 2024-01-09: Tomasz Kammel: Wkrótce będę realizował pewien projekt związany z edukacją dzieci. Chodzi o to, by już dziś mogły się one rozwijać pod kątem kompetencji przydatnych w przyszłości
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-11-17: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach
- 2023-09-25: E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.