Newsy

Polskie Radio na plusie. Restrukturyzacja przyniosła efekty

2013-05-21  |  06:35
Mówi:Andrzej Siezieniewski
Funkcja:Prezes
Firma:Polskie Radio S.A.
  • MP4
  • Poprawia się sytuacja finansowa Polskiego Radia. Jak zapewnia prezes Andrzej Siezieniewski, spółka najgorsze ma już za sobą i udało się zbilansować jej przychody i wydatki. Nie ukrywa jednak, że wciąż liczy na uregulowanie kwestii finansowania publicznych mediów w Polsce, bo system abonamentowy od lat jest w kryzysie.

     – Spółka jest zbilansowana po okresie wieloletniego dysbalansu finansowego – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia SA – Przy tym poziomie finansowania spółka jest wydolna, nie ma zagrożeń dla jej płynności i dla realizowania zadań, które przed nią stoją.

    Miniony rok był dla Polskiego Radia bardzo udany. Spółka osiągnęła dodatni wynik finansowy. Dzięki m.in. przeprowadzonej restrukturyzacji po raz pierwszy od lat wydatki okazały się mniejsze od wygenerowanych przychodów – o 3,5 mln zł.

    Państwowy nadawca liczy na dalszy rozwój związany przede wszystkim z realizowanym w Polsce procesem cyfryzacji. To jednak także wyzwanie natury finansowej.

     – Każde nowe i dodatkowe zadanie wymaga myślenia restrukturyzującego spółkę, jeżeli przyjąć, że nie ma możliwości na powiększenie środków na sfinansowanie naszej działalności – mówi Siezieniewski.

    Szefostwo radia ma jednak nadzieję, że niedługo uda się uporządkować sytuację związaną z abonamentem radiowo-telewizyjnym. Jego ściągalność, choć ostatnio nieco się poprawiła, nadal jest na bardzo niskim poziomie. W 2012 roku zebrano z tego tytułu 563 mln zł, z czego na konta Polskiego Radia trafiło prawie 145 mln zł. 10 lat temu wysokość zebranego abonamentu wynosiła ponad 905 mln zł.

     – System abonamentowy w Polsce od wielu lat przeżywa głęboki kryzys i od kilku lat zabiegamy o to, by władze odpowiedzialne za ład medialny w naszym kraju doprowadziły do jasnego określenia podstaw finansowania mediów publicznych – przypomina prezes Polskiego Radia. – Mam nadzieję, że ten proces zostanie zrealizowany w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy.

    Pomogłoby to publicznym mediom nie tylko w zapewnieniu bieżącej płynności finansowej spółek, ale i realizacji planów rozwojowych.

     – Polskie Radio nie chciałoby być postrzegane jako skansen, jako instytucja, która dożywa swoich dni – tłumaczy Siezieniewski.

    Tym bardziej, że w ocenie wielu ekspertów, mimo rozwoju innych kanałów komunikacji, radiofonia wciąż ma przed sobą ciekawą przyszłość. Dotyczy to także publicznych nadawców.

     – Radio jest niezbędnym elementem takiego obywatelskiego wyposażenia w każdym społeczeństwie i tę funkcję spełniało, spełnia i, mam nadzieję, wiele jeszcze dziesięcioleci spełniać będzie – mówi Siezieniewski. – Zatem trzeba myśleć o radiu jako o instytucji stale unowocześniającej się i reagującej na zmieniające się potrzeby słuchaczy.

    Tych nie brakuje. Jak pokazują wyniki badań, w 2012 roku Polskie Radio swą ofertą programową potrafiło zainteresować co piątego słuchacza.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Powoli wracamy do planowych zabiegów i wizyt u lekarzy. Telemedycyna może pomóc w walce z rosnącymi kolejkami

    Pandemia przyczyniła się do skokowego wzrostu popularności telemedycyny. Już na początku większość szpitali, przychodni i placówek medycznych wprowadziła zdalne konsultacje online i przez telefon, co umożliwiło zasięgnięcie porady lekarza, a także  wystawienie zwolnienia, skierowania czy recepty bez konieczności osobistego kontaktu. Do tej formy przekonali się zarówno lekarze, jak i pacjenci. Aż 74 proc. pacjentów chce korzystać z telemedycyny nawet po zakończeniu pandemii – wynika z badań Grupy LUX MED. Obecnie firma dostarcza prawie 20 tys. usług telemedycznych dziennie.

    Praca

    Branża sprzedaży bezpośredniej od początku pandemii notuje rekordowe wzrosty obrotów. Szybko rośnie też zapotrzebowanie na sprzedawców

    Sprzedaż bezpośrednia w czasie lockdownu i stopniowego odmrażania handlu notuje rekordowe wzrosty obrotów. Od początku marca do końca maja branża sprzedaje średnio o 30 proc. więcej niż rok temu. W przypadku części firm wzrosty sięgają nawet 85 proc. Zwiększa się także zapotrzebowanie na nowych sprzedawców – poziom rekrutacji jest czterokrotnie wyższy niż przed rokiem. – Wirus nas nie zaskoczył. Już od kilku lat stopniowo przechodziliśmy na nowe technologie i inne sposoby komunikacji ze sprzedawcami i klientami – tłumaczy Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Co czwarty internauta woli robić zakupy w sieci niż w tradycyjnych sklepach. Rozszerzona rzeczywistość może zmniejszyć liczbę zwrotów

    Migracja konsumentów z trybu offline do online trwa już od dawna, ale pandemia SARS-CoV-2 okazała się katalizatorem, który przyspieszył ten proces. W sieci kupuje już 72 proc. Polaków, a więcej niż co czwarty częściej wybiera obecnie ten kanał zakupowy m.in. ze względu na wygodę, szybkość i większe bezpieczeństwo. Zyskały kategorie, które w e-commerce dobrze radziły sobie już wcześniej, jak moda i uroda czy elektronika, ale Polacy przekonali się również do kupowania w internecie produktów spożywczych. Rosnącą rolę w e-zakupach odgrywają technologie, jak np. rozszerzona rzeczywistość, które pozwalają lepiej dopasować produkt i zminimalizować ryzyko zwrotów.

    Problemy społeczne

    Przez koronawirusa Polki obawiają się o swoją zawodową przyszłość. Co trzecia rozważa wyjazd do pracy za granicę

    Pandemia koronawirusa ma wpływ na życie zawodowe niemal 70 proc. Polek, głównie młodych. Dla wielu z nich jest to wpływ negatywny – pracę już straciło 15 proc., a 18 proc. pracuje w mniejszym wymiarze czasu – wynika z badania IQS na zlecenie Promedica24. W związku z tym coraz więcej kobiet szuka pracy za granicą. Co trzecia przyznaje, że rozważa emigrację zarobkową, przede wszystkim do Niemiec. Ponad 20 proc. z nich chciałoby podjąć pracę przy opiece nad seniorami.