Mówi: | Beata Ławecka, senior menadżer w Dziale Usług Księgowych, Mazars Polska Dorota Piwowarczyk, menadżer w Dziale Outsourcingu, biegły rewident, Mazars Polska Kinga Baran, szef działu doradztwa podatkowego, Mazars Polska |
Coraz więcej procesów w centrach usług wspólnych będą wykonywać maszyny. Automatyzacja dotyczyć będzie księgowania i gospodarki magazynowej
W sektorze nowoczesnych usług dla biznesu postępuje automatyzacja prostych procesów księgowo-finansowych. Rośnie też zapotrzebowanie na wysokospecjalistyczną wiedzę z zakresu compliance oraz znajomości lokalnych regulacji i uwarunkowań prawnych. Polska przyciąga kolejne inwestycje z sektora BPO i SSC, m.in. dzięki wykwalifikowanej w tych obszarach kadrze.
– W centrach usług wspólnych, które specjalizują się w usługach księgowych czy finansowo-księgowych, zachodzi szereg powtarzalnych procesów, które są przejmowane przez roboty. W najbliższych latach ta automatyzacja zajdzie m.in. w procesie zakupowym, księgowaniu i rejestrowaniu faktur zakupowych, w gospodarce magazynowej czy w uzgodnieniach rozliczeń bankowych. Wiele jest takich transakcji, które mogą być ustandaryzowane i przejęte przez maszyny – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Beata Ławecka, biegły rewident, senior manager w Dziale Usług Księgowych i Outsourcingowych Mazars Polska.
Postępująca automatyzacja nie obejmie jednak docelowo całej branży. Zastąpienie pracy ludzi nie będzie możliwe przy bardziej zaawansowanych usługach, które wymagają specjalistycznej wiedzy na temat lokalnego prawa czy podatków.
– W wymogach lokalnych prawodawstw zachodzą istotne różnice, dlatego wartość tzw. accounting compliance jest nie do przecenienia. Myślę, że w tym tkwi przyszłość biznesowa wyspecjalizowanych firm doradczych i outsourcingowych – podkreśla Ławecka.
System zapewniania zgodności działań firmy z regulacjami i wymogami prawnymi, czyli tzw. compliance, to stosunkowo nowy w Polsce termin. Coraz więcej dużych firm i korporacji zaczyna doceniać jego znaczenie w zarządzaniu ryzykiem prawnym i biznesowym, dlatego tworzy wyspecjalizowane departamenty, których zadaniem jest wdrożenie systemu compliance. Znaczenie usług wymagających znajomości polskich regulacji i prawodawstwa rośnie także w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu i outsourcingu.
– Mówimy tu w szczególności o compliance podatkowym, czyli wszystkich aspektach związanych z obsługą VAT i CIT, czyli podatku od osób prawnych, payroll oraz o compliance księgowym, czyli przygotowywaniu sprawozdań finansowych na potrzeby lokalne i obsługi lokalnego audytu – wyjaśnia Dorota Piwowarczyk, biegły rewident i menadżer w Dziale Outsourcingu Mazars Polska. – W Polsce rozwija się bardzo dużo centrów usług wspólnych, więc wykorzystanie lokalnych ekspertów i zapotrzebowanie na dobrą, lokalną ekspertyzę będzie coraz większe. Przede wszystkim przekłada się to na bezpieczeństwo klientów obsługiwanych przez te centra.
Według danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL w połowie 2016 roku działało w Polsce już 936 centrów usług wspólnych. Branża rozwija się skokowo, a w ciągu kolejnych czterech lat zatrudnienie w sektorze BPO i SSC znajdzie nawet 300 tys. osób. Największe centra outsourcingu ulokowane są m.in. w Krakowie, Warszawie, Katowicach, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu, a główny zakres świadczonych przez nie usług to zarówno proste świadczenia z zakresu obsługi klienta i IT, jak i zaawansowane procesy księgowo-finansowe.
Pod względem dynamiki rozwoju sektora usług dla biznesu Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i wciąż pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla potencjalnych inwestorów. Zdaniem Beaty Ławeckiej przewagę w wyścigu o nowe inwestycje zapewnia Polsce aspekt kulturowy, spójny z zachodnioeuropejskim.
– Polska ze swoim potencjałem i wykwalifikowaną kadrą to przyszłościowa lokalizacja dla tego typu centrów. W porównaniu z innymi, pozaeuropejskimi lokalizacjami dla BPO i SSC, jakimi są np. Filipiny czy Indie, wydaje się naturalne, że z racji aspektu kulturowego i edukacyjnego mamy właściwe zasoby ludzi, którzy mogą skutecznie i z powodzeniem realizować takie usługi – mówi Beata Ławecka.
O lokalnych aspektach compliance w outsourcingu oraz rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych specjaliści i przedstawiciele branży BPO i SSC rozmawiali w dniach 6–7 października podczas konferencji „Mazars CEE Business Forum” zorganizowanej przez międzynarodową firmę audytorsko-badawczą Mazars. W trakcie prezentacji i paneli dyskusyjnych zaproszeni goście z całej Europy omawiali nowe trendy, potencjał rozwoju oraz możliwości utworzenia w Polsce nowych inwestycji w tym sektorze.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.