Newsy

Dział kadr już nie tylko od naliczania pensji. Rośnie znacznie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi

2015-01-14  |  06:40

Wielopokoleniowość to coraz większe wyzwanie dla dużych korporacji. Działy personalne muszą pogodzić wymagania młodych pracowników z oczekiwaniami osób starszych. By zatrzymać pracowników, firmy muszą im nie tylko oferować atrakcyjne wynagrodzenia, lecz także umożliwiać rozwój zawodowy i osobisty.

2015 rok to moment, od którego zaczynamy myśleć o wielopokoleniowej organizacji. Strategiczna rola HR to już nie tylko zatrudnianie pracowników, zatrudnianie ich pod projekty. Musimy pamiętać o tym, że mamy do czynienia z pracownikami zorientowanymi na budowanie swojej kariery, oczekujący coraz więcej od pracodawcy, dlatego my jako dział personalny powinniśmy wiedzieć więcej na temat istniejącej kadry – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rusek, dyrektor ds. personalnych w SAP Polska.

Katarzyna Rusek podkreśla, że działy personalne w dużych firmach muszą przejść transformację. Obecnie ich rola często sprowadza się do administrowania zasobami ludzkimi, a ich wpływ na strategiczne decyzje spółek jest niewielki. To jednak musi się zmienić. Według Rusek aż 80 proc. zarządów firm nie ma wystarczającej wiedzy na temat swoich pracowników.

Bez takiej wiedzy nie można skutecznie prowadzić rekrutacji ani zarządzać pracownikami. Ci z kolei coraz częściej chcą mieć szanse na rozwój zawodowy, oczekują więc szkoleń, mentoringu i innych narzędzi.

Mówimy o kompleksowej ofercie, która przyciąga pracownika do firmy i go tam zatrzymuje. To jest branding, to są zadania, jakie stawiamy przed pracownikami, jakie dajemy im szanse rozwoju – wylicza Katarzyna Rusek.

Ocenia, że działy personalne będą ogrywały coraz ważniejszą rolę, bo coraz większe będą wyzwania związane z wielopokoleniowością firm oraz ogólną sytuacją gospodarczą. Zmiany wymusi odradzający się rynek pracownika. Jak wynika z badań WorkForce 2020 zleconych przez SAP, większość firm zastanawia się nad zwiększeniem zatrudnienia poprzez pozyskanie konsultantów lub pracowników tymczasowych. To jednak może być trudne w obecnej sytuacji rynkowej, dlatego firmy powinny skupić się na zdobyciu wiedzy na temat już zatrudnionych osób i umożliwieniu im rozwoju.

Rola działu personalnego będzie ewoluowała od funkcji administracyjnej i personalnej, aż do coraz bardziej strategicznej roli. Te zmiany następują zresztą już teraz. Partner biznesowy – to jest rola, o której się coraz częściej słyszy. Myślę jednak, że te przeobrażenia będą jeszcze głębsze, że pójdą w stronę strategicznego zarządzania – prognozuje Rusek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.