Newsy

Instytut Pracy i Spraw Socjalnych: Pracodawcy powinni finansować edukację młodych

2012-04-25  |  06:10
Mówi:prof. Mieczysław Kabaj
Firma:Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
  • MP4

     - Trzeba połączyć teorię z praktyką, bo polski system kształcenia jest niedostosowany do warunków panujących na rynku pracy. Zmiany leżą w interesie przedsiębiorców i powinny być przez nich wspierane – uważa prof. Mieczysław Kabaj z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

     – System szkolny polega na tym, że wszystkiego uczymy się w szkole, a więc także praktycznej nauki zawodu. Tak jest w 80 proc. przypadków i dotyczy to ponad pół miliona uczniów szkół średnich, techników i zasadniczych zawodowych. Problem polega na tym, że warsztaty szkolne nie dysponują środkami na nowoczesną technikę i młodzież kształci się na starych urządzeniach – mówi prof. Mieczysław Kabaj.

    Podobnie sytuacja wygląda w centrach kształcenia praktycznego, których w Polsce jest ok. 156.

     – Zbadaliśmy 56 tych centrów i okazało się, że sytuacja jest bardzo zła, ponieważ brakuje pieniędzy na ich modernizację – mówi prof. Mieczysław Kabaj.

    Dyrektorzy centrów deklarowali, że przeznaczą na modernizację placówek ok. 3 proc. swojego budżetu. Zdaniem eksperta to zdecydowanie za mało. Z szacunków Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych wynika, że potrzeba na to ok. 10-15 mld zł.

     - Takich pieniędzy nikt nie ma i nikt w najbliższym czasie ich nie da - podkreśla prof. Kabaj.

    Dlatego sytuację poprawić może zmiana systemu kształcenia na system dualny, czyli połączenie teorii, której uczniowie mieliby uczyć się w szkole, z praktyczną nauką zawodu w firmie. Taki system nauczania obowiązuje w wielu wysoko rozwiniętych krajach, jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria. Dzięki niemu, zaspokajane są interesy pracodawców, szkół i uczniów. Co więcej, koszty kształcenia pokrywane są nie tylko przez władze publiczne, ale częściowo także przez pracodawców.  

    Zdaniem prof. Mieczysława Kabaja leży to w interesie samych przedsiębiorców.

     - Powinni chcieć pokrywać koszty kształcenia. Mam nadzieję, że gdy sytuacja na rynku pracy się będzie zmieniać i jeszcze więcej Polaków wyjedzie za granicę, a głównie wyjeżdżają fachowcy, to pracodawcy zmienią swoją postawę i będą chcieli rozwijać ten dualny system kształcenia, ponieważ jest on warunkiem ich konkurencyjności - zapewnia.

    W systemie dualnym uczy się już połowa uczniów w szkołach zasadniczych. 114 tys. osób odbywa praktyki u rzemieślników.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.