Newsy

Już nie tylko małe firmy wynajmują tymczasowe miejsca pracy. Coraz częściej z takich przestrzeni biurowych korzystają korporacje

2019-01-29  |  06:10

W samej stolicy jest już ponad 100 przestrzeni, które wolni strzelcy, start-upy czy kreatywne zespoły dużych firm mogą wynająć na tymczasowe miejsce pracy. Po kilkadziesiąt tego typu obiektów oferują Kraków, Wrocław, Katowice i Poznań. Coraz częściej korzystają z nich duże firmy, a nie tylko jednoosobowe firmy czy pracujący na rachunek własny. Takie otoczenie to źródło inspiracji, przyciąga też do firmy młodych pracowników.

– Korporacje coraz częściej wybierają przestrzenie coworkingowe, ponieważ dają one coś nowego – coś, czego firmy nie mogą zaoferować w klasycznych przestrzeniach biurowych. Jest to kompletnie nowy produkt, który bardzo wzbogaca ofertę firmy, szczególnie w oczach pracowników młodszego pokolenia –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Kwinta, senior community manager w Mindspace Koszyki.

Na początku rozwoju rynku przestrzenie coworkingowe były traktowane głównie jako przestrzeń do pracy dla start-upów czy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Dziś na takie biura coraz większą uwagę zwracają większe przedsiębiorstwa, które mają swoje siedziby.

 – Korporacje i duże firmy umieszczają tutaj swoje akceleratory bądź inkubatory dla start-upów i małych firm. Również działy designu, działy projektowe są wyodrębniane z głównych central i przenoszone do przestrzeni coworkingowych, gdzie pracownicy mogą w zupełnie innym otoczeniu pracować nad powierzonymi im zadaniami – podkreśla Michał Kwinta.

Coworking w Polsce dynamicznie się rozwija. Mindspace, globalny operator przestrzeni coworkingowych, działa w Warszawie od października 2017 roku. Początkowo uruchomił w Hali Koszyki trzypiętrową przestrzeń o powierzchni 3 tys. mkw., przeznaczoną dla łącznie 450 osób. Po pół roku do powierzchni tych dołączyło kolejne piętro, również pod adresem Koszykowa 61, natomiast na początku 2019 roku firma uruchomiła dwa dodatkowe piętra przy Koszykowej 65, również w kompleksie Hali Koszyki.

Jak podkreśla Michał Kwinta, w całości jest to przestrzeń w standardzie premium. Biura są przygotowywane w formule plug and play, czyli pracownik musi jedynie przynieść swój komputer, a samo biuro jest w pełni urządzone i wyposażone, także przestrzenie wspólne, takie jak lobby czy kuchnie.

– W ofercie mamy hot desk, czyli niededykowane miejsce pracy, które jest naszym najprostszym, a zarazem najtańszym produktem. Jeżeli ktoś potrzebuje czegoś więcej, stałego miejsca do pracy, ale nie potrzebuje przestrzeni biurowej, wtedy może skorzystać z dedicated desk – miejsca w małym open space, które jest do jego dyspozycji 24 godziny na dobę, jak również przestrzenie biurowe, od 1 aż do 50 osób – wylicza przedstawiciel Mindspace. – Właśnie wieża na Koszykowej 65 została otworzona z myślą o dużych zespołach. Najmniejsze biuro, które tu mamy, jest dla zespołów 11-osobowych, a największe dla 50-osobowych.

Mindspace od czasu powstania w 2014 roku otworzył już 28 oddziałów na całym świecie, początkowo na rynkach niemieckim i izraelskim. Warszawskie biuro było ósmym w portfolio firmy. Po nim firma zagospodarowała przestrzenie m.in. w Bukareszcie w Rumunii, w Holandii (Amsterdam i Utrecht), w USA czy w Wielkiej Brytanii. W Polsce na razie skupia się na lokalizacji w Hali Koszyki, jednak rozważa także ekspansję w innych polskich miastach. Wiążące decyzje jednak jeszcze nie zapadły.

Warszawa jest bardzo dynamicznie rozwijającą się stolicą europejską, liderem w tej części Europy. Zainteresowanie globalnych operatorów przestrzeni coworkingowych również jest bardzo widoczne, w związku z czym Warszawa na pewno stanie się bardzo konkurencyjna na tle innych stolic europejskich – tłumaczy decyzję o lokalizacji Michał Kwinta. – Otwierając nową przestrzeń Mindspace, kierowaliśmy się danymi z rynku. Widać, że Warszawa potrzebuje przestrzeni coworkingowych dla dużych zespołów. Osoby mające członkostwo w Mindspace Koszyki mogą swobodnie korzystać ze wszystkich lokalizacji Mindspace na świecie bez dodatkowych kosztów, dzięki czemu mogą rozwijać swój biznes, stacjonując i na co dzień pracując w Warszawie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.