Mówi: | Agnieszka Chłoń-Domińczak |
Funkcja: | ekonomistka |
Firma: | Instytut Badań Edukacyjnych |
Kompetencje matematyczne i informatyczne Polaków poniżej średniej OECD
Aktualizacja 2013-10-10 9:46
Polacy wciąż mają mniejsze umiejętności matematyczne i informacyjno-komunikacyjne niż średnia państw OECD. Luka jednak się zmniejsza, a młodzi ludzie nie ustępują rówieśnikom z innych krajów. Najgorzej jest w rolnictwie i wśród osób starszych.
– Niestety odstajemy jeszcze od średniej OECD pod względem umiejętności rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego czy technologii informacyjno-komunikacyjnych, aczkolwiek ten dystans do średniej przez ostatnie 17 lat znacznie się zmniejszył. Na tle krajów, które były badane, stosunkowo dobrze wypada nasza młodzież – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekonomistka z Instytutu Badań Edukacyjnych, była wiceminister pracy.
Międzynarodowe Badania Kompetencji Dorosłych przeprowadzono w latach 2011-2012 w 24 krajach. W Polsce przebadano niemal 10 tys. osób w wieku od 16 do 65 lat.
Chłoń-Domińczak zaznacza, że Polska jest jednym z krajów, które szybko nadrabiają dystans do średniej. Wynika to przede wszystkim z wysokich umiejętności młodych ludzi oraz osób zatrudnionych w sektorze nowoczesnych technologii, i dobrze wykształconych. Krajową średnią zaniżają jednak rolnicy oraz osoby starsze.
– Badanie pokazuje, że np. bardzo niskie kompetencje mają rolnicy, których jest relatywnie dużo. Mamy jeszcze takie obszary i sektory w Polsce, gdzie umiejętności i kompetencje osób nie są najwyższe. Widzimy dużą lukę, jeżeli chodzi o umiejętności osób w najstarszych grupach wiekowych. Tutaj średnia umiejętności jest niższa niż w przypadku średniej OECD – zaznacza Chłoń-Domińczak.
Przekonuje jednak, że wyniki wskazują na pozytywny efekt zmian zachodzących w Polsce w ciągu ostatnich dwóch dekad. Choć wykształcenie wciąż liczy się bardziej na rynku pracy niż kompetencje, Chłoń-Domińczak przekonuje o konieczności nieustannej poprawy własnych umiejętności, także wśród osób w wieku średnim.
Polacy źle wypadają pod względem rozumienia tekstów. Choć w porównaniu do 1994 r. wynik jest lepszy o 35 pkt. (w skali 0-500), to gorsze od Polski spośród badanych krajów są jedynie Włochy i Hiszpania. Średni wynik w zakresie rozumowania matematycznego jest jeszcze niższy – 260 pkt. wobec 267 pkt. średniej w obszarze rozumienia tekstu.
– Widzimy, że osoby, które pracują w sektorach bardziej rozwiniętych, są konkurencyjne z tym, jak wygląda średnia sytuacja międzynarodowo. W przeciwieństwie do takich sektorów, jak rolnictwo, gdzie widzimy nadal dosyć dużą lukę – ocenia Chłoń-Domińczak. – Widać także, że nasi studenci w niektórych obszarach są mniej więcej na poziomie średniej OECD. W niektórych, np. pedagogika, też od tej średniej odstają.
Była wiceminister pracy apeluje, by korzystać z licznych możliwości rozwijania kompetencji zarówno przez osoby młode, jak i starsze. Podkreśla, że takich narzędzi, które służą rozwijaniu umiejętności przez całe życie, jest w Polsce coraz więcej.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Wiktor Dyduła: W listopadzie wąsy są szczególnym symbolem dbania o zdrowie. Ale na nowy rok może je już zgolę
- 2024-12-10: Polscy naukowcy poszukują innowacyjnych terapii z wykorzystaniem RNA. Na celowniku są choroby rzadkie, zakaźne i nowotwory
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.