Newsy

O zmianie pracy myśli rekordowo mało Polaków. Nowej posady poszukują głównie przez znajomych i internet

2017-04-25  |  06:45
Mówi:Tomasz Ślęzak
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Work Service SA
  • MP4
  • Niecałe 18 proc. Polaków zastanawia się nad zmianą miejsca pracy – wynika z badania Work Service. To rekordowo niski odsetek, co świadczy o tym, że rośnie satysfakcja pracowników. Jeśli już szukamy zatrudnienia, to najczęściej poprzez osobiste kontakty, rodzinę, bliższych lub dalszych znajomych. Rośnie też popularność internetu – blisko 60 proc. kandydatów cyklicznie przegląda oferty na portalach pracy. Coraz mniej osób korzysta za to z pomocy urzędów pracy. Taką formę poszukiwania zatrudnienia wybiera średnio co piąty Polak.

    Z opublikowanej siódmej edycji raportu „Barometr Rynku Pracy”, który na zlecenie Work Service opracował instytut badawczy Millward Brown, wynika, że tylko 17,9 proc. Polaków zastanawia się nad zmianą miejsca zatrudnienia. To najniższy wynik w całej historii badania. Eksperci oceniają, że jest on efektem obserwowanego w ostatnich miesiącach wzrostu wynagrodzeń, który przełożył się na większą satysfakcję pracowników.

    Pieniądze wciąż pozostają kluczowym czynnikiem motywującym do zmiany posady, ale powoli tracą na znaczeniu. Jak wynika z „Barometru Rynku Pracy”, blisko połowa (45,5 proc.) pracowników chce zmienić posadę z powodu zbyt niskich zarobków. W porównaniu z poprzednim sondażem sprzed pół roku ten odsetek zmniejszył się o 13,6 pkt proc. Na znaczeniu zyskuje za to możliwość awansu, która niemal równie często motywuje do szukania nowej pracy. Ważna jest też chęć samorealizacji, którą wskazało ponad 36 proc. badanych. Z kolei co trzeci Polak (29,3 proc.) zaczyna się rozglądać za inną posadą z powodu nudy i rutyny. Blisko co piąty robi to z powodu złej atmosfery w pracy albo z przyczyn osobistych.

    Zmieniają się nie tylko powody, lecz także sposoby poszukiwania nowego pracodawcy.

    – Spada znaczenie targów pracy i urzędów pracy w procesie poszukiwania zatrudnienia. Rośnie natomiast wykorzystanie portali internetowych z ofertami pracy. W tej chwili już blisko dwie trzecie Polaków korzysta z tej formy pozyskiwania informacji na temat ofert i rynku pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Ślęzak, wiceprezes Work Service SA. – Networking czy sieć kontaktów, relacje ze znajomymi, przyjaciółmi i rodziną są nadal istotnym źródłem pozyskiwania informacji dotyczących pracy.

    Rośnie popularność internetowych portali i wyszukiwarek ofert pracy, z których korzysta ponad połowa Polaków (57,2 proc.). To druga najczęstsza forma poszukiwania zatrudnienia. Na popularność portali rekrutacyjnych wpływa duża liczba i różnorodność ofert pracy oraz możliwość dopasowania ich do oczekiwań kandydata.

    – Oferują one dużo większy zakres możliwości i ofert, zarówno samych stanowisk, jak i różnych pracodawców, co jest ich jest niezaprzeczalną zaletą. Pracownicy i kandydaci cenią sobie również możliwość osobistego sprawdzania tych ofert i przeglądania ich pod kątem własnego profilu. Prym wiodą portale internetowe poświęcone stricte rynkowi pracy – mówi Tomasz Ślęzak.

    Blisko połowa (45,5 proc.) osób szukających pracy cyklicznie przegląda też zakładki „Kariera” na stronach internetowych firm i korporacji. Ta metoda szukania nowej posady jest dwukrotnie bardziej popularna niż media społecznościowe, z których korzysta 21,8 proc. osób. W porównaniu z poprzednią edycją badania oznacza to spadek o 6,7 pkt proc.

    Około jednej trzeciej użytkowników, którzy korzystają z portali rekrutacyjnych, szuka pracy również przez media społecznościowe. W ten sposób poszukiwane są bardzo specjalistyczne oferty, specjalistyczne kierunki czy konkretne profesje – mówi Tomasz Ślęzak.

    Z rosnącej popularności internetu jako miejsca poszukiwania zatrudnienia skorzystała agencja doradcza Work Service, która uruchomiła niedawno nową stronę internetową, poprzez którą można w intuicyjny sposób wyszukać ogłoszenia i oferty pracy zamieszczane przez największe firmy działające na polskim rynku. Wyszukiwarka działa też w drugą stronę: kandydat może zostawić swoje podstawowe dane, a agencja skontaktuje się z nim i przedstawi ofertę pracy. Jak podkreśla wiceprezes Work Service, zaletą takiego rozwiązania jest możliwość indywidualnego, precyzyjnego dopasowania oferty pracy do potrzeb konkretnego pracownika i pracodawcy.

    Przede wszystkim bardzo dobrze znamy naszego kandydata, dokładnie wiemy, kogo szukamy i kto pracuje na zlecenie naszych klientów. W grupie docelowej kandydatów i pracowników użycie internetu jest powszechne. Urządzenia mobilne, strona internetowa, stacjonarny komputer – to są codzienne narzędzia pracy każdego z naszych pracowników i pozyskiwania informacji na temat rynku pracy. Wykorzystaliśmy ten trend przy koncepcji budowania nowej strony internetowej – mówi Tomasz Ślęzak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Rolnictwo

    Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

    Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

    Prawo

    Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

    Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

    Ochrona środowiska

    Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

    Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.