Mówi: | Małgorzata Majewska |
Funkcja: | dyrektor ds. marketingu |
Firma: | Monsterpolska.pl |
Ofert pracy dla inżynierów na portalach z ogłoszeniami przybywa nawet o 20 proc. miesięcznie
Programiści, księgowi i inżynierowie – to zawody, których pracodawcy poszukują najczęściej. Na portalach z ofertami pracy propozycji dla inżynierów jest co miesiąc 10-20 proc. więcej. Rośnie również zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych. W tych branżach rynek pracy należy do pracownika, a nie pracodawcy.
– Obecnie w wielu branżach mamy rynek pracodawcy. Natomiast są takie branże, jak IT czy inżynieria, w których zdecydowanie mamy rynek kandydata – tutaj jest o niego najtrudniej i pracodawcy muszą o niego walczą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Majewska, dyrektor ds. marketingu w Monsterpolska.pl, firmie, zajmującej się rekrutacją online.
Jak podkreśla, liczba ofert w serwisie stale rośnie. Podobnie jest na innych podobnych portalach. W serwisie dominują oferty z branż IT, finansów, sprzedaży i obsługi klienta. Choć zmieniają się one miejscami, to stale utrzymują się w pierwszej piątce.
– Zdecydowane zapotrzebowanie na pracę widzimy też wśród inżynierów, gdzie ofert pracy przybywa od 10 do 20 proc. miesięcznie – mówi Majewska.
Ekspertka podkreśla, że problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika w takich branżach jak IT czy inżynieria wynika nie tylko z szybkiego rozwoju tych branż i małej liczby absolwentów, lecz także z braku dostosowania ich kompetencji do wymogów rynku pracy.
– Brakuje podstawowych umiejętności, takich jak analityczne myślenie czy rysunek techniczny – mówi Majewska. – Są to kompetencje, które kandydat powinien nabyć po opuszczeniu studiów. Niestety, wielu pracodawców narzeka, że młody inżynier, absolwent, nie jest odpowiednio przygotowany do zawodu. A odpowiednie przygotowanie danej osoby do zawodu może zająć pracodawcy 5-10 lat.
Od kilku lat rośnie też zapotrzebowanie na pracowników w centrach usług wspólnych, które obecnie zatrudniają już ponad 120 tys. osób.
– Outsourcing dotyczy różnych usług, m.in. księgowych, obsługi klienta, a także IT. Rozwija się także w marketingu – pula ofert pracy w outsourcingu jest bardzo duża – zauważa Majewska.
Przedstawicielka Monsterpolska.pl podkreśla, że coraz częściej przedsiębiorcy korzystają z usług firm outsourcingowych. Jest to popularne m.in. wśród polskich firm motoryzacyjnych. Według „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive” przeprowadzonego przez firmę Exact Systems ponad 50 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej korzysta stale z pomocy firmy outsourcingowej. Jedna czwarta firm zamierza poszerzyć pole współpracy z partnerem outsourcingowym. Wynika to z postrzegania outsourcingu jako dobrej metody redukcji kosztów, oszczędności czasu i specjalizacji firmy.
Jeśli chodzi o konkurencję zagraniczną, to wbrew pozorom wcale nie Chińczycy czy Hindusi są głównym zagrożeniem dla Polaków.
– Tamtejsi pracownicy mają mniejsze kompetencje i zatrudniani są na niższych szczeblach niż Polacy – zauważa Małgorzata Majewska. – Polscy pracownicy mogą bardziej obawiać się Turków, gdyż pracownicy w tym kraju są wysoko wykwalifikowani i znają języki obce.
Pracownicy branż, w których zapotrzebowanie na pracę jest duże, mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia.
– Zarobki będą wyższe w branżach, gdzie o kandydata jest trudniej – mówi Majewska. – Na wyższe wynagrodzenie można liczyć też w sprzedaży, ale jest to uwarunkowane wynikami pracy. Generalnie trudno jednak mówić o branżach, które się wybijają finansowo. Tak naprawdę nasze płace rosną z naszym doświadczeniem, które zdobywamy na kolejnych etapach kariery zawodowej.
Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej bezrobocie w maju br. wyniosło w Polsce 12,5 proc. Oznacza to, że liczba bezrobotnych spadła poniżej 2 mln osób. Dzisiaj dane dotyczące bezrobocia przedstawi GUS.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.