Pandemia zmieniła nie tylko modele pracy, ale i biura. Coraz więcej firm decyduje się je zmodernizować [DEPESZA]
Blisko 3/4 firm zamierza docelowo wdrożyć u siebie hybrydowy model pracy – wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, opracowanego przez CBRE. Pracownicy z home office powoli wracają więc do biur, choć w niepełnym wymiarze godzin, a firmy są w trakcie wypracowywania nowych strategii i polityk. Wiele z nich doszło już do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie przystają do nowych realiów pracy hybrydowej. Stąd też fala modernizacji i remontów, które mają uczynić przestrzenie biurowe nowocześniejszymi, bardziej przytulnymi, wygodnymi i sprzyjającymi ponownemu budowaniu więzi w zespołach. Za przykład takiego projektu może posłużyć chociażby metamorfoza wnętrz biura Providenta. Spółka z sektora finansów postawiła na rozwiązania, które mają zapewnić wellbeing pracowników i zachęcić ich do pracy z biura.
Po ponad dwóch latach pandemii rynek pracy przechodzi transformację. Jak wynika z raportu CBRE „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, ponad połowa firm (56 proc.) jest w trakcie opracowywania formalnej polityki powrotu do biur. Reszta, czyli 44 proc., polega na decyzjach menedżerów albo obserwuje zachowania pracowników, zanim spisze odgórną politykę. Firmy będą dążyć do zachowania balansu między czasem pracy spędzanym w biurze i w domu. Połowa z nich (51 proc.) chce, aby ten czas był rozłożony równomiernie, a 38 proc. – aby pracownicy pojawiali się w biurze minimum trzy razy w tygodniu. 12 proc. przedsiębiorstw zamierza z kolei przejść na całkowicie zdalny model. Na ogół są to jednak firmy z branż, których specyfika pracy na to pozwala, jak np. IT, marketing czy komunikacja. Transformacja modelu pracy pociąga za sobą również przeobrażenia na rynku biurowym.
– Biuro ma pełnić nieco odmienną rolę niż dotychczas. Przeszliśmy na tryb pracy hybrydowej, więc pracę indywidualną kontynuujemy z domu. Natomiast w biurze spotykamy się i pracujemy zespołowo – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Firmy i korporacje doszły do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie są już aktualne i trzeba rozpisać nową strategię środowiska pracy. 63 proc. z nich wskazuje, że kluczowe jest przy tym zwiększanie przestrzeni do pracy wspólnej, a połowa zamierza wprowadzić nowe rozwiązania z zakresu designu. 36 proc. postawi też na zwiększanie udogodnień dla pracowników, a 31 proc. zapewni więcej otwartej przestrzeni sprzyjającej integracji – wynika z raportu CBRE.
– W naszym nowym biurze po metamorfozie również zastosowano szereg udogodnień, które mają na celu wsparcie efektywnego i komfortowego wykonywania zadań – wskazuje Karolina Łuczak.
Firma zdecydowała się niedawno na metamorfozę swojego biura, które ma lepiej odpowiadać realiom pracy hybrydowej. W efekcie dwa piętra, zajmowane przez Providenta w Gdański Business Center przy ulicy Inflanckiej w Warszawie, zostały wyposażone w szereg designerkich i nowoczesnych rozwiązań. Na dwóch piętrach zmieściło się 30 sal konferencyjnych, dwukrotnie więcej niż wcześniej. Zostały one zaprojektowane z myślą zarówno o spotkaniach twarzą w twarz, jak i hybrydowych, co ma ułatwiać m.in. nowoczesny sprzęt multimedialny.
– Przede wszystkim praca będzie się odbywać przy biurkach, tzw. hotdeskach, lub stołach projektowych. Dodatkowo przewidziano też ponad 100 innych miejsc przystosowanych do wykonywania profesjonalnych zadań – przy blatach, na kanapach, siedziskach, w focus roomach czy budkach telefonicznych – wylicza rzeczniczka Providenta. – Dla osób, które zdecydują się pracować w biurze, ale potrzebują przy tym spokojnego otoczenia, stworzono czytelnię – specjalny pokój przeznaczony do indywidualnej pracy w ciszy i spokoju. W tym pomieszczeniu obowiązuje zasada bezwzględnej ciszy – żadnych calli, rozmów telefonicznych, tylko praca w skupieniu, jak w domu.
Jak podkreśla, nową przestrzeń biurową przygotowano w konsultacji z pracownikami, żeby każdy mógł mieć wpływ na otoczenie, w którym będzie pracować. Zdecydowano się na ciepły wystrój, przypominający dom albo ulubioną kawiarnię. Dominuje naturalne drewno, dużo zieleni i miękkie, pluszowe meble, które tworzą przytulne zakątki. Nacisk na ten aspekt jest zresztą na rynku coraz większy. Jak wynika z raportu „Biura nowej normalności”, opracowanego przez Think Co., aż 90 proc. organizacji wprowadza dla swoich pracowników elementy wellbeingu. To zaś przekłada się na wzrost efektywności i spadek rotacji w firmie, dzięki czemu poniesione koszty mogą się szybko zwrócić. Istotną rolę odgrywa w tym właśnie architektura i wygląd biura, w tym m.in. przestrzenie do cichej pracy, sale relaksu, zielone dachy, tarasy, naturalne światło i zieleń. Pandemia COVID-19 poszerzyła tę listę również o kwestie zdrowia i balansu między pracą a czasem prywatnym. Ważna – zwłaszcza dla przedstawicieli młodej Generacji Z – okazuje się też społeczność, jaką współtworzą użytkownicy biura.
– Przytulna i funkcjonalna przestrzeń wspólna w biurze z pewnością bardziej sprzyja budowaniu więzi w zespole – mówi Karolina Łuczak. – Mamy też bieżnie, specjalnie dwie obok siebie, żeby nie wychodząc na zewnątrz, można było udać się na spacer z koleżanką lub kolegą z pracy. I to z widokiem na Stadion Narodowy i katedrę na Starym Mieście.
Z raportu Think Co. wynika, że to właśnie aspekt społeczny – możliwość spotkania współpracowników, interakcji z ludźmi i bezpośredniej rozmowy – jest największym motywatorem powrotu do tradycyjnych biur. Aż 64 proc. pracowników wskazywało bowiem, że na home office brakuje im rozmów z kolegami.
– W trakcie pandemii wdrożyliśmy w firmie formułę tzw. coffee moments, czyli nieformalnych, online’owych spotkań mających na celu pielęgnowanie relacji w zespole w warunkach pracy zdalnej. Teraz na kawę będziemy mogli spotkać się już na żywo, w przestrzeniach wspólnych – mówi przedstawicielka Providenta. – Sercem naszego biura, zachęcającym do takich spontanicznych spotkań przy kawie, będzie skwer Fridy Kahlo, pełniący funkcję strefy front of house.
Nawiązanie do malarki jest nieprzypadkowe, ponieważ ideą przewodnią projektu jest „ART. Office”. Dlatego nazwy korytarzy i sal do pracy poświęcono znanym artystkom i artystom z dziedziny malarstwa, muzyki czy architektury, jak np. Edith Piaf, Tamarze Łempickiej, Janis Joplin, Johnowi Lennonowi czy Andy’emu Warholowi. Autorem nowego wystroju biura Providenta jest warszawska pracownia The Design Group. Cały projekt został zaś przeprowadzony w duchu zero waste. Wykorzystano m.in. meble z poprzedniego wystroju i nadano im drugie życie dzięki zmianie tapicerek.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.