Robotyka i SI”, „E-sport”, „Inteligentny dom” –  nowe kategorie w serwisie agencyjnym Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Newsy

Ponad 50 proc. firm w Polsce stara się budować pozytywny wizerunek w oczach pracowników. W obecnej sytuacji na rynku pracy to konieczność

2019-01-14  |  06:10

Ponad połowa pracodawców twierdzi, że ma strategię employer brandingową, a co czwarty nad nią pracuje – wynika z badania HRM Institute. Wiele firm prowadzi takie działania z doskoku. Ma to duże znaczenie na dzisiejszym trudnym rynku pracy. Zdaniem ekspertów negatywne opinie o firmie jako pracodawcy oraz brak odpowiednich działań w zakresie employer brandingu mogą oznaczać problemy w rekrutacji, ponieważ dla pracowników – poza wynagrodzeniem i benefitami – coraz bardziej liczą się wartości reprezentowane przez daną firmę i jej prestiż. Ponad 60 proc. śledzi informacje publikowane o ich pracodawcy przez osoby trzecie.

– Employer branding bardzo zyskuje na znaczeniu ze względu na to, jaki mamy rynek pracy w Polsce. Coraz trudniej jest pozyskać pracownika i utrzymać go w organizacji, dlatego działania komunikacyjne wokół pozycjonowania pracodawcy w oczach swoich pracowników i potencjalnych pracowników są bardzo ważne. Organizacje to zauważają – na działania employer brandingowe są przeznaczane coraz większe środki budżetowe – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Jugo, dyrektor zarządzający JJ Communications.

Z raportu Gumtree.pl „Aktywni+. Praca w życiu, życie w pracy” wynika, że atmosfera w pracy jest kluczowym czynnikiem dla 83 proc. pracowników. Tyle samo osób wskazało na zarobki. Przy wyborze pracy liczą się już nie tylko dodatkowe benefity czy wynagrodzenie, lecz także możliwości rozwoju, atmosfera, wygląd biura, elastyczne godziny pracy czy prestiż pracodawcy.

– To też aspekty, które pracodawcy powinni wykorzystywać w swoich działaniach employer brandingowych, eksponując właśnie te miękkie aspekty swojej tożsamości – podkreśla Jakub Jugo.

Dostrzegają to także firmy, które coraz częściej koncentrują się na komunikacji z pracownikami. Na zaniechania nie mogą sobie pozwolić – w 2018 roku stopa bezrobocia spadła w Polsce poniżej 6 proc.

– Już praktycznie 100 proc. dużych firm prowadzi jakieś działania employer brandingowe. Rzadko są to działania strategicznie przygotowane, zwykle działania ad hoc, ale też coraz częściej konkretny budżet employer brandingowy jest przeznaczony na początku roku na takie działania – wskazuje ekspert

Raport HRM Institute „Employer branding w Polsce” wskazuje, że ponad połowa badanych (przedstawiciele firm, zwłaszcza z działów HR, EB, marketingu i komunikacji) twierdzi, że ich firma ma strategię employer brandingową. 42 proc. jej jeszcze nie ma, ale co czwarta deklaruje, że właśnie nad nią pracuje.

Z kolei z raportu JJ Communications „Employer branding w czasach cyfrowych indywidualistów” wynika, że zdaniem 45 proc. pracowników  pracodawcy w ich branży potrafią budować swój pozytywny wizerunek online. Jednocześnie 44 proc. twierdzi, że ich aktualny pracodawca mógłby lepiej zadbać o swój wizerunek online, czyli zwiększyć nacisk na odpowiednie działania employer brandingowe.

– Zdecydowana większość, bo ponad 60 proc. Polaków, sprawdza, co jest publikowane na bieżąco w internecie na temat ich pracodawcy, sprawdza rekomendacje innych, śledzi internet w poszukiwaniu informacji na temat pracodawcy. Jedynie 8 proc. nie jest tym zainteresowanych. Wiemy zatem, że Polacy zwracają na opinię o pracodawcy coraz większą uwagę – mówi dyrektor JJ Communications.

W strategii employer brandingowej bardzo ważne są kanały, jakimi komunikaty docierają do grupy docelowej. Coraz istotniejsza jest aktywność w mediach społecznościowych, a np. LinkedIn pełni kluczową rolę, zwłaszcza w przypadku stanowisk menadżerskich. Eksperci przypominają, że istotna jest także kompatybilność stosowanych narzędzi z urządzeniami mobilnymi.

– Już 24 proc. Polaków przegląda oferty pracy głównie przez swojego smartfona i dlatego też narzędzia, które wykorzystujemy do rekrutacji czy do jej promowania, muszą być dostosowane do ekranów urządzeń mobilnych. 1/3 naszych respondentów stwierdziła, że porzuciła proces rekrutacyjny właśnie ze względu na to, że źle wyświetlał się na ekranie ich telefonu – mówi Jakub Jugo.

Problemem są stosunkowo niskie nakłady na działalność employer brandingową. Najczęściej deklarowany budżet nie przekracza 20 tys. zł, podczas gdy najwięcej respondentów uważa, że potrzebne na ten cel środki to między 50 a 100 tys. zł. Brakuje też odpowiednich kompetencji – za employer branding najczęściej odpowiedzialny jest dział HR i marketing.

– 67 proc. respondentów badania „Employer branding w Polsce”, przygotowywanego przez HRM Institute, stwierdziło, że te kompetencje mogłyby być trochę większe. Mówimy tutaj oczywiście o aspektach technicznych z zakresu nowych trendów w komunikacji, ale też typowo teoretycznej wiedzy o employer brandingu – wskazuje Jakub Jugo.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty Newserii

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Infrastruktura

Polska będzie mogła kupować tańszy gaz od różnych producentów. Wkrótce spodziewane jest pozwolenie na budowę i wybór wykonawcy podmorskiego odcinka Baltic Pipe

Budowa Baltic Pipe oznacza niższe ceny i większe bezpieczeństwo dostaw – mówi Tomasz Stępień, prezes Gaz-System. Jak podkreśla, niedługo projekt powinien uzyskać pozwolenia na budowę, a na przełomie tego i przyszłego roku będą uruchamiane kolejne przetargi na dostawy dla tej inwestycji. Błękitny surowiec ze złóż na Morzu Północnym ma popłynąć do Polski w październiku 2022 roku i pozwoli uniezależnić się od dostaw z Rosji, skąd pochodzi obecnie ok. 90 proc. importowanego gazu.

Problemy społeczne

Psychiatria w reformie. Resort zdrowia chce odbudować kadry i poprawić opiekę psychiatryczną dla dzieci i młodzieży

Psychiatria – przez lata zaniedbywana – jest na etapie głębokiej reformy, ale ten proces nie potrwa miesiąc czy nawet rok – mówi minister zdrowia Łukasz Szumowski. Jak ocenił, wprowadzony w ubiegłym roku pilotaż Centrów Zdrowia Psychicznego działa dobrze i zostanie rozszerzony. Niedługo ruszy też kompleksowa reforma psychiatrii dzieci i młodzieży, wśród których zaburzenia psychiczne są coraz częstszym problemem. Celem jest to, żeby opieka psychiatryczna była łatwiej dostępna, dostosowanego do indywidualnych potrzeb pacjentów i nie wiązała się z długimi pobytami na oddziałach psychiatrycznych.

IFA 2019 Berlin

Konsument

Coraz więcej Polaków przygotowuje przetwory. Robią to głównie kobiety, ale panowie specjalizują się w nalewkach

Nawet 75 proc. Polaków deklaruje, że robi przetwory na zimę. W spiżarniach będą królować ogórki kiszone, dżemy i konfitury, soki, a także nalewki – wynika z Barometru Providenta. Choć przetwory to domena przede wszystkim osób starszych, to także i młodzi coraz częściej kultywują tradycję. Weki to gwarancja smaku i naturalnych składników, a część osób przygotowuje przetwory ze względu na oszczędności.

Złote Spinacze 2019

Finanse

Prawidłowe oszacowanie wartości czynszu to duży problem przy transakcjach najmu. Pomocne są internetowe porównywarki

Na polskim rynku co roku dochodzi do nawet 1 mln transakcji najmu. Określenie wartości czynszu najmu stanowi częsty problem zarówno dla właścicieli mieszkań, jak i potencjalnych lokatorów. Wynajmującym i najemcom przychodzi z pomocą technologia – internetowe porównywarki agregują dane z portali ogłoszeniowych i na tej podstawie tworzą automatyczną kalkulację ceny. Zdarza się jednak, że nie biorą pod uwagę indywidualnych atutów danej nieruchomości, jak np. widok z okna, na co właściciele mieszkań powinni zwracać uwagę.