Mówi: | Paweł Łojewski |
Funkcja: | product manager |
Firma: | Sodexo Benefits and Rewards Services |
Pracodawcy szykują hojne prezenty dla swoich pracowników
Święta Bożego Narodzenia stały się dla polskich pracodawców główną okazją w roku do obdarowywania swoich pracowników pozapłacowymi benefitami. Firmy najczęściej oferują dofinansowanie wypoczynku, sportu i kultury, a także różnego rodzaju bony, kupony rabatowe i karty przedpłacone. Z prognoz firmy Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że rynek firmowych podarunków, podobnie jak różnorodność jego oferty, rośnie i będzie rósł z każdym rokiem.
– Najwięcej pracodawców, bo ponad 64 proc. według badań ARC Rynek i Opinia, obdarowuje pracowników właśnie na święta Bożego Narodzenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Paweł Łojewski, product manager w Sodexo Benefits and Rewards Services. – Ale na tej liście okazji do obdarowywania jest również Wielkanoc, jak i inne poboczne święta, na przykład święta branżowe.
Pracownicy mogą liczyć na bardzo szeroki wachlarz gratyfikacji. Z reguły mają też prawo do wyboru prezentu najlepiej odpowiadającego ich potrzebom. Zazwyczaj im większa jest firma, tym więcej rodzajów benefitów oferuje. Jak wynika z badania Sodexo Benefits and Rewards Services, duże firmy (zatrudniające ponad 250 osób) mają sześć i więcej propozycji do wyboru.
– Od dofinansowania wypoczynku, które znajduje się na samym szczycie tej listy, po bony, kupony, karty przedpłacone, dofinansowanie sportu i kultury – wymienia Paweł Łojewski.
W ostatnim czasie na popularności zyskują sport i kultura. Oznacza to, że pracownicy coraz chętniej wybierają benefity, które umożliwiają im darmowy wstęp m.in. do kina, teatru czy na basen lub na siłownię. Zmienił się również sposób finansowania tego rodzaju aktywności przez pracodawców.
– W porównaniu do 2011 roku ten obszar dofinansowania pracowników wzrósł o 5 punktów procentowych – podkreśla product manager. – Do tej pory pracodawcy zwracali pracownikom pieniądze za wyjście do teatru czy do kina lub na przykład na basen. Teraz pracodawcy inwestują w tzw. karty przedpłacone lub karty abonamentowe.
Z roku na rok w świątecznej ofercie pracodawców zmienia się także proporcja poszczególnych świadczeń pozapłacowych. Wpływ na ograniczenie liczby benefitów miało np. spowolnienie gospodarcze. Obecnie rynek firmowych podarunków osiągnął już równowagę.
– Może nie jest to duże odbicie, ale rynek benefitów pozapłacowych zatrzymał się i utrzymuje się na tym samym poziomie – potwierdza Paweł Łojewski.
Z prognoz wynika, że rynek firmowych podarunków, podobnie jak różnorodność jego oferty, będzie rósł z każdym rokiem. Przekłada się na to m.in. zatrudnianie pracowników, którzy coraz bardziej różnią się pod względem m.in. wieku, pochodzenia, etc.
– W firmach pracują i coraz młodsi, i coraz bardziej doświadczeni pracownicy, kobiety i mężczyźni, pracownicy pochodzący z różnych miast – tłumaczy Paweł Łojewski. – Więc przekrój tych benefitów może się zwiększyć, możemy mieć więcej rodzajów benefitów pozapłacowych, z których pracownicy będą mogli wybierać.
Czytaj także
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Regionalne – Wielkopolskie
Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników

Brak wiążących decyzji urzędników KOWR w podejmowaniu decyzji dotyczących losów gruntów zdawanych do Zasobów Skarbu Państwa może oznaczać likwidację strategicznej infrastruktury. Demontaż obiektów rolniczych i grupowe zwolnienia stanowią zaś zagrożenie dla polskiego rolnictwa. Pracownicy Top Farms, którzy protestowali przed siedzibą KOWR w Poznaniu, alarmują, że dalsza zwłoka w podejmowaniu decyzji administracyjnych doprowadzi do zwiększenia zależności od zagranicznych dostawców.
Problemy społeczne
Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.