Mówi: | Malwina Faliszewska |
Funkcja: | trenerka mocnych stron, certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa |
Rozwijanie mocnych stron zamiast walki ze słabościami może być sposobem na efektywność w pracy. Firmy coraz częściej korzystają z tej koncepcji
– Przestań robić to, co wychodzi ci tak sobie, i nie deprecjonuj tego, co przychodzi ci z łatwością, tylko przekuj to w atut – zachęca Malwina Faliszewska, trenerka mocnych stron. Jak podkreśla, każdy ma w sobie potencjał, swoje mocne strony, w które powinien zainwestować. Ta inwestycja zaowocuje satysfakcją zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Zamiast więc walczyć ze swoimi słabościami, lepiej skupić się na rozwijaniu talentów. Firmy coraz częściej podążają w tym kierunku, przeprowadzając wśród swoich pracowników testy mocnych stron.
Tradycyjny model edukacji i rozwoju koncentruje się na tym, co w nas słabe lub niedoskonałe, i właśnie to każe usprawniać, naprawiać lub ćwiczyć, aż do momentu, kiedy rzekoma wada zniknie. W efekcie temu poświęcamy maksimum naszej uwagi, a nie koncentrujemy się na odkrywaniu potencjału. Ekspertka uważa natomiast, że bardziej skuteczna jest koncepcja rozwoju opartego na talentach.
– Koncepcja rozwoju opartego na mocnych stronach zakłada, że powinniśmy zidentyfikować swoje talenty, te najmocniejsze strony i właśnie je rozwijać, na nich się skupiać zamiast na poprawianiu słabości. Bo jeżeli nasz sens życia jest w tym, że nieustannie poprawiamy słabości, to skupiamy się na tym, żeby unikać porażki. Natomiast kiedy jesteśmy skoncentrowani na tym, żeby rozwijać to, w czym już jesteśmy dobrzy, i wykorzystujemy nasz potencjał, to jesteśmy w stanie osiągnąć naprawdę duży sukces – mówi agencji Newseria Lifestyle Malwina Faliszewska, trenerka mocnych stron, certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa, autorka książki „Uwolnij swój talent”.
Koncepcja oparta na rozwoju mocnych stron ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego. Pracownik, który w pracy wykorzystuje swoje talenty, przychodzi do niej z energią, jest bardziej efektywny i odczuwa większą satysfakcję z realizacji powierzonych nam zadań.
– Po prostu dostajemy skrzydeł. To jest stan flow, który pozwala nam rzeczywiście złapać wiatr w żagle i osiągać sukcesy. Natomiast jeżeli nie pracujemy w oparciu o mocne strony, co pewnie każdy z nas kiedyś odczuwał, to wtedy drenujemy się z energii, nic nam się nie chce. To jest szybka droga do wypalenia zawodowego – mówi trenerka.
Dlatego też firmy, żeby wspierać, motywować i podnosić efektywność swoich pracowników, coraz częściej wykorzystują metodę pracy opartą na ich mocnych stronach.
– Konkretnie używają takiego narzędzia jak CliftonStrengths, czyli tzw. talenty Gallupa. I to jest całe badanie, z którego później można dostać raport i z certyfikowanym trenerem omówić jego wyniki. Można pracować z całym zespołem, żeby wszyscy wzajemnie poznawali swoje talenty. Ta koncepcja jest coraz bardziej popularna, bo firmy się zorientowały, że dużo lepiej jest wtedy, kiedy mają pracowników zaangażowanych – mówi Malwina Faliszewska. – Instytut Gallupa udowodnił, że jeżeli ludzie pracują w obszarze swoich mocnych stron, to aż sześciokrotnie wzrasta zaangażowanie pracowników i aż trzykrotnie częściej ludzie twierdzą, że mają doskonałą jakość życia, więc myślę, że warto.
Talenty Gallupa to utarta nazwa badania CliftonStrengths, które pokazuje w pełnej wersji 34 talenty badanego w kolejności ich występowania. Są one podzielone na cztery domeny: wykonywania, wywierania wpływu, budowania relacji i strategicznego myślenia. Dzięki temu badaniu ludzie odkrywają, co jest ich siłą napędową, zwiększają pewność siebie i budują swój sukces. Z kolei poznanie konfiguracji talentów pozwala im dostrzec swoją unikalność w społeczeństwie.
Żeby odkryć własne talenty i przekuć je w mocne strony, warto też przyjrzeć się swoim nawykom, zachowaniom i na tej podstawie wywnioskować, co przychodzi nam z absolutną łatwością.
– To te wszystkie rzeczy, które robimy na kolanie, których nie doceniamy albo w ogóle ich prawie nie zauważamy, te, o których inni mówią: „ale świetnie to zrobiłeś, ale jesteś kreatywny”, a my ich często nie doceniamy, myśląc: „to praktycznie wcale nie wymagało ode mnie wysiłku”. Więc musimy zacząć szukać tego, co przychodzi nam z łatwością, to jest właśnie obszar naszego potencjału – mówi certyfikowana trenerka Instytutu Gallupa.
Według badań CBOS na temat zadowolenia Polaków z pracy 84 proc. pracujących zarobkowo osób uważa, że wykonywane przez nich zadania są ważne i mają sens. Ponad trzy czwarte ocenia swoją pracę jako interesującą (77 proc.), podobny odsetek deklaruje, że obecne stanowisko daje im pewność zatrudnienia i poczucie stabilizacji (77 proc.) oraz twierdzi, że wymaga ona od nich doskonalenia posiadanych umiejętności i poznawania nowych rzeczy (76 proc.).
O możliwościach, jakie daje metoda mocnych stron, rozpoznawaniu talentów i ich wykorzystywaniu w pracy zawodowej Malwina Faliszewska opowiadała podczas jednego z ostatnich eventów Thursday Gathering. To cyklicznie organizowane spotkania społeczności innowatorów, które są dobrą platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy z zakresu najbardziej interesujących trendów. Na eventy w warszawskim Varso w każdy czwartek zaprasza Fundacja Venture Café Warsaw.
Czytaj także
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-03-28: Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2024-11-26: Maciej Rock: „Halo tu Polsat” to bardzo trudny program. Jesteśmy przed kamerami przez trzy godziny i cały czas musimy zachować energię
- 2024-08-21: Rafał Zawierucha: Bardzo się ekscytuję udziałem w „Tańcu z gwiazdami” i już nie mogę się doczekać odcinków na żywo. Lubię tańce klasyczne, ale nieco obawiam się szybkich
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
- 2024-07-17: Pielęgniarki narzekają na przeciążenie pracą i braki kadrowe. Jest to odczuwalne zwłaszcza dla młodego personelu
- 2024-07-09: Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.