Mówi: | Magdalena Giryn |
Funkcja: | country manager |
Firma: | Assessment Systems Polska |
Rynek pracownika sprzyja poszukiwaniom lepszej posady. Powstają nowe, dotąd niespotykane stanowiska
Od pięciu lat spada stopa bezrobocia, rośnie zatrudnienie, a pracodawcy narzekają na brak kandydatów do pracy. To szansa na ciekawą pracę nie tylko dla bezrobotnych czy niezadowolonych z obecnej posady, lecz także dla tych, którzy w innych warunkach o takim kroku by nie pomyśleli. Tworzą się bowiem nowe, niespotykane stanowiska, które są okazją do rozwoju zawodowego i wyższego wynagrodzenia.
– Uważam, że warto jest raz na jakiś czas zobaczyć, co słychać w tych ogłoszeniach, jakie kompetencje są poszukiwane, jakich pracowników się szuka. To nam daje obraz tego, co się aktualnie dzieje na rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Giryn, country manager w Assessment Systems Polska, firmie doradczej w zarządzaniu zasobami ludzkimi w Europie Środkowo-Wschodniej. – Być może musimy uzupełnić swoją wiedzę w jakimś obszarze, może zafascynuje nas nowe stanowisko, o którym jeszcze 2 lata temu nie mieliśmy pojęcia, że będzie potrzebne.
Żeby znaleźć firmę i stanowisko, na którym będzie się dobrze czuł, przyszły pracownik najpierw powinien poznać swoje dobre i gorsze strony, rozpoznać swoją osobowość, a także sposób, w jaki jest postrzegany przez swoje otoczenie w środowisku pracy, bo może się on różnić od tego, co sam sobie wyobraża na własny temat. Magdalena Giryn radzi, by rozpocząć od zrozumienia, w jakiego typu organizacji dana osoba chciałaby się znaleźć.
– Są ludzie, którzy doskonale pasują do organizacji hierarchicznych, dobrze się czują, kiedy mają procedury i ramy, w których mogą działać. Z drugiej strony są ludzie, którzy są wolnymi duchami i nie będą się dobrze czuli w strukturze hierarchicznej, będą chcieli pracować z dużą dawką wolności, nastawieni na realizację zadań, gdzie będą pracowali w zespołach samoorganizujących się – wyjaśnia country manager w Assessment Systems Polska. – Osoba, która lubi pracować w strukturach zhierarchizowanych, powinna szukać pracy w organizacjach typu bank, ubezpieczalnie, a nie odnajdzie się w start-upie czy w kulturze nowoczesnych technologii.
Kolejnym etapem musi być poznanie swojej osobowości, dziedzin, w których dana osoba jest dobra, oraz predyspozycji wynikających z potencjału do osiągania sukcesu na danym stanowisku. Przykładowo osoby o wysokich ambicjach, stabilne, o dużej wrażliwość osobistej dobrze się spełnią na stanowiskach kierowniczych. Z kolei osoby, które mają w sobie wysoką dociekliwość czy które zwracają uwagę na detale, odnajdą się w zawodach wymagających bardzo dużej precyzji.
– Należy pamiętać, że każdy z nas ma również swoją ciemną stronę osobowości, czyli wszystko to, co przeszkadza mu w osiąganiu sukcesu, utrudnia mu awansowanie w organizacjach. Warto też jest to poznać, żeby wiedzieć, co powoduje wykolejenie kariery. Przykładowo, czy ktokolwiek chciałby pracować z szefem o wysokiej labilności [chwiejności emocjonalnej – red.] – to jest bardzo trudny człowiek, bo on w stresie będzie krzyczał, będzie bardzo nerwowy, trudno z nim się dogadać – tłumaczy Magdalena Giryn. – Charyzma to też jest jeden z „wykolejaczy” kariery, bo to jest inna nazwa dla narcyzmu. Zdarza się, że za bardzo charyzmatyczny szef będzie dbał wyłącznie o interesy własne, a nie będzie zarabiał pieniędzy dla organizacji.
Liczba bezrobotnych w listopadzie 2018 roku wynosiła 973,6 tys. osób. To o milion mniej niż siedem lat wcześniej. Stopa bezrobocia rejestrowanego od sierpnia 2018 roku utrzymuje się poniżej poziomu 6 proc. W końcu III kwartału 2018 roku liczba wolnych miejsc pracy w podmiotach zatrudniających co najmniej 1 osobę wynosiła 157,2 tys. i w porównaniu z końcem III kwartału 2017 roku była większa o 26,0 tys., tj. o 19,8 proc. Średnie wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wzrosło w I–III kwartałach 2018 roku o 6,9 proc., a jego siła nabywcza – o 5,1 proc. Wszystko to daje dobry punkt wyjścia do starań o ciekawsze i lepiej płatne stanowisko.
– Ważne jest też, abyśmy pamiętali, że umiejętności twarde są również bardzo istotne, ponieważ działamy na bardzo zmiennym rynku, nasze otoczenie biznesowe bardzo często się zmienia, w związku z tym musimy się kształcić, uczyć, uzupełniać wiedzę, tak aby być ekspertem w swojej dziedzinie. To podstawa jeżeli chodzi o myślenie o rozwoju kariery zawodowej – podsumowuje Magdalena Giryn.
Czytaj także
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.