Mówi: | Agnieszka Przybyłek |
Funkcja: | dyrektor HR na Polskę i Turcję |
Firma: | Brown-Forman |
Średnio siedmiu na dziesięciu Polaków zadowolonych ze swojej pracy. Wpływa to na wyższe przychody firm
Zaangażowanie i satysfakcja pracowników wpływa na ich efektywność i bezpośrednio przekłada się na przychody firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców buduje politykę personalną ukierunkowaną na zadowolenie zatrudnionych osób. Kluczowa w tym procesie jest dobra, transparentna komunikacja, kultura feedbacku, przyjazne środowisko pracy i zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju – wskazuje Agnieszka Przybyłek, odpowiedzialna za HR w koncernie Brown-Forman.
– Jedną z najważniejszych rzeczy, które wpływają na zaangażowanie naszych pracowników, jest leadership – styl przywództwa, który daje ludziom możliwość podejmowania własnych decyzji i zapewnia im informację zwrotną. To może być zarówno konstruktywny feedback w sytuacji, w której trzeba coś poprawić, jak i docenienie pracowników za to, co i jak robią. Ważna jest też transparentność, poczucie współwłaścicielstwa za podejmowane decyzje, jasno sprecyzowane cele i komunikacja. Ludzie muszą wiedzieć, na co mają wpływ i czego się od nich oczekuje. Wtedy jest fair play – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Przybyłek, dyrektor HR na Polskę i Turcję w koncernie Brown-Forman, który otrzymał niedawno tytuł „Najlepszego Pracodawcy 2016” w badaniu globalnej firmy doradczej Aon Hewitt.
Zadowolenie z pracy deklaruje średnio siedmiu na dziesięciu Polaków – wynika z ubiegłorocznego „Barometru Pracownika”, czyli międzynarodowego badania satysfakcji przeprowadzonego przez Ipsos. Autorzy podkreślili, że dobre samopoczucie i satysfakcja pracowników wpływają na ich efektywność i w prostej linii przekładają się na przychody przedsiębiorstwa. Dlatego coraz więcej firm stawia na budowanie zaangażowania swoich pracowników jako najważniejszy element polityki personalnej i HR-u.
Agnieszka Przybyłek podkreśla, że kluczowe w tym procesie jest budowanie kultury pracy opartej na feedbacku i angażowanie pracowników w ważne dla firmy przedsięwzięcia.
– Dbamy o kulturę feedbacku do tego stopnia, że sami, jako zarząd, prosimy naszych pracowników o informacje zwrotne. Feedback jest integralną częścią naszego sposobu pracy i wspólnej komunikacji. Dzielimy się z pracownikami informacjami po dużych, ważnych spotkaniach. Przykładowo, pracujemy właśnie nad strategią firmy na kolejne 10 lat – współtworzy ją nie tylko zarząd, lecz także pracownicy – mówi Agnieszka Przybyłek.
Na satysfakcję i poziom zaangażowania pracowników pozytywnie wpływa możliwość samorealizacji, zdobywania nowych umiejętności i jasno określona ścieżka rozwoju. Liczy się również stabilność i ugruntowana pozycja marki na rynku, która przekłada się na poziom bezpieczeństwa pracowników.
– Kolejną ważną rzeczą jest środowisko pracy. Liczą się takie drobne rzeczy, jak to, że pracownicy mają możliwość zjedzenia w pracy dobrego posiłku, mają zapewnione owoce, warzywa, zdrowe przekąski. Dzięki naturalnej integracji między naszymi pracownikami – w pracy i poza nią – osoby zatrudnione w Brown-Forman postrzegają naszą firmę nie tylko jako miejsce pracy, lecz także przestrzeń i środowisko, w którym chcą spędzać czas – wskazuje Agnieszka Przybyłek.
Pierwszym i najważniejszym elementem polityki personalnej jest transparentna komunikacja oparta na dialogu z pracownikami. Właściwie prowadzona komunikacja w przedsiębiorstwie nie powinna się ograniczać do przepływu informacji z góry na dół, czyli z poziomu kadry zarządzającej do szeregowych pracowników. Powinna się opierać na dialogu. Dotyczy to zarówno najwyższego szczebla zarządu, odpowiedzialnego za cały biznes, jak i menadżerów liniowych.
– Stawiamy właśnie na dialog, a nie na komunikację top to down. Bardzo dbamy o to, żeby nasze zespoły wspólnie ze sobą pracowały. Unikamy podejścia silosowego, chcemy, żeby ludzie pracowali ze sobą w zespołach interdyscyplinarnych. To na pewno wpływa na poziom zaangażowania – uważa dyrektor HR w Brown-Forman.
Brown-Forman znalazł się w gronie wyróżnionych tytułem „Najlepszego Pracodawcy 2016” przyznawanym przez globalną firmę doradczą Aon Hewitt na podstawie opinii pracowników. To największe badanie zaangażowania pracowników w Polsce. Aon rok do roku wyłania firmy, które tworzą najlepsze miejsca pracy pod kątem zaangażowania pracowników, angażującego przywództwa, kultury wysokich wyników i wiarygodnej marki pracodawcy.
Agnieszka Przybyłek zwraca uwagę na to, że wskaźnik zaangażowania pracowników w Brown-Forman od ostatniego badania w 2014 r. wzrósł niemal dwukrotnie z poziomu 39 do 76 proc. Jest to efekt szeregu wprowadzonych w tym czasie rozwiązań i procesów.
W badaniu Aon Hewitt pracownicy koncernu docenili najbardziej pozapłacowe benefity (85 proc.), akceptację indywidualnych różnorodności (80 proc.), współpracę w zespołach i pomiędzy nimi (85 proc.), różnorodność i dopasowanie zadań (79 proc.), jak również kładzenie dużego nacisku na odpowiedzialne i etyczne prowadzenie biznesu (79 proc.).
– Tym, co odzwierciedla zaangażowanie pracowników, jest styl, w jakim pracują i jak zachowują się na co dzień. Codziennie widzę, że ludzie rzeczywiście troszczą się o ten biznes, jakby był ich własnym. Przychodzą z własnymi pomysłami, z diagnozą problemów, przewidując, że coś się może wydarzyć, i sugerując rozwiązania. Dla mnie najlepszą miarą zaangażowania naszego zespołu jest też atmosfera, w jakiej pracownicy na co dzień działają – mówi Agnieszka Przybyłek.
Brown-Forman Corporation to międzynarodowa korporacja, która w Polsce jest jednym z największych dystrybutorów mocnych alkoholi premium. W jej portfolio znajdują się marki takie jak Finlandia Vodka, Jack Daniel’s, Woodford Reserve, Chambord, Herradura czy El Jimador.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.