Mówi: | Erik Bouts, prezes Owens-Illinois Europe Viivika Remmel, dyrektor zarządzająca O-I na kraje Europy Północnej i Wschodniej |
Światowy lider w produkcji opakowań szklanych zlokalizuje dużą inwestycję w Polsce
Światowy lider na rynku opakowań szklanych – firma Owens-Illinois – wybrał Polskę na miejsce kolejnej inwestycji: obok dwóch zakładów produkcyjnych i centrum serwisowego maszyn otwiera centrum usług wspólnych, które będzie obsługiwać cały rynek europejski. To perspektywiczny dla producenta rynek. Sprzyja temu m.in. rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw. W Polsce na razie szkło stanowi nieco ponad 13 proc. rynku opakowań, ale jego popularność rośnie.
– Polska jest dla nas ważnym rynkiem, z perspektywy Europy stanowi 5-10 procent wartości produkcji w skali całego kontynentu. Ważniejsze są jednak możliwości rozwoju rynku. Widzimy duże szanse wzrostu gospodarczego w Polsce, a także w całej Europie Wschodniej i Północnej – mówi agencji Newseria Biznes Erik Bouts, prezes O-I Europe.
Według Polskiej Izby Opakowań na razie opakowania szklane stanowią nieco ponad 13 proc. rynku, ale ich popularność rośnie. Polska jest atrakcyjna również dla branży przemysłu szklarskiego ze względu m.in. na dobrej jakości surowce. Firma O-I zdecydowała również o przeniesieniu innych działalności do kraju.
– Polska jest dla nas nie tylko rynkiem zbytu, lecz także jest centrum wielu naszych aktywności biznesowych. Posiadamy tu centrum usług wspólnych, centrum serwisowe maszyn, ale jest to także siedziba na kraje Europy północno-wschodniej. Pracujący tu ludzie są odpowiedzialni za rozwój w całym regionie, nie tylko na rynku polskim, lecz także w krajach na północ i na wschód od Polski. Mamy duże ambicje związane z tym regionem i wiarę, że będzie on się szybko rozwijać – podkreśla Erik Bouts.
– Polska jest bardzo dynamicznym rynkiem i szukamy różnych możliwości rozwoju i inwestycji – zapowiada Viivika Remmel, dyrektor zarządzająca O-I na kraje Europy Północnej i Wschodniej.
O-I posiada w Polsce dwie huty – w Jarosławiu i Antoninku (część Poznania). Łącznie zatrudnia w Polsce ponad 800 osób. Do tego dołączy grono 50 pracowników, którzy znajdą zatrudnienie w nowo otwartym w Poznaniu centrum usług wspólnych (BSC). Główny zadaniem centrum będzie zarządzanie scentralizowanymi usługami administracyjnymi dla Europy, w tym rozliczanie należności i płatności, zarządzanie danymi, a także raportowanie.
– Poznań jest miastem dynamicznie się rozwijającym pod względem zasobów kadrowych i infrastruktury. Poza tym jeden z naszych zakładów produkcyjnych znajduje się w Antoninku, kilka kilometrów od Jeziora Maltańskiego, gdzie znajduje się nasze nowe centrum usług wspólnych – wyjaśnia Viivika Remmel.
W Europie O-I ma 35 zakładów produkcyjnych w 11 różnych krajach, m.in. w Hiszpanii, Portugalii i na Węgrzech. Jak wynika z raportu Transparency Market Research, Europa to drugi po Azji i Pacyfiku rynek opakowań szklanych. Roczne zapotrzebowanie wyniosło w 2012 roku ponad 13 mln ton, podczas gdy na całym świecie przekroczyło 45 mln. Sprzyja temu rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw.
Jak podkreśla prezes O-I Europe, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi Europa jest nie tylko większym, lecz także bardziej różnorodnym rynkiem – opakowania szklane są stosowane w każdym segmencie przemysłu spożywczego i napojów.
– Mamy do czynienia z opakowaniami dla wytwórców wina, piwa, napojów bezalkoholowych, jedzenia i napojów wysokoprocentowych. W Europie szkło jest preferowanym materiałem opakowania, a świadomość zrównoważonego rozwoju i świadomość zdrowotna są na bardzo wysokim poziomie wśród europejskich konsumentów. Szkło bardzo dobrze wpisuje się w ten trend, jako zdrowy materiał opakowań – wymienia Bouts.
Dlatego O-I na inwestycje w europejskie zakłady już drugi rok z rzędu przeznacza 140 mln euro. Zostaną one przeznaczone m.in. na modernizację pieców, nowe technologie z nimi związane, a także unowocześnianie maszyn i zakup sprzętu.
– Chcemy zwiększyć nasze możliwości produkcyjne i zaoferować je naszym klientom. Po drugie, chcemy zwiększyć elastyczność naszej produkcji. Ze względu na różnorodność naszych klientów musimy łatwo przestawiać się z produkcji jednego opakowania na drugie – wyjaśnia Erik Bouts. – Innowacje są bardzo ważne dla naszego sukcesu w Europie, dlatego wiele naszych inwestycji ma służyć szybkiemu wdrażaniu ich na rynek.
Jak podkreśla, O-I w każdym roku wprowadza na rynek światowy ponad 600 nowych produktów.
Czytaj także
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.