Newsy

Związek zawodowy TVP chce się przekształcić w związek dla pracowników wszystkich mediów, także prywatnych.

2013-11-13  |  06:10
Mówi:Barbara Markowska
Funkcja:przewodnicząca
Firma:ZZPT TVP SA „Wizja"
  • MP4
  • Związek zawodowy „Wizja”, dotychczas zrzeszający pracowników TVP, przekształca się w organizację dla wszystkich osób zatrudnionych w mediach. Przystępować będą mogli także pracownicy prywatnych stacji. Na razie strajk w TVP został zawieszony, bo zarząd stacji wycofał się z pomysłu outsourcingu pracowników.

     – „Wizja” przekształci się z ogólnopolskiej organizacji zakładowej TVP w związek ogólnopolski, do którego będą mogły przystępować osoby od różnych pracodawców, czyli staniemy się centralą pod wstępną nazwą Związek Zawodowy Pracowników Twórczych i Technicznych Mediów Polskich „Wizja” – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Barbara Markowska, przewodnicząca Związku Zawodowego Pracowników Twórczych TVP SA „Wizja”. – Myślę, że jest to przedsięwzięcie, które się powiedzie przede wszystkim  dlatego, że jest takie zapotrzebowanie.

    W jej ocenie rozszerzenie działalności „Wizji” pozwoli na lepszą walkę o prawa twórców w polskich mediach. Także prywatnych, bo przystępować będą mogli pracownicy takich nadawców. Może oznaczać to stworzenie związków zawodowych w tych spółkach, o ile zatrudnione tam osoby wyrażą taką wolę. Markowska zapowiada, że zgodnie ze światowymi standardami, nowa „Wizja” będzie walczyć o prawa pracowników, płace oraz bezpieczeństwo i higienę pracy.

    „Wizja” na razie zawiesiła decyzję o rozpoczęciu strajku w TVP. Wynika to ze spełnienia jednego z postulatów związkowców – zaniechania outsourcingu, czyli przeniesienia pracowników do spółek zewnętrznych. Zarząd wycofał się z niej po rezygnacji ostatniego uczestnika przetargu na outsourcing. Groźba protestu w telewizji publicznej nie znika jednak całkowicie.

     – Czekamy na wyznaczenie kolejnego terminu, żeby do rozmów zasiąść, ponieważ został anulowany tylko jeden punkt z trzynastu postulatów, czyli sprawa outsourcingu. W związku z tym, jeżeli prezes Juliusz Braun nie zdecyduje się na kolejne rozmowy z komitetem strajkowym, strajk zostanie odwieszony – ostrzega Markowska.

    „Wizja” nie zamyka jednak kwestii outsourcingu. Związkowcy domagają się rozliczenia procesu, który pochłonął środki z budżetu nadawcy. Markowska domaga się również także anulowania całego procesu oceny pracowników, który miał być podstawą outsourcingu.

     – Zwłaszcza kwestionowanych przez nas testów, ponieważ w tych testach zadawano bardzo szczegółowe, wręcz intymne pytania. Żądamy komisyjnego zniszczenia ich, ale z udziałem przedstawiciela związku. Żądamy odsunięcia dyrektora biura zarządzania kapitałem ludzkim, pani Ewy Ger, która jest pomysłodawczynią tej ewaluacji i outsourcingu. Jeżeli prezes Braun nie odsunie tej pani, to będziemy zmuszeni przedstawić sprawę do prokuratury o działanie na szkodę spółki – zapowiada Markowska.

    Związkowcy nadal walczą o pozostałe dwanaście postulatów, w tym przede wszystkim o powrót produkcji programów do TVP. Obecnie zajmują się tym spółki zewnętrzne, choć, jak podkreśla Markowska, w telewizji publicznej jest wielu doświadczonych i kompetentnych pracowników zajmujących się produkcją.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Handel

    Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

    Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

    Finanse

    Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

    Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.