Mówi: | Aleksandra Przegalińska |
Funkcja: | prorektorka i profesorka Akademii Leona Koźmińskiego |
A. Przegalińska: Sztuczna inteligencja jest poza radarem. Brak regulacji na razie ani nie hamuje jej rozwoju, ani go nie przyspiesza
Przychody rynku sztucznej inteligencji do końca dekady wzrosną ponad trzynastokrotnie – przewidują analitycy Grand View Research. Futurolodzy są zdania, że rozwój tych technologii dopiero się zaczyna. – Większość ekspertów by powiedziała, że to jest wiosna albo nawet przedwiośnie tej dziedziny, a kolejne pory roku, zwłaszcza długie lato, dopiero przed nami – mówi Aleksandra Przegalińska, profesorka i prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Rozpędzająca się branża wymyka się regulacjom prawnym i choć wiele się mówi o potrzebie dostosowania prawa do nowej rzeczywistości, zdaniem ekspertki nie ma to na razie znaczenia dla tempa rozwoju.
– Sztuczna inteligencja od paru lat robi absolutny przemarsz przez bardzo dużo dyscyplin naszego życia. Akceleruje, rozwija się coraz szybciej i nie mam wrażenia, że jakiekolwiek regulacje mogą ją specjalnie mocno zahamować albo że brak tych regulacji sprawia, że jest ona jeszcze bardziej rozwinięta. Wydaje mi się, że za jakiś czas, kiedy sztuczna inteligencja się bardzo upowszechni, to dotkniemy punktu, w którym regulacje lub ich brak będą czynnikiem. Natomiast dzisiaj ona jest trochę poza radarem, ale tak dużo jest w niej do zrobienia, że napędza się cały czas sama – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. Aleksandra Przegalińska.
Są jednak obszary, w których regulacje stanowią niewątpliwie wentyl bezpieczeństwa w procesie wdrażania rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Tak jest chociażby w przypadku autonomicznych samochodów. Polskie prawo zupełnie nie przewiduje możliwości ich używania na drogach publicznych. Z kolei na poziomie Organizacji Narodów Zjednoczonych wypracowano porozumienie co do regulacji związanych z przyszłością autonomicznych pojazdów. Będą nimi objęte pojazdy na trzecim poziomie autonomiczności, czyli takie, których kierowcy będą mogli zrezygnować z prowadzenia nimi tylko w określonych sytuacjach. Prędkość takich aut ma wynosić maksymalnie 60 km/h. Podstawowym czynnikiem warunkującym takie obwarowania są względy bezpieczeństwa i ograniczone jeszcze zaufanie do tej technologii.
– Mamy teraz w Europie mieć pierwszą regulację, która dotyczy sztucznej inteligencji, i ona jest wielosektorowa i bardzo szeroka. Mówi o tym, jakie typy sztucznej inteligencji są dopuszczalne do stosowania w różnych sektorach, a jakie budzą wątpliwości. Ta regulacja jest holistyczna. Nie mówi o konkretnych branżach, ale o pewnych zastosowaniach, właśnie chociażby takich jak rekomendowanie produktów. To dotyczy bardzo wielu różnych branż, natomiast co do zasady jest bardzo ważną częścią tego, co sztuczna inteligencja robi – mówi prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Zdaniem analityków w kolejnych latach czeka nas dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji. Według Precedence Research światowy rynek SI zamknął 2022 rok przychodami sięgającymi niemal 120 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się do końca dekady na poziomie przekraczającym 38 proc. i już w 2030 roku rynek ten będzie wyceniany na niemal 1,6 bln dol. Futurolodzy są przekonani, że rozwój sztucznej inteligencji jest jeszcze na wczesnym etapie.
– Wielu osobom może się wydawać, że ten etap jest bardziej zaawansowany. Jednak oceniając z perspektywy tego, gdzie sztuczna inteligencja hipotetycznie może być i jak dużo jeszcze może robić, jak bardzo może robić to doskonale, to myślę, że większość ekspertów by powiedziała, że to jest wiosna albo nawet przedwiośnie tej dziedziny, a kolejne pory roku, zwłaszcza długie lato, są dopiero przed nami – przekonuje profesorka ALK w Warszawie. – Wśród branż, które najbardziej eksplorują sztuczną inteligencję, wymieniłabym zwłaszcza logistykę, transport, ale też e-commerce i marketing. To są takie dziedziny, w których sztuczna inteligencja jest mocno obecna, tak samo jak finanse.
Rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji będzie płynąć także z sektora medycznego. Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w ochronie zdrowia, ale ze względu na wagę i wrażliwość tego sektora wdrażanie tutaj SI będzie wymagać więcej pracy i czasu.
Eksperci przewidują, że większe zainteresowanie sztuczną inteligencją będą wykazywać również takie branże jak motoryzacja, bankowość, produkcja, żywność i napoje, logistyka i handel detaliczny. W odpowiedzi na ten popyt czołowi światowi giganci technologiczni, tacy jak Google, Microsoft, IBM, Amazon i Apple, już zwiększają swoje inwestycje w modernizację i rozwój różnych zastosowań sztucznej inteligencji.
Największy udział w rynku SI w 2022 roku miał segment głębokiego uczenia. Stoją za tym aplikacje oparte na danych, takich jak rozpoznawanie audio, wideo i tekstu.
– W tym roku „kopa naprzód” od sztucznej inteligencji dostały branże kreatywne. Mówię o generowaniu, tworzeniu treści, grafice użytkowej. Mamy nowe modele, takie jak ChatGPT, DALL·E czy Lensa, które są w stanie tworzyć obrazy i teksty. Wydaje mi się, że branża kreatywna przeciera oczy ze zdumienia, co można z tymi modelami zrobić, i musi teraz dobrze wymyślić, co by chciała z nimi robić, jak chce z nich korzystać. Mam nadzieję, że ich nie odrzuci, tylko znajdzie sposoby na to, żeby je użytkować – dodaje prof. Aleksandra Przegalińska.
Według Grand View Research rynek głębokiego uczenia maszynowego osiągnął w 2021 roku przychody sięgające niemal 35 mld dol. Do 2030 roku ma to być już niemal 0,5 bln dol. Temat regulacji prawnych w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji pojawił się podczas debaty „Who am AI?” w ramach cyklicznego spotkania Thursday Gathering. W każdy czwartek do warszawskiego Varso ściągają eksperci, naukowcy, przedsiębiorcy, start-upowcy i innowatorzy, by wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o najnowszych rynkowych trendach i nawiązać kontakty. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw.
Czytaj także
- 2025-06-11: TEDx w stolicy przyciąga coraz więcej mówców i słuchaczy. Wśród tematów przeważają nowe technologie
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.