Newsy

Nowe zabezpieczenie na wypadek upadłości biur podróży. Ustawą o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym dziś zajmuje się rząd

2014-08-19  |  06:45

Nowa ustawa o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym ma zapewnić środki na pokrycie kosztów upadłości biur podróży – głównie powrotu turystów do kraju. Ma być dodatkowym zabezpieczeniem obok już istniejących gwarancji ubezpieczeniowych. System powinien też zabezpieczać turystów, którzy wyjechali za granicę bez pośrednictwa biura podróży i nie są obecnie w żaden sposób chronieni przed upadkiem któregokolwiek z usługodawców. 

Są to ewidentnie zmiany prokonsumenckie. Natomiast biorąc pod uwagę fakt, że Turystyczny Fundusz Gwarancyjny to obciążenia dla przedsiębiorców, naszym zdaniem ta ustawa powinna być przygotowana starannie i uwzględniać jeszcze pewne dodatkowe elementy, które się w niej do tej pory nie znalazły – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Rosset, sekretarz generalny Polskiej Izby Turystyki.

Ustawa o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym przewiduje powstanie rezerwy finansowej na wypadek upadku jakiegoś biura podróży. Ma to być dodatkowe zabezpieczenie, obok dotychczas obowiązujących ubezpieczeń. Według projektu składka będzie wynosić między 0 a 30 zł od osoby, przy czym przewiduje się, że w praktyce średnio będzie to ok. 12 zł. Zdaniem Tomasza Rosseta, nie są to jednak jedyne koszty, dochodzi do tego sama obsługa nowych obowiązków.

– Do funduszu trzeba będzie przygotowywać sprawozdania, trzeba będzie obrobić wszystkie dokumenty. To są albo dodatkowo zatrudnieni ludzie, albo dodatkowo płatne godziny dla osób zatrudnionych. Obciążenia dla przedsiębiorców niewątpliwie będą większe, zresztą one zostały wykazane w projekcie, który przygotowało Ministerstwo Sportu i Turystyki – mówi Rosset.

Nowy fundusz ma zabezpieczać koszty obsługi upadłości biura podróży na wypadek, gdyby podstawowe ubezpieczenie na to nie wystarczyło. Zmiany dotyczą jednak jedynie biur podróży – jak podkreśla sekretarz generalny POT – to nie wystarczy, by właściwie chronić wszystkich turystów.

Tego typu sytuacje mają miejsce chociażby przy zakupie pojedynczych elementów, kiedy nie mamy do czynienia z imprezą turystyczną, czyli jeżeli na przykład ktoś kupuje bilet lotniczy – mówi Rosset. – Jeżeli klient zapłaci niemałą kwotę za bilet lotniczy, a być może oddzielnie także za inne usługi, jak hotel czy ubezpieczenie, i znajdzie się poza granicami kraju, to nie będzie miał żadnego zabezpieczenia na wypadek upadku linii lotniczej czy innego z usługodawców. Tak samo jeżeli nie zdąży wyjechać, to nikt mu tych wydanych pieniędzy nie zwróci. Tego rodzaju działania nie są objęte zabezpieczeniem prawnym.

Dlatego – chociaż branża docenia zmiany, które na jej wnioski uwzględniono w projekcie – powinien on zostać jeszcze doprecyzowany w trakcie dalszych prac prowadzonych w ramach konsultacji społecznych, a potem w parlamencie – uważa Rosset. Proponowane przez rząd zmiany mogłyby być ewentualnie włączone do nowej ustawy o usługach turystycznych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.