Newsy

NSA: VAT na szafy wnękowe i meble do zabudowy to 8, a nie 23 proc. Będzie można starać się o zwrot różnicy

2013-07-01  |  06:00
Mówi:Małgorzata Sobońska
Funkcja:Adwokat, partner w MDDP
  • MP4
  • Montaż szaf wnękowych i mebli do zabudowy jest objęty preferencyjną, 8-proc. stawką VAT – orzekł w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny. Orzeczenie to może być podstawą domagania się zwrotu różnicy VAT przez firmy, które były zmuszone płacić stawkę 23 proc. od takich usług. Ponadto minister finansów oraz organy podatkowe będą musiały od tej pory zmienić – na korzyść podatników – swoje dotychczasowe stanowisko w wydawanych decyzjach i interpretacjach podatkowych.

    Sprawa dotyczy montażu trwałej zabudowy meblowej w domach i mieszkaniach objętych społecznym programem mieszkaniowym, czyli budynków jednorodzinnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m kw. oraz mieszkań o powierzchni nie większej niż 150 m kw.

    Wielomiesięczne spory pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi dotyczyły tego, czy montaż szaf wnękowych i mebli do zabudowy jest modernizacją, czy też dostawą towarów. W ocenie firm montujących jest to modernizacja, przeciwnego zdania były organy podatkowe i nakazywały płacić od tej usługi 23-proc. VAT.

    NSA w wydanej 24 czerwca br. uchwale (sygn. akt I FPS 2/13) orzekł, że kompleksowa usługa polegająca na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu trwałej zabudowy meblowej, wykonywana w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stanowi usługę modernizacji, opodatkowaną obniżoną, 8-proc. stawką VAT.

     – Uchwała NSA jest istotna, ponieważ ujednolica rozbieżne dotychczas podejście sądów do tego zagadnienia. Jest to orzeczenie korzystne dla podatników. Do tej pory minister finansów wydając swoje interpretacje na temat przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 roku, bo tego stanu prawnego dotyczy uchwała NSA, wydawał wyłącznie negatywne interpretacje. Teraz będzie musiał dostosować je do uchwały – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Sobońska, partner w MDDP i pełnomocnik spółki, w której sprawie NSA podjął uchwałę.

    Część firm montujących zabudowy meblowe przez długi czas – na skutek niekorzystnych interpretacji organów podatkowych – płaciła wyższy, 23-proc. VAT od tej usługi (minister finansów podzielał stanowisko). Uchwała NSA otwiera im drogę do odzyskania nadpłaconego podatku.

     – Odzyskanie VAT nie będzie proste, dlatego że prawdopodobnie podatek został pokryty przez ostatecznych konsumentów. Natomiast znam przypadki, kiedy przedsiębiorcy zostali zmuszani do płacenia tej różnicy podatku w wysokości 15 proc. na podstawie decyzji organu podatkowego. Proces odzyskiwania tych 15 proc. w przypadku, gdy nadpłata podatku wynika z decyzji, powinien być łatwiejszy niż w normalnym procesie obciążania ostatecznych konsumentów – wyjaśnia ekspertka.

    Sposób postępowania w sprawie odzyskania różnicy VAT zależy od tego, na jakim etapie znajduje się sprawa podatnika, który był zmuszony płacić wyższy podatek.

     – Jeżeli zapłata VAT wynikała z decyzji o wymiarze podatku, należy złożyć wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji, jeśli jest ona ostateczna. Jeżeli natomiast postępowanie nadal trwa, to można złożyć albo odwołanie od decyzji urzędu skarbowego, albo odzyskać VAT składając skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Z kolei jeśli podatek zapłacony w nadmiarze nie wynikał z faktu doręczenia podatnikowi decyzji, może on próbować odzyskać VAT składając korektę deklaracji wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty – wyjaśnia Sobońska.

    Uchwała NSA wydana w składzie siedmiu sędziów ma moc wiążącą dla wszystkich wojewódzkich sądów administracyjnych, które będą wydawały wyroki w podobnych sprawach. Ponadto nawet jeżeli podatnik uzyska negatywną decyzję urzędu skarbowego w podobnej sprawie, uchwała NSA sprawi, że wygra sprawę odwołując się do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

    W Polsce jest ok. 20 tys. firm działających w branży meblarskiej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.