Newsy

Prawo dotyczące zakupów w sieci będzie jednolite w całej UE. Nowe przepisy budzą obawy branży

2014-01-24  |  06:25

Branża e-commerce przygotowuje się do wdrożenia nowego prawa wynikającego z unijnej dyrektywy o prawach konsumentów. Niektóre jej zapisy budzą obawy przedsiębiorców, zwłaszcza że prace nad polską ustawą jeszcze się nie zakończyły. 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2011/83/UE, która ma wejść w życie w połowie 2014 r., ma ujednolicić przepisy dotyczące e-handlu w 28 państwach członkowskich.

 – Trochę obawiamy się unijnej dyrektywy konsumenckiej, gdyż nie do końca wiemy, w jaki sposób te przepisy będą interpretowane i jak będzie wyglądało ich wprowadzenie w życie. W tej chwili sprawa jest na agendzie organizacji zajmujących się prawami konsumenta oraz e-commerce w Polsce, zakładam więc, że tam zostaną wypracowane rozwiązania, które pozwolą pogodzić wymagania Unii Europejskiej i konsumentów z wygodą użytkownika i interesami samych sklepów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Radkowski, doradca zarządu Merlin.pl.

W Polsce prace nad ustawą o prawach konsumentów trwają – przyjęta 24 grudnia przez rząd została skierowana do prac w Sejmie.

 – Zgodnie z nowymi przepisami klient będzie miał 14 dni na zwrot produktu. W Polsce obecnie ma ustawowo 10, ale w naszym regulaminie i tak przewidujemy 30 dni, więc akurat w naszym przypadku wydłużenie tego terminu niewiele zmieni – mówi Radkowski.

Jego zdaniem większe problemy mogą sprawiać nowe obowiązki informacyjne. Dyrektywa wymaga od sprzedawców m.in. powiadomienia klienta o obowiązku pokrycia kosztów wysyłki zwracanego towaru – jeśli takiej informacji nie będzie, to koszty poniesie sprzedawca.

 – Uciążliwe mogą być wymagania dotyczące informowania o produkcie i transakcji – mówi Jakub Radkowski. – Tych informacji jest tak dużo, że ich podawanie może utrudniać klientowi zakupy. Pewne rzeczy, które są dla klienta oczywiste, dotyczące np. fiszki produktu, będą musiały być wielokrotnie mu wskazywane. Może to być męczące, a zakupy internetowe powinny być szybkie i wygodne.

Sprzedawca będzie musiał poinformować klienta również o tym, że pobrane przez niego pliki elektroniczne nie będą mogły być zwrócone. Jeśli tego nie uczyni, klient będzie mógł je zwrócić jak każdy inny towar. W pewnych przypadkach dyrektywa zwiększa też prawa sprzedawców – np. do odroczenia zwrotu pieniędzy, aby zbadać stan zwróconego towaru. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.