Newsy

Prawo nie pozwala na prowadzenie opieki farmaceutycznej. Przez to rosną koszty opieki zdrowotnej.

2013-08-26  |  06:45
Mówi:Aleksandra Paczkowska
Funkcja:prezes zarządu
Firma:DOZ S.A., właściciel sieci Aptek Dbam o Zdrowie
  • MP4
  • Ustawa refundacyjna i zakaz reklam aptek uniemożliwiają prowadzenie opieki farmaceutycznej przez apteki alarmują przedstawiciele branży. W ich efekcie niemożliwe jest  prowadzenie zinformatyzowanych rejestrów historii opieki dla każdego pacjenta. Jak wynika z badań, gorsza opieka farmaceutyczna powoduje wzrost wydatków na system opieki zdrowotnej.

    Dzisiaj nie ma możliwości prowadzenia prawdziwej opieki farmaceutycznej, ponieważ opiera się ona na historii leczenia choroby danego pacjenta. My chcieliśmy to wprowadzić w sposób zinformatyzowany, stworzyliśmy program informatyczny do tego, żeby móc prowadzić taką indywidualną opiekę pacjenta. Natomiast w związku z tym, że reklama, a de facto wszelka forma informacji, została zakazana  - musieliśmy zawiesić ten program.– mówi Aleksandra Paczkowska, prezes zarządu DOZ S.A., właściciela sieci Aptek Dbam o Zdrowie.

    Prawo od 1 stycznia 2012 r. zakazuje aptekom jakiejkolwiek formy reklamy. W przepisach brakuje jednak dokładnej definicji tego, co powinno być uznawane za reklamę. Aptekom nie wolno nawet umieszczać na drzwiach informacji o możliwości płacenia kartą płatniczą. Zakazane są również programy propacjenckie, takie jak przeznaczony dla seniorów "60+", w którym uczestniczą m.in. Apteki Dbam o Zdrowie. To, według Paczkowskiej, w praktyce uniemożliwia prowadzenie systemowej, zinformatyzowanej opieki farmaceutycznej.

    Programy opieki farmaceutycznej są uznawane za niedopuszczalne, ponieważ umożliwiają zakup niektórych leków nierefundowanych po obniżonej cenie. Według Aleksandry Paczkowskiej nie można ich jednak uznawać za reklamę, tym bardziej, że lepsza opieka farmaceutyczna przekłada się na niższe wydatki na opiekę zdrowotną.

    Badania amerykańskie pokazują, że jeden dolar zainwestowany w opiekę farmaceutyczną przynosi dwa dolary oszczędności w całym sektorze zdrowotnym. U nas mamy do czynienia z tym, że ta opieka farmaceutyczna dopiero się rozwija i dopiero się buduje – podkreśla Paczkowska.

    Według niej polskie regulacje utrudniając prowadzenie opieki farmaceutycznej są w sprzeczności z europejskimi trendami. W innych krajach coraz większy nacisk kładzie się na lepszy rozwój programów prowadzonych przez apteki. Dlatego, jak podkreśla Paczkowska, wprowadzenie opieki farmaceutycznej w tej chwili dałoby za kilka lat wymierne oszczędności.

    Paczkowska liczy jednak na to, że jeszcze w tym roku uda się zmienić prawo zakazujące aptekom reklamy. Pozwoli to na przywrócenie programów propacjenckich oraz uruchomienie indywidualnej opieki farmaceutycznej. DOZ S.A. szacuje, że gdyby nie obowiązujące prawo, seniorzy wydaliby w tym roku o ok. 100 mln złotych mniej na leki dzięki lepszej informacji oraz zniżkom.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim

    Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

    Prawo

    Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

    W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.

    Konsument

    Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

    Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.