Newsy

Prawo nie pozwala na prowadzenie opieki farmaceutycznej. Przez to rosną koszty opieki zdrowotnej.

2013-08-26  |  06:45
Mówi:Aleksandra Paczkowska
Funkcja:prezes zarządu
Firma:DOZ S.A., właściciel sieci Aptek Dbam o Zdrowie
  • MP4
  • Ustawa refundacyjna i zakaz reklam aptek uniemożliwiają prowadzenie opieki farmaceutycznej przez apteki alarmują przedstawiciele branży. W ich efekcie niemożliwe jest  prowadzenie zinformatyzowanych rejestrów historii opieki dla każdego pacjenta. Jak wynika z badań, gorsza opieka farmaceutyczna powoduje wzrost wydatków na system opieki zdrowotnej.

    Dzisiaj nie ma możliwości prowadzenia prawdziwej opieki farmaceutycznej, ponieważ opiera się ona na historii leczenia choroby danego pacjenta. My chcieliśmy to wprowadzić w sposób zinformatyzowany, stworzyliśmy program informatyczny do tego, żeby móc prowadzić taką indywidualną opiekę pacjenta. Natomiast w związku z tym, że reklama, a de facto wszelka forma informacji, została zakazana  - musieliśmy zawiesić ten program.– mówi Aleksandra Paczkowska, prezes zarządu DOZ S.A., właściciela sieci Aptek Dbam o Zdrowie.

    Prawo od 1 stycznia 2012 r. zakazuje aptekom jakiejkolwiek formy reklamy. W przepisach brakuje jednak dokładnej definicji tego, co powinno być uznawane za reklamę. Aptekom nie wolno nawet umieszczać na drzwiach informacji o możliwości płacenia kartą płatniczą. Zakazane są również programy propacjenckie, takie jak przeznaczony dla seniorów "60+", w którym uczestniczą m.in. Apteki Dbam o Zdrowie. To, według Paczkowskiej, w praktyce uniemożliwia prowadzenie systemowej, zinformatyzowanej opieki farmaceutycznej.

    Programy opieki farmaceutycznej są uznawane za niedopuszczalne, ponieważ umożliwiają zakup niektórych leków nierefundowanych po obniżonej cenie. Według Aleksandry Paczkowskiej nie można ich jednak uznawać za reklamę, tym bardziej, że lepsza opieka farmaceutyczna przekłada się na niższe wydatki na opiekę zdrowotną.

    Badania amerykańskie pokazują, że jeden dolar zainwestowany w opiekę farmaceutyczną przynosi dwa dolary oszczędności w całym sektorze zdrowotnym. U nas mamy do czynienia z tym, że ta opieka farmaceutyczna dopiero się rozwija i dopiero się buduje – podkreśla Paczkowska.

    Według niej polskie regulacje utrudniając prowadzenie opieki farmaceutycznej są w sprzeczności z europejskimi trendami. W innych krajach coraz większy nacisk kładzie się na lepszy rozwój programów prowadzonych przez apteki. Dlatego, jak podkreśla Paczkowska, wprowadzenie opieki farmaceutycznej w tej chwili dałoby za kilka lat wymierne oszczędności.

    Paczkowska liczy jednak na to, że jeszcze w tym roku uda się zmienić prawo zakazujące aptekom reklamy. Pozwoli to na przywrócenie programów propacjenckich oraz uruchomienie indywidualnej opieki farmaceutycznej. DOZ S.A. szacuje, że gdyby nie obowiązujące prawo, seniorzy wydaliby w tym roku o ok. 100 mln złotych mniej na leki dzięki lepszej informacji oraz zniżkom.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.