Mówi: | Joanna Matczuk |
Funkcja: | adwokat, rzecznik patentowy |
Firma: | Kancelaria IP Boutique |
UOKiK kończy opracowywanie rekomendacji dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Urzędnicy czekają jeszcze na opinie twórców i odbiorców
Intensywnie rozwijający się rynek mediów społecznościowych musi się wyróżniać transparentnymi zasadami, a jego użytkownicy nie mogą być wprowadzani w błąd. Dlatego też UOKiK bacznie przygląda się reklamom zamieszczanym za pośrednictwem tych portali. Zdaniem urzędników niezwykle ważne jest wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią i ustalenie zasad oznaczania barterów. Odbiorcy mają bowiem prawo wiedzieć, czy dany post lub relacja to reklama czy bezinteresowna opinia influencera. Prace nad wytycznymi dotyczącymi oznaczania treści reklamowych w social mediach są już na końcowym etapie. Swoje opinie mogą wyrażać również twórcy i odbiorcy.
Przedstawiciele UOKiK razem ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy kończą już pracę nad stosownymi rekomendacjami. Będą one zawierać praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasad ich oznaczenia, a także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.
– Taka praktyka jest obecna w innych państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii obowiązuje taki poradnik, w którym w jasny, przejrzysty sposób wskazane są zasady, jakimi powinni kierować się influencerzy, podejmując działania marketingowe. Dlatego należy bardzo pozytywnie ocenić zapowiedź prezesa UOKiK co do stworzenia takiego dokumentu, takiego podręcznika i mieć nadzieję, że faktycznie pozwoli wyjaśnić wiele niejasności, które pojawiają się w praktyce – mówi agencji Newseria Lifestyle Joanna Matczuk, adwokat, rzecznik patentowy, Kancelaria IP Boutique.
Na prawidłowe oznaczanie reklam powinien zwracać uwagę sam influencer, ale też agencja bądź przedsiębiorca, który zleca mu wykonanie czy przeprowadzenie danej akcji marketingowej. UOKiK sprawdza więc, czy materiały reklamowe są oznaczone na profilach, a jeśli tak – czy jest to wystarczająco jasno i wyraźnie wskazane, a nie ukryte lub widoczne np. dopiero po przewinięciu strony czy w formie skrótu. Urzędnicy apelują do influencerów, którzy nadal źle oznaczają swoje przekazy, o zmianę niejasnych oznaczeń typu: #współpraca, #ad czy #promo na poprawne i zrozumiałe dla ich społeczności.
– Właściwie każdy przekaz reklamowy, który odbywa się w mediach masowych, powinien zostać prawidłowo oznaczony. Chodzi o takie przekazy reklamowe, które mają na celu promocję usług lub towarów konkretnego przedsiębiorcy i za które dany influencer otrzymuje stosowną gratyfikację. I chodzi tutaj zarówno o typowe wynagrodzenie finansowe, które otrzymuje za zlecenie, ale też innego rodzaju korzyść finansową bądź np. wynikającą z umów barterowych. Dlatego w przypadku takich przekazów występuje obowiązek ich oznaczenia jako reklamę lub jako treść sponsorowaną – mówi Joanna Matczuk.
Użytkownicy w sieci mają prawo do rzetelnej informacji, a jednocześnie muszą być chronieni przed oszustwem zakupowym czy scamem. Powinni o tym pamiętać reklamodawcy i agencje marketingowe, a przede wszystkim influencerzy. Obecnie prezes UOKiK prowadzi dwa postępowania, w których m.in. sprawdza oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.
– Prezes UOKiK ogłosił wszczęcie postępowania wyjaśniającego związanego z tematem tzw. kryptoreklamy. W polskim prawie przekaz reklamowy, który jest prezentowany jako neutralna informacja, nie jest dozwolony. Jeżeli więc nie ma on odpowiedniego oznaczenia, to może stanowić naruszenie praw konsumentów i być czynem nieuczciwej konkurencji – mówi adwokat z Kancelarii IP Boutique.
Konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi w sprawie oznaczania treści komercyjnych zamieszczanych przez influencerów w mediach społecznościowych trwały od grudnia 2021 roku. Zanim jednak zostaną opublikowane stosowne rekomendacje, UOKiK chce także poznać opinie użytkowników sieci w tej sprawie. Udział w dyskusji można wziąć na profilu UOKiK na Instagramie. Każdy głos będzie miał wpływ na wypracowywane zasady.
Czytaj także
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-05-23: Obawiamy się o nasze dane, ale udostępniamy je chętnie w social mediach. Eksperci ostrzegają przed nieprzemyślanym relacjonowaniem życia
- 2024-06-03: Polacy nie mają świadomości, jak wiele informacji na swój temat udostępniają w internecie. Dane te są wykorzystywane przez cyberprzestępców
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-16: Tegoroczne wybory na świecie pod ostrzałem dezinformacji i deepfake'ów. Badacze z USA przygotowali mapę źródeł szkodliwych treści
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.