Newsy

Znaki towarowe słabo chronione w nazwach domen internetowych i wyszukiwarkach

2014-10-15  |  06:00

Brakuje spójnego prawa chroniącego znaki towarowe przedsiębiorców w internecie. Konkurenci mogą wykupywać np. domeny z nazwą innej firmy lub używać jej jako hasła w serwisie Google AdWords. Pomimo świadomości problemu prawo europejskie nie nadąża za nowinkami technologicznymi.

Prawo ochrony treści napotyka na szereg wyzwań, ponieważ trudniej jest chronić treść w świecie, który tak dynamicznie się zmienia i tak szeroko udostępnia treści w sposób być może nie do końca zgodny z prawem – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marta Wysokińska, radca prawny z K&L Gates. ‒ Wyzwaniem jest na pewno wszechobecna tendencja do piratowania treści.

Wysokińska zwraca uwagę, że poza ochroną treści dużym problemem jest też bezprawne wykorzystywanie znaków towarowych. Jak podkreśla, główną funkcją znaków towarowych jest odróżnienie pochodzenia produktów, co wpływa na ich wartość handlową. Przedsiębiorca może jednak zarejestrować własną stronę internetową pod domeną zawierającą nazwę konkurenta.

Podobnie cudze znaki towarowe mogą być wykorzystywane jako słowa kluczowe dla popularnych wyszukiwarek, na przykład w serwisie Google AdWords, obsługującym reklamy w tej wyszukiwarce. Jeśli firma wykorzysta nazwę konkurenta jako własne słowo kluczowe, jej reklama będzie się wyświetlać, gdy konsument poszukuje tego właśnie rywala. W 2010 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości ocenił, że może to naruszać funkcję znaku towarowego, ale nie wszystkie krajowe sądy w UE zgadzają się z tą interpretacją.

Musimy jednak poruszać się w ramach istniejącego prawa, które zdają się nieco nie nadążać za rozwojem sieci. Można też zastanawiać się nad tym, co często robię w mojej praktyce, czyli nad sposobem implementacji niektórych aktów unijnych, które w swoim założeniu mają sprostać wymogom nowej rzeczywistości cyfrowej. Czasami unijne akty w Polsce bywają nie do końca prawidłowo wdrożone do porządku prawnego – mówi Wysokińska.

Podaje przykład dyrektywy o egzekucji praw własności intelektualnej z kwietnia 2004 r., która według Wysokińskiej nie została prawidłowo wdrożona.

Z raportu PwC wynika, że straty tylko z nielegalnej dystrybucji treści wideo w internecie wyceniane są w Polsce na nawet 700 milionów złotych, a w ciągu kolejnych czterech lat ubytek w PKB może sięgnąć nawet 6 mld zł.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.