Mówi: | Dariusz Blocher |
Funkcja: | prezes zarządu, dyrektor generalny |
Firma: | Budimex SA |
Prezes Budimeksu: termin oddania obwodnicy Augustowa zależy od decyzji administracyjnych. Może się opóźnić
Budimex zapewnia, że realizacja obwodnicy Augustowa idzie zgodnie z planem i zakończy się we wrześniu przyszłego roku. Firma jednak wciąż czeka na wydanie brakujących pozwoleń na budowę. – Jeśli procedury się przedłużą, będziemy musieli wydłużyć termin – zastrzega prezes Budimeksu.
– Jeżeli chodzi o obwodnicę Augustowa to jesteśmy w terminie. Mamy pozwolenie na budowę na 70-80 proc. odcinka i tam pracujemy bardzo intensywnie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimex SA.
Umowę na projekt i budowę obwodnicy Augustowa Budimex podpisał z białostockim oddziałem GDDKiA w marcu 2011 r. Wartość kontraktu opiewa na 659 mln zł. Na jego realizację firma budowlana ma czas do 11 września 2014 roku.
Blocher tłumaczy, że postęp dalszych zaplanowanych prac, a w efekcie termin ukończenia budowy będzie zależał od terminu wydania pozwolenia na dalszą budowę.
– To jest największy znak zapytania. Jeżeli wszystkie procedury administracyjne będą przebiegały sprawnie i szybko, nie tak jak poprzednio – czekałem 9 miesięcy na wydanie pozwolenia – to zdążymy w czasie. Jeśli nie, to o ten czas poślizgu w procedurach będziemy musieli wydłużyć termin – mówi. – Chcemy to zrobić ambicjonalnie. Jesteśmy firmą, która w Polsce jest dzisiaj chyba najlepiej przygotowana do tego, żeby realizować duże przetargi. Nie chciałbym tylko spotkać się z taką sytuacją, w której jest więcej osób przeszkadzających niż pomagających.
Budimex podjął się budowy obwodnicy Augustowa już po raz drugi. Plan pierwszej budowy z 2007 roku przewidywał, że droga będzie przecinać znajdujące się pod ochroną tereny Doliny Rospudy (objęte programem ochronnym Natura 2000). Dwa lata później sądy administracyjne czterokrotnie uchyliły wszelkie wydane wcześniej pozwolenia, które umożliwiały realizację tej inwestycji. W 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z Budimeksem, za co firma budowlana otrzymała prawie 22 miliony złotych odszkodowania.
Prezes Budimeksu żałuje, że wówczas nie udało się dokończyć budowy obwodnicy.
– Ja chciałem zrealizować tamtą inwestycję. Żałuje, że tak się nie stało z różnych powodów, a odszkodowania i tak dostaliśmy tylko 50 proc. tego, co nam się de facto należało, więc to taki salomonowy wyrok. To pokryło raczej straty i koszty, które mieliśmy z niezrealizowania tej inwestycji – tłumaczy.
Mieszkańcy Augustowa czekają na obwodnicę od wielu lat, przez to miasto przejeżdża kilka tysięcy tirów na dobę. Nowa obwodnica ma mieć 36,3 km i przebiegać przez miejscowość Raczki, w wariancie uwzględniającym przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica przez Łomżę. Na obwodnicę będą się składać: jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej S61 (13 km).
Czytaj także
- 2023-09-19: Ogromny wzrost liczby turystów w Małopolsce. Przyczynia się do tego promocja regionu i organizacja wydarzeń międzynarodowych
- 2022-03-11: Kolejny park narodowy stawia na instalacje fotowoltaiczne. Inwestycja w Dolinie Biebrzy pozwoli zredukować emisję CO2 o 20 ton rocznie
- 2021-06-22: Nadchodzące lata będą okresem wielkich inwestycji na kolei. Firmy budowlane przygotowują się na kumulację projektów
- 2021-06-16: Po zapaści w pandemii stawki najmu mieszkań zaczynają wzrastać. Coraz bardziej zainteresowani tym segmentem są najwięksi deweloperzy
- 2021-05-17: Podkarpacka Dolina Lotnicza przygotowuje się do mocnego odbicia po kryzysie. Firmy notują wzrost zamówień i chcą wrócić do stanu zatrudnienia sprzed pandemii
- 2021-05-28: Branża lotnicza chce wykorzystywać wodór jako paliwo. W pracach badawczych będzie uczestniczyć polski przemysł
- 2020-11-02: Warunki mieszkaniowe jednym z trzech głównych problemów Polaków. Najmocniej dotyka rodziny wielodzietne
- 2020-09-08: Programy inwestycji publicznych będą najważniejsze w walce z kryzysem. Pandemia wstrzymała część inwestycji, ale firmy budowlane nie mają przestojów
- 2020-07-21: W dużych miastach popyt na nieruchomości wciąż wysoki. Na rynku brakuje 2 mln mieszkań [DEPESZA]
- 2019-12-13: Niebezpieczne miejsca na drogach w pobliżu szkół będą eliminowane. W ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
W pierwszych sześciu miesiącach br. wydatki inwestycyjne PGE zwiększyły się do poziomu 4,64 mld zł wobec 3,95 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka podkreśla, że jest to odpowiedź na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym i konieczność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych. – Nasze najważniejsze inwestycje w drugiej połowie tego roku to zamknięcie finansowania największej, wielkoskalowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 oraz finalizacja inwestycji w naszym segmencie gazowym – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Transport
M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
– Istniejąca sieć lotnisk ma duży potencjał dla rozwoju lotniczego cargo – ocenia Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. Jego zdaniem świetne możliwości mają dziś m.in. porty lotnicze w Katowicach i Łodzi, nie ma więc co czekać z rozwijaniem cargo na powstanie nowego centralnego lotniska w Baranowie. Wśród działań, które trzeba podjąć, ekspert wymienia m.in. rozbudowę floty cargo w LOT, zachęty podatkowe wpływające na opłacalność transportu lotniczego i usprawnienie systemu odpraw cargo.
Ochrona środowiska
Przez betonozę miasta coraz częściej zmagają się ze skutkami powodzi błyskawicznych. Rozwiązaniem jest zwiększanie terenów zielonych
W ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat średnia temperatura w Polsce wzrosła o 2°C. Każda kolejna dekada jest cieplejsza od poprzedniej, a zmianom tym towarzyszą coraz częstsze i bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe. Zespół doradczy PAN ds. kryzysu klimatycznego ocenia, że są one dodatkowo wzmacniane przez lokalne cechy klimatu miejskiego. To prowadzi m.in. do błyskawicznych powodzi wynikających z uszczelniania powierzchni i niedoboru zieleni. – Im więcej terenów zielonych, tym więcej możliwości wsiąkania i retencjonowania wody. Przyszłością są zielone miasta – ocenia hydrolog dr Jarosław Suchożebrski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.