Newsy

66 proc. seniorów pobiera emeryturę na konto. To coraz ważniejsza grupa klientów dla banków

2015-08-10  |  06:55

Rośnie liczba emerytów, którzy korzystają z rachunków bankowych. Wciąż jednak co trzeci senior pobiera świadczenie w formie gotówki. Koszty ponoszone przez ZUS z tytułu wypłaty świadczeń w tej formie wynoszą około 221 mln zł rocznie. Wszystkie przelewy na konto to jedynie kilka tysięcy złotych. Na ubankowieniu zyskują jednak przede wszystkim seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa ich bezpieczeństwo. Również banki doceniają emerytów jako klientów i coraz częściej przygotowują ofertę dopasowaną do ich potrzeb.

Ponad 65 proc. klientów ZUS pobiera świadczenia na rachunki bankowe. Dotyczy to wszystkich świadczeń długoterminowych, począwszy od emerytur, rent i rent rodzinnych, aż po emerytury pomostowe i kompensacyjne świadczenia nauczycielskie. Obserwujemy od kilku lat systematyczny wzrost wypłat świadczeń na rachunki bankowe – przyznaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Justyna Galbarczyk z Departamentu Finansów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wskaźnik ubankowienia seniorów rośnie. Z danych NBP wynika, że 57 proc. osób po 65 roku życia nie posiada rachunku bankowego. W grupie 55-65 lat jest to już 32 proc. osób. ZUS przelewa emerytury na konto 66 proc. seniorów, a odsetek ten stopniowo rośnie. W 2005 roku wynosił 44,5 proc., a w 2012 – 59 proc.

Dwa lata temu ZUS przeprowadził I edycję konkursu skierowanego do banków komercyjnych, prosząc o propozycję oferty bankowej, która zainteresuje naszych klientów. Analizując wyniki, stwierdziliśmy, że ubankowienie najbardziej wzrosło w grupie wiekowej 68-77 lat. Więc odsetek ten zwiększają nam nie tylko nowi emeryci, którzy w sposób naturalny mają już rachunki bankowe i wśród których wskaźnik ten wynosi blisko 90 proc. – ocenia ekspertka.

Z danych Zakładu wynika, że świadczenie w formie bezgotówkowej najczęściej pobierają mieszkańcy północno-zachodniej i południowo-zachodniej Polski. Rekordzistą jest Rybnik, gdzie w ten sposób emerytura dociera do 76 proc. seniorów. Najgorzej pod tym względem sytuacja wygląda w rejonie Radomia, Tarnowa i Nowego Sącza, gdzie nieco ponad połowa emerytów wybiera gotówkę.

ZUS walczy z wykluczeniem cyfrowym seniorów zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej, dlatego wspólnie z komercyjnymi bankami przygotowuje oferty, które mają zachęcić seniorów do zakładania kont bankowych. Również banki często dostosowują swoją ofertę do osób starszych, zwłaszcza że stanowią oni dobrą grupę klientów.

Seniorzy ufają bankom, a banki im. To bardzo dobrzy klienci, którzy mają stałe dochody, w związku z tym współpraca z nimi układa się bardzo dobrze. Co więcej, dużo osób starszych polubiło nowoczesne narzędzia bankowości i nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem, że osoby starsze, mające od wielu lat konta bankowe, zgłaszają się do banków, prosząc, aby uruchomić im dostęp do internetu – tłumaczy Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

Emeryci mają zazwyczaj dobrą historię kredytową, stałe źródło dochodów, a jeśli zaciągają pożyczki, to terminowo je spłacają. Rośnie więc liczba banków, które oferują konta dla osób starszych.

Spośród wszystkich narzędzi bankowych, które mamy do dyspozycji, to właśnie konto internetowe jest najbezpieczniejszym miejscem do przechowywania gotówki – przekonuje Barbrich. – Bankomaty nie gryzą, jest ich coraz więcej, dlatego zachęcamy wszystkich, którzy jeszcze nie korzystają z kart, żeby z tej bankowości, czy to internetowej czy mobilnej, korzystali.

ZUS liczy, że dzięki współpracy z Bankiem BPH i jego Kapitalnym Kontem dla Klientów ZUS, które okazało się najlepsze w drugiej edycji konkursu, uda się zwiększyć liczbę wypłat na rachunki bankowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.