Newsy

Anja Rubik: W Polsce seks jest tematem tabu. W podręczniku MEN to słowo pada tylko dwa razy

2018-10-24  |  06:15
Mówi:Anja Rubik
Funkcja:modelka, autorka książki „#SEXEDPL”
  • MP4
  • Seks jest w Polsce tematem tabu – uważa modelka Anja Rubik. Rodzice nie rozmawiają z dziećmi na tematy związane z życiem erotycznym, a w szkole brakuje dobrze prowadzonych lekcji wychowania do życia w rodzinie. W zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręczniku słowo „seks” pada zaledwie dwukrotnie, w dodatku w negatywnym kontekście. Zdaniem Rubik w ten sposób polska młodzież otrzymuje gorsze przygotowanie do dorosłego życia niż jej rówieśnicy z Niemiec czy Szwecji.

    Kwestią edukacji seksualnej w Polsce Anja Rubik zainteresowała się jesienią ubiegłego roku. Zainicjowała wówczas kampanię społeczną #SEXEDPL, w której wzięły udział takie gwiazdy, jak Monika Brodka, Jimek oraz Maciej Stuhr. We wrześniu 2018 roku nakładem wydawnictwa W.A.B. ukazała się książka „#SEXEDPL. Rozmowy Anji Rubik o dojrzewaniu, miłości i seksie”, która ma być nowoczesnym podręcznikiem edukacji seksualnej. Modelka twierdzi, że publikacja ta skierowana jest przede wszystkim do młodzieży, mogą ją jednak czytać również osoby dorosłe.

     Pisząc tę książkę, bardzo dużo się nauczyłam. Moja mama ją przeczytała i również bardzo dużo się nauczyła, więc zachęcam wszystkich do tej lektury, szczególnie rodziców, dlatego że tam jest rozdział skierowany właśnie do nich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anja Rubik agencji informacyjnej Newseria.

    Książka Anji Rubik składa się z 18 rozmów, które autorka przeprowadziła z ekspertami z dziedziny psychologii i seksuologii. Dotyczą one takich tematów, jak inicjacja seksualna, masturbacja, infekcje przenoszone drogą płciową oraz antykoncepcja. Modelka ma nadzieję, że książka ta, podobnie jak cała kampania, skłoni Polaków do podejmowania rozmów o seksie. Obecnie kwestie związane z życiem erotycznym są w polskiej kulturze tematem tabu – nie rozmawia się o nich z dziećmi i nastolatkami, zdarza się nawet, że rozmów takich unikają partnerzy seksualni.

     Seks jest niezmiernie ważną częścią naszego życia, ma ogromny wpływ na samoakceptację, tolerancję, związki, które budujemy. To absurdalne, że w dzisiejszych czasach młodzież jest w słabszej sytuacji niż młodzież w Niemczech czy Szwecji. Tam młodzi ludzie przechodzą świetną edukację seksualną i przez to mają łatwiejszy start – mówi Anja Rubik.

    Modelka twierdzi, że w Polsce nie można obecnie mówić o rzetelnej edukacji seksualnej. W szkole jest wprawdzie przedmiot o nazwie Wychowanie do życia w rodzinie, jednak – zdaniem gwiazdy – przekazuje on więcej mylnych informacji niż dobrych. Anja Rubik krytykuje przede wszystkim zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręcznik do tego przedmiotu, zatytułowany „Życie na maksa. Poradnik uczuciowo-seksualny”.

    – Słowo „seks” pojawia się w nim dwa razy, w negatywnym kontekście. Zawiera także mnóstwo mylnych informacji, np. że metodą antykoncepcji jest Bóg albo kalendarzyk, że nie chodzi się do ginekologa regularnie, że dziewczynki są mniej inteligentne od chłopców – mówi Rubik.

    Modelka już teraz zauważa negatywne skutki braku rzetelnej edukacji seksualnej w Polsce. Uważa, że jest ona jedną z przyczyn zwiększającej się liczby przypadków zakażeń rzeżączką i kiłą, właśnie wśród młodych ludzi, oraz infekcji intymnych. Dużym problemem jest także duża liczba osób zarażonych wirusem HIV.

    – Mamy w Polsce ponad 38 tys. osób z HIV, jednak prawie 40 proc. o tym nie wie, bo się nie badamy. W tej chwili najwięcej osób zakażonych HIV to osoby bardzo młode – mówi Anja Rubik.

    Gwiazda od wielu lat znana jest nie tylko jako modelka, lecz także zaangażowana aktywistka społeczna. Nie boi się wykorzystywać w tym celu swojej popularności, którą traktuje jako rodzaj odpowiedzialności, a nie przywileju. Jej zdaniem osoby znane mają większe możliwości wpłynięcia na postawy i poglądy ludzi, a także osiągnięcia konkretnych celów.

    – Możemy z pewnymi osobami się skontaktować, dzwonić do mediów, czy by nam nie pomogły w naświetleniu jakiegoś problemu. Przez rozpoznawalność rozumiem więc to, że mamy narzędzia, żeby w jakiś sposób zostawić ten świat trochę lepszym, niż go zastaliśmy – mówi Anja Rubik.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.