Mówi: | Małgorzata Morańska |
Funkcja: | rzecznik |
Firma: | Pramerica Życie TUiR SA |
Blisko 40 proc. kobiet samodzielnie podejmuje decyzje finansowe. Oszczędzają z myślą o rodzinie i zabezpieczeniu przyszłości
Rośnie rola kobiet w świecie finansów. Blisko 40 proc. pań samodzielne podejmuje decyzje finansowe, a ponad 60 proc. deklaruje, że jest do tego dobrze przygotowana – wynika z raportu Pramerica Insight. Kobiety przykładają też większą wagę do zapewnienia finansowego bezpieczeństwa rodzinie. Ponad połowa stawia sobie za cel sfinansowanie edukacji dzieci, poważnie podchodzą również do kwestii ubezpieczeń na życie. Nie boją się inwestować w ryzykowne produkty i różnicują źródła oszczędności.
– Z badania Pramerica Insight wynika, że kobiety są przezorne, świadome i dobrze wykształcone. W rezultacie stanowią grupę świadomych konsumentów rynku finansowego. 40 proc. kobiet samodzielnie podejmuje decyzje finansowe. Wśród panów ten odsetek wynosi 45 proc., więc to bardzo zbliżony poziom autonomiczności – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Morańska, rzecznik Pramerica Życie TUiR SA.
Z raportu Pramerica Insight wynika, że kobiety czują się coraz pewniej w świecie finansów. Co piąta przyznaje, że jej rola w tym zakresie wzrosła w ciągu ostatnich lat. Panie częściej angażują się w zarządzanie finansami w gospodarstwach o wyższych dochodach – przy dochodach powyżej 7 tys. zł odsetek wynosi 44 proc.
– Jeśli chodzi o poziom wiedzy panie nie różnią się od panów. Jesteśmy bardzo dobrze wykształcone, mamy wysoką świadomość zarządzania długami, oszczędnościami i finansami domowymi. Panowie natomiast wyprzedzają nas w inwestycjach i stosowaniu bardziej zaawansowanych produktów finansowych – wskazuje Małgorzata Morańska.
Panowie mają co prawda większą wiedzę o inwestowaniu (53 proc. mężczyzn i 37 proc. kobiet), ale to panie wiedzą więcej od mężczyzn w zakresie zarządzania długami (78 proc. pań przy 72 proc. mężczyzn), zarządzania pieniędzmi (77 do 75 proc.) i inwestowania w celu sfinansowania edukacji dzieci (50 do 47 proc.).
– Kobiety są nie tylko dobrze wykształcone i świadome, ale również bardzo przezorne. W ich celach finansowych na głównym miejscu znalazło się zabezpieczenie rodziny i bliskich przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, dlatego bardzo poważnie podchodzą do ubezpieczeń i zabezpieczeń emerytalnych. Przy zakupie ubezpieczenia kierują się bardziej zakresem ochrony niż ceną – podkreśla rzecznik Pramerica Życie.
Ponad połowa Polek jest zdania, że posiadanie ubezpieczenia na życie jest istotne (przy 42 proc. panów) i zapewnia ochronę rodzinie (74 proc.). Jednocześnie 67 proc. przyznaje, że nie chce stać się obciążeniem dla najbliższych. Ponad 60 proc. pań stawia sobie za cel utrzymanie dotychczasowego statusu po zakończeniu kariery zawodowej i oszczędza tak, aby zgromadzone środki starczyły na całą emeryturę.
– Podejście do zarządzania finansami zmienia się z wiekiem. Według naszego badania młode Polki częściej sięgają po bardziej zróżnicowane i zaawansowane produkty finansowe, co świadczy nie tylko o ich wysokim wykształceniu i świadomości finansowej, ale również o odwadze w sięganiu po różnego rodzaju rozwiązania finansowe – mówi Morańska.
Młodsze kobiety nie boją się nowych produktów finansowych i stawiają na różne źródła oszczędności. Nowy produkt kupują też często po urodzeniu dziecka.
– Rynek finansowy dostrzega w kobietach ogromny potencjał i oferuje coraz więcej produktów skierowanych do tej grupy konsumentów. Wiedząc o tym, że głównym celem Polek jest zabezpieczenie rodziny, ale także realizacja własnych marzeń, jak założenie firmy czy zakup mieszkania lub domu, produkty finansowe skierowane do tej grupy wspierają Polki w realizacji marzeń i ich trosce o najbliższych – mówi Małgorzata Morańska.
Polki pod tymi względami nie ustępują Amerykankom. O ile jednak kobiety w Stanach Zjednoczonych koncentrują się na finansowym zabezpieczeniu emerytury, Polki są bardziej przedsiębiorcze – ponad 35 proc. chce założyć lub rozwijać własną firmę i planuje zakup mieszkania.
– Podejście do finansów Polek i Amerykanek nie różni się znacznie. Jesteśmy podobne: niezależne, przezorne i świadome. Głównym celem zarówno dla Amerykanek, jak i Polek jest zabezpieczenie ich rodziny. Natomiast Amerykanki znacznie chętniej i częściej sięgają po produkty emerytalne i inne, które zabezpieczają ich przyszłość finansową. Polki natomiast skupiają się częściej na tu i teraz, na zabezpieczaniu rodziny, częściej również sięgają po produkty, które mają je wesprzeć w rozwoju firmy lub zakupie mieszkania – podkreśla Małgorzata Morańska.
Czytaj także
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-17: UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-05: Małgorzata Potocka: Wydaje mi się, że ja wczoraj otworzyłam Teatr Sabat. Te 25 lat to była chwila moment
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.