Mówi: | Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii Mariusz Gaca, wiceprezes Orange Polska Artur Nowak-Gocławski, członek zarządu ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych |
Co piąty Polak jest wolontariuszem. Coraz częściej w pomoc innym angażują się pracownicy i prezesi firm
W wolontariat angażuje się coraz więcej osób. Często w różnego rodzaju akcje społeczne, ekologiczne czy pomoc potrzebującym włączają się całe rodziny i firmy. W ramach wolontariatu kompetencji swoimi doświadczeniami i wiedzą coraz chętniej dzielą się osoby z najwyższego szczebla menadżerów. Wciąż jednak wolontariuszy jest zbyt mało. W zachęcaniu pomóc może mówienie o korzyściach, jakie wolontariat niesie nie tylko obdarowanym, ale i pomagającym.
W wolontariat rozumiany jako działalność na rzecz organizacji lub grup społecznych angażuje się kilkanaście procent społeczeństwa. Najchętniej biorą udział w przedsięwzięciach o charakterze akcyjnym, w ramach których do wykonania jest konkretne zadanie. To jednak stopniowo się zmienia i pojawia się coraz więcej form aktywności społecznych.
– Skala wolontariatu w Polsce rośnie. Mamy bardzo zróżnicowany wolontariat, to już nie jest tylko wolontariat akcyjny, lecz także rodzinny czy kompetencji. Coraz częściej staje się on częścią aktywności instytucji czy firm, np. wolontariat pracowniczy – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii.
Firmy w tego rodzaju działaniach dostrzegają szansę pozytywnej integracji pracowników. Jeszcze do niedawna wolontariat pracowniczy to były pojedyncze akcje, nakierowane na wykonanie jakiegoś zdania. Dziś coraz częściej przyjmuje to formę wolontariatu kompetencji. Jak podkreśla Łukasiak, korzyści są obustronne. Uczestnicy tego wolontariatu otrzymują wiedzę, która często dla nich jest niedostępna.
– Proszę sobie wyobrazić wolontariat kompetencji prowadzony przez członków zarządu czy menadżerów wysokiego szczebla. Na co dzień młodzi ludzie nie mają dostępu do osób mających takie kwalifikacje. Dla osób, które przygotowują jakieś przedsięwzięcie, projekt społeczny czy start-up biznesowy takie doradztwo, dzielenie się własnymi życiowymi i biznesowymi doświadczeniami mają ogromne znaczenie – mówi prezes Akademii Rozwoju Filantropii.
Z drugiej strony, jak wskazują badania, wolontariusze kompetencji rozwijają w ten sposób umiejętność pracy w grupie, planowania czy dążenia do celu, stają się także bardziej empatyczni.
– Wolontariat kompetencji to po trosze transakcja, z której obie strony czerpią korzyści, potrzeba zmieniania świata, ale i konieczność – mówi Mariusz Gaca, wiceprezes Orange Polska, uczestnik Koalicji Prezesi-wolontariusze. – Orange Polska uczy ludzi na początku swojej drogi życiowej i seniorów tego, w jaki sposób mądrze i bezpiecznie korzystać z internetu. Tempo, w jakim świat wokół nas się zmienia, i ilość nowych narzędzi, nowych doznań, które się pojawiają, sprawiają, że jest konieczność pomagania ludziom w odnalezieniu się w tym. My, jako firma telekomunikacyjna, mamy na ten rozwój kompetencji cyfrowych duży wpływ.
W Orange wolontariat pracowniczy działa od 13 lat. 3 tys. wolontariuszy z firmy regularnie udziela się w różnych inicjatywach. Są mikołajami podczas świąt Bożego Narodzenia, tworzą bajeczne kąciki dla dzieci w świetlicach, uczą dzieci korzystać z internetu oraz z numerów alarmowych w sytuacji zagrożenia.
Często w firmach przykład idzie z góry. W ramach Koalicji Prezesi-wolontariusze działają menadżerowie z największych polskich przedsiębiorstw, banków i firm finansowych, spółek wydobywczych, firm telekomunikacyjnych oraz koncernów spożywczych. Wszystkich łączy przekonanie, że przy dzieleniu się wiedzą, zyskują obie strony.
– Mamy 30 pań i panów prezesów, członków zarządu. To grono osób zdecydowanie chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami – podkreśla Mariusz Gaca. – Widzę na przestrzeni lat, że ten trend ma tendencję wzrostową, czyli coraz więcej jest osób, które chcą się dzielić swoimi kompetencjami w ramach wolontariatu. Ciągle jest to jednak za mało, a im więcej, tym lepiej.
Eksperci podkreślają, że dużym wyzwaniem jest zachęcanie Polaków do wolontariatu. Szczególnych starań wymaga motywowanie przedstawicieli pokolenia Y, czyli urodzonych między 1980 a 2000 rokiem.
– To nie jest pokolenie, któremu można coś kazać, to jest pokolenie, które należy inspirować. Oni chcą mieć moc sprawczą, chcą mieć wpływ na to, co robią, ale i swobodę działania. Z całą pewnością pomocne w zachęcaniu ich będzie stworzenie dobrego, odpowiedzialnego społecznie środowiska pracy, które sprzyja działaniom społecznym – wyjaśnia Artur Nowak-Gocławski, członek zarządu ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych.
Jak podkreśla, przedstawiciele generacji Y angażują się nie mniej niż innych pokoleń. Jednak za 10 lat będą oni stanowili trzy czwarte polskiego rynku pracy i ze względu na ten potencjał potrzebne są dodatkowe zachęty kierowane właśnie do tych osób.
Wolontariusze z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych organizują zajęcia w szkołach, uczą dzieci przedsiębiorczości odpowiedzialnej społecznie i finansów. Chcą też angażować się w edukację ludzi starszych.
O rozwoju wolontariatu pracowniczego i sposobach zachęcania młodych do większego zaangażowania dyskutowano podczas III Konferencji Koalicji Prezesi-wolontariusze objętej Honorowym Patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W debacie, która odbyła się 25 listopada w Warszawie, wzięli udział przedstawiciele Koalicji, grono top menadżerów, dyrektorów i konsultantów HR oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Spotkanie zorganizowano z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Wolontariusza,który obchodzony jest 5 grudnia.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.