Mówi: | Paulina Baranowska |
Funkcja: | partnerka zarządzająca |
Firma: | Horton International Poland |
Coraz więcej kobiet rządzi w firmach
Polski rynek pracy coraz bardziej docenia kobiety jako pracowników. Dotyczy to także kluczowych stanowisk w firmach. Na różnorodność płci zatrudnionych stawiają głównie korporacje, dostrzegając, że pozytywnie przekłada się ona zarówno na styl zarządzania, jak i wewnętrzne zasady w firmie.
– Rynek dojrzewa i są już na ryku kobiety o długim doświadczeniu zawodowym, takie, które mogą zajmować kluczowe stanowiska w firmach – mówi agencji informacyjnej Newseria Paulina Baranowska, partnerka zarządzająca w Horton International Poland, firmie rekrutującej kadrę zarządzającą.
Na różnorodność pracowników pod względem płci stawiają dziś przede wszystkim korporacje. Dostrzegły bowiem, że zatrudnianie kobiet pozytywnie przekłada się zarówno na styl zarządzania, jak i wewnętrzne relacje w firmie.
– Jeśli chodzi o duże korporacje, korporacje międzynarodowe, bardzo ważne jest dla nich wspieranie takiej różnorodności, zwłaszcza w kadrze zarządczej, kadrze menadżerskiej i jest to jakaś wskazówka dla nas przy kompletowaniu krótkiej listy kandydatów – tłumaczy Paulina Baranowska.
Feminizacja zarządzania to jeden z głównych elementów zmiany pokoleniowej obserwowanej na rynku pracy. Prezesi i menadżerowie młodego pokolenia bardziej niż ich poprzednicy stawiają na tzw. umiejętności miękkie: elastyczność, inteligencję emocjonalną oraz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Cechy te częściej znajdują u kobiet, choć nadal głównym warunkiem zatrudnienia pozostają wysokie kompetencje.
– To nie jest tak, że polecamy osobę, która nie ma kompetencji. To ma być osoba spełniająca wymagania – podkreśla Baranowska. – Myślimy też o tym, aby na długiej liście było sporo kobiet, tak żeby była większa szansa na to, że kobietę też będziemy mogli rekomendować. Nigdy nie jest to jednak wymóg czarno-biały.
Jak dotąd jeszcze żadna spółka oficjalnie nie zakomunikowała, że chce u siebie wprowadzić parytety.
– Pracuję głównie z międzynarodowymi firmami i tam nie ma czegoś takiego. Jest na pewno wspieranie różnorodności i też chodzi tutaj nie tylko o to, żeby na krótkiej liście była określona liczba kobiet, ale żeby w firmie były warunki, które dla naszych kandydatek, będą odpowiednie – dodaje przedstawicielka Horton International Poland .
Wśród warunków pracy najbardziej sprzyjających kobietom wymienia m.in. elastyczny czas pracy oraz uwzględnianie przez pracodawcę ich potrzeb związanych z rodziną.
– Firma koncertuje się nie na tym, żeby był sztuczny parytet, tylko na stworzeniu takich warunków, w których te kobiety będą mogły zaistnieć i rozwijać swoją karierę – zaznacza Baranowska.
Horton International jest globalną firmą specjalizującą się w rekrutacji kadry zarządzającej, która weszła na polski rynek w listopadzie tego roku. Wyłącznym partnerem Horton International w Polsce jest polska spółka Executive People. Zgodnie z umową licencyjną, będzie kontynuować swoją dotychczasową działalność rekrutacyjną, ale już pod międzynarodową marką. Obecnie Horton International ma 50 biur w 26 krajach.
Czytaj także
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.