Mówi: | Władysław Kosiniak-Kamysz |
Funkcja: | minister pracy i polityki społecznej |
Od 16 czerwca rodziny z minimum trójką dzieci będą mogły składać wnioski o wydanie Karty Dużej Rodziny uprawniającej do zniżek
Za dziesięć dni osoby chcące korzystać z Karty Dużej Rodziny będą mogły składać stosowne wnioski. Trwają przygotowania do produkcji kart. Ogólnopolski program ma umożliwić rodzinom z co najmniej trójką dzieci korzystanie ze zniżek w obiektach publicznych i prywatnych, m.in. w muzeach, obiektach sportowych czy sklepach.
– Od 16 czerwca rodziny będą mogły składać wnioski o wydanie karty. Trwa proces przygotowawczy do produkcji kart – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej.
Pierwsze karty mogą trafić do rodzin w połowie wakacji. Do tej pory niektóre polskie gminy wprowadziły już tego typu karty, jednak teraz będzie to program ogólnopolski. Zniżki oferować będą przede wszystkim różne instytucje publiczne.
– Na pewno będą to muzea czy instytucje związane z wypoczynkiem zarządzane przez ministerstwo pracy – mówi Kosiniak-Kamysz. – Będziemy też dawać zniżki w ośrodkach szkoleniowych Ochotniczych Hufców Pracy. Niektóre obiekty do zwiedzania czy rekreacji zaproponowała też Kancelaria Prezydenta. Zniżki będą obejmować także wejście na Stadion Narodowy czy na obiekty Centralnych Ośrodków Sportu. Wprowadzi je także kolej – dodaje minister.
Dla rodzin z trójką dzieci bilety mają być tańsze o jedną piątą, z czwórką lub piątką potomstwa – o jedną czwartą, natomiast z szóstką lub większą liczbą dzieci – o 40 proc.
Jednak nie tylko obiekty publiczne będą oferować rabaty. Do akcji włączą się także podmioty prywatne. Dla nich będzie to okazja zarówno do podniesienia prestiżu, jak i zwiększenia zysków poprzez przyciągnięcie nowych, liczących na zniżki klientów. Każdy podmiot, który włączy się do akcji, będzie podpisywał umowę z ministerstwem.
– Bardzo liczę na sklepy, szczególnie spożywcze i te z artykułami dziecięcymi – mówi Kosiniak-Kamysz. – Zainteresowana jest też choćby branża hotelarska, z której przedstawicielami odbyłem ostatnio rozmowy. Jesteśmy też w kontakcie z przedstawicielami pracodawców. Grupa ta zobowiązała się do wspólnego spotkania i zachęcania swoich członków do wejścia w ten program.
Lista podmiotów uczestniczących w akcji będzie na bieżąco aktualizowana.
– Każdego dnia będzie można się dopisać do listy podmiotów uczestniczących w akcji – zapewnia minister pracy i polityki społecznej. – Jest szansa na to, że każdego tygodnia będziemy ogłaszali nowe porozumienia podpisywane z przedsiębiorstwami prywatnymi.
Karta Dużej Rodziny to ogólnopolski program zniżek dla rodzin z minimum trójką dzieci. Ma służyć ułatwieniu rodzinom wielodzietnym dostępu do
instytucji kultury, aktywnego wypoczynku oraz obniżenia codziennych kosztów funkcjonowania. Ministerstwo szacuje, że korzystać z karty będzie 3,4 mln osób. Wydanie karty jest bezpłatne, a dochody nie są brane pod uwagę. Rodzice będą mogli korzystać z karty dożywotnio, a dzieci do 18. roku życia lub – w przypadku kontynuowania nauki – do 25. roku życia.
Program stanowi element pomocy rodzinom wielodzietnym w sytuacji kryzysu demograficznego. Niska dzietność (1,25– 1,3 dziecka na kobietę w wieku rozrodczym) i związane z nią starzenie się społeczeństwa są obecnie uważane za główne wyzwanie, przed którym stoi Polska.
Czytaj także
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-14: S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
- 2025-03-24: Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.