Newsy

Od dziś w rejestrze dłużników informacje o spłaconych długach

2012-01-18  |  11:45
Mówi:Piotr Krupa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Kruk S.A.

Po raz pierwszy do rejestru Biura Informacji Gospodarczej trafią pozytywne dane o dłużnikach. Na liście rzetelnie spłacających swoje zobowiązania jest już 1 400 osób.

- Pierwsze 1400 osób, które w przeszłości miały dług i spłaciły go w określonym terminie, zostaną wpisane do rejestru jako osoby rzetelne. Chcielibyśmy, żeby inni pożyczkodawcy i wierzyciele masowi sięgając do rejestru widzieli: ta osoba kiedyś miała problem, ale tu mam dowód na to, że ten problem został rozwiązany - mówi Piotr Krupa, prezes zarządu Kruk S.A.

To nowy prospołeczny nurt grupy Kruk. Jego celem jest budowa wiarygodności płatniczej osób, które starają się wyjść z zadłużenia. Zdaniem prezesa firmy Kruk dzięki pozytywnym informacjom o spłacanych długach mniej osób będzie szukać kredytów w szarej strefie.

Znika pewien rodzaj stygmatu. Przestaje być nierzetelny, jest człowiekiem, który miał kiedyś problem, ale sobie z nim poradził - ocenia Krupa. - Dziś banki patrząc w rejestr i widząc negatywny rekord, z mocy prawa niejako muszą taką osobę wykluczyć. Taka osoba nie ma skąd pozyskać kredytu, może w szarej strefie kredytów, bo sektor jej nie pożyczy. Ale może za rok, dwa sektor zmieni zdanie.

Piotr Krupa ma nadzieję, że za ich przykładem pójdą inni wierzyciele.

- Za parę lat to będzie absolutne ABC rynku finansowego: własna historia kredytowa, ta dobra i ta zła. Tak jest na całym świecie, tak będzie też u nas. I dzisiaj się to zaczęło - mówi Krupa.

Na koniec 2011 roku w rejestrze dłużników ERIF BIG było już ponad milion osób. Większość zadłużonych to osoby prywatne, mające problem ze spłaceniem pożyczki, rat kredytu, zaległych alimentów czy opłaceniem rachunków. Długi przedsiębiorstw stanowią ok. 5 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Polityka

Baltic Pipe zgodnie z planem w 2022 roku. Pierwsza umowa z amerykańską firmą już podpisana

Projekt Baltic Pipe jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a termin 2022 roku zostanie dotrzymany – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Gaz-System zawarł już pierwszy, wart ponad 0,5 mld zł kontrakt inwestorki w ramach tego projektu. Umowa z amerykańską firmą Solar Turbines jest jednocześnie jednym z największych w Polsce kontraktów w sektorze gazu. Jak podkreśla Naimski, współpraca polsko-amerykańska w sektorze energetycznym się zacieśnia, a stanowiska USA, m.in. w sprawie gazociągu North Stream 2, są zbieżne z polskimi.

Prawo

Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć

W kwietniu 2020 roku ma wejść w życie nowa matryca stawek VAT. Celem zmian jest uporządkowanie obecnej sytuacji, która powoduje wśród przedsiębiorców kłopoty interpretacyjne. Nowym i korzystnym dla nich rozwiązaniem ma być tzw. wiążąca informacja stawkowa, która ma zapewnić podatnikom większą ochronę na wypadek kontroli organów podatkowych. Będzie można się ubiegać o nią wcześniej, już w listopadzie br. Jednocześnie konsumenci muszą być przygotowani na to, że w przypadku niektórych towarów i usług stawki VAT zostaną podwyższone, co może się wiązać ze wzrostem cen.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Katowice z roku na rok tracą mieszkańców. Miasto chce zahamować ten trend poprzez ulgi i zniżki dla zameldowanych

Tylko w ubiegłym roku stolica aglomeracji śląskiej skurczyła się o 3,2 tys. mieszkańców. Ich liczba ostatni raz przekroczyła 300 tys. ponad siedem lat temu, od tego czasu katowiczan systematycznie ubywa. Przyczyną nie jest już emigracja zarobkowa, lecz rosnące ceny nieruchomości i powroty emerytów w rodzinne strony. Odwrócenie tego trendu to jeden z priorytetów władz miasta, które chcą to robić poprzez inwestycje w infrastrukturę kulturalno-sportową, bazę dydaktyczną i przyciąganie inwestorów. 

Złote Spinacze 2019

Handel

Osoby kupujące w sieci to przeważnie zadowoleni klienci. Doceniają głównie szeroki wybór produktów i szybkie płatności

W skali od 0 do 10 średni poziom satysfakcji klienta kupującego w internecie wynosi 7,8 – wynika z raportu Mobile Institute „Customer Happiness Index”. Kluczowym elementem, który buduje to zadowolenie, a często też warunkuje zakup, jest system płatności. Brak odpowiedniej dla klienta formy płatności może zdecydować o porzuceniu koszyka. Kupujący coraz chętniej dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami z zakupów, a opinie innych internautów są często przy wyborze produktu ważniejsze niż samodzielnie wyszukane informacje.