Newsy

Rośnie oferta mieszkaniowa dla seniorów. Budynki są przystosowywane do potrzeb osób starszych i dobrze skomunikowane

2017-02-20  |  06:50

Prognozy wskazują, że za 10 lat w Polsce więcej będzie emerytów niż 25-latków. Wyzwania demograficzne sprawiają, że deweloperzy będą musieli większą uwagę zwracać na potrzeby mieszkaniowe seniorów – zarówno osób aktywnych zawodowo, jak i tych wymagających opieki. Takie budynki powinny być dobrze skomunikowane, a mieszkania – odpowiednio wyposażone. Niewskazane ze względów społecznych jest jednak tworzenie zamkniętych osiedli tylko dla seniorów.

Statystyki GUS wskazują, że jesteśmy jednym z szybciej starzejących się społeczeństw. Za dekadę liczba emerytów będzie większa niż 25-latków. W 2025 roku osób w wieku 65+ wyniesie w Polsce prawie 8,2 mln, w 2030 – już ponad 8,6 mln. To sprawia, że deweloperzy przy budowie mieszkań powinni zdaniem ekspertów zwracać uwagę na potrzeby seniorów, a jednocześnie pamiętać, że grupa ta nie jest jednorodna.

 Pierwsza grupa to osoby w końcowym okresie aktywności zawodowej, których poziom zarobków jest prawdopodobnie najwyższy w historii zawodowej. Mogą oni mieszkać samodzielnie, nie potrzebują szczególnych form opieki czy znaczących udogodnień w wyposażeniu mieszkania. Kolejna grupa to osoby w wieku emerytalnym, dla których pomocne byłyby systemy teleopieki, telemedycyny, a w części przypadków także asysta osoby opiekującej się nimi. Jest też trzecia grupa seniorów, ta o najmniejszej sprawności ruchowej, która wymaga stałej opieki i szczególnej uwagi – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Komorowska, analityk rynku nieruchomości, koordynator projektów zewnętrznych Centrum AMRON.

Na potrzeby mieszkaniowe seniorów zwraca też uwagę przygotowany przez rząd Narodowy Program Mieszkaniowy. Według jego założeń dzięki wdrożeniu odpowiedniej polityki senioralnej związanej z polityką miejską, planowaniem przestrzennym, urbanistyką i rewitalizacją ma się poprawić ma dostępność mieszkań oraz warunki zamieszkania osób starszych. W efekcie lepszy ma być ich standard życia i dostęp do usług medycznych lub rehabilitacyjnych.

Deweloperzy muszą pamiętać, że senior potrzebuje specjalnego wyposażenia mieszkania. Lokale powinny mieć antypoślizgową posadzkę, być wyposażone w uchwyty i poręcze, przejścia powinny być bezprogowe i wystarczająco szerokie, by umożliwiały poruszanie się na wózku inwalidzkim. Ważne jest, żeby w budynku były windy, zwłaszcza jeżeli mieszkanie nie jest położone na niskiej kondygnacji – podkreśla ekspertka.

Dla seniorów równie istotne jest, by osiedla były dobrze skomunikowane, zlokalizowane blisko przystanków i infrastruktury handlowo-usługowej oraz w bezpiecznej okolicy. Dobrze, by położenie osiedla sprzyjało aktywnemu wypoczynkowi.

 Rzadko się spotyka, żeby osiedla mieszkaniowe powstawały jako osobne twory tylko dla seniorów. To nie jest dobre rozwiązanie również z punktu widzenia społecznego. Ważne, żeby to środowisko było jednak zintegrowane z pozostałymi grupami wiekowymi – podkreśla Joanna Komorowska.

Również część mieszkań komunalnych ma być budowana lub adaptowana do potrzeb osób starszych. Środki na ten cel trafią z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Budynków spełniających takie wymagania jest coraz więcej. Powstają nie tylko w największych aglomeracjach, lecz także w mniejszych miastach.

Nowe mieszkania to często wysoki koszt, dlatego ważny jest dostęp do finansowania. Emerytura i renta zazwyczaj są zbyt niskie, seniorom trudno też uzyskać wieloletni kredyt. Eksperci podkreślają, że rozwiązaniem może być sprzedaż własnego mieszkania – często zbyt dużego względem możliwości finansowych starszych osób – oraz kupno nowego, lepiej przystosowanego do ich potrzeb.

– W Polsce działa też umowa dożywotnich świadczeń zawieranych z funduszami hipotecznymi. Senior w akcie notarialnym przekazuje prawo własności funduszowi, który staje się właścicielem nieruchomości w chwili śmierci seniora, natomiast senior dożywotnio otrzymuje świadczenia, które może przeznaczyć np. na wynajem – przypomina Joanna Komorowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.